kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
گزارش خبری کیهان

تیر سعودی‌ها به سنگ خورد/ با استعفای حریری هیچ اتفاقی نیفتاد



سرویس خارجی-
بنابر اعلام منابع رسمی در لبنان، استعفای «سعد حریری» قرار بود به عنوان یک «شوک» عمل کرده و آغازگر فتنه‌ای تازه در داخل لبنان باشد اما تیر فتنه‌گران به سنگ خورد و لبنان اکنون در آرامش کامل قرار دارد.
«جان عزیز» مشاور سیاسی و رسانه‌ای «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان است. وی می‌گوید اطلاعات تازه‌ای به دستشان رسیده که نشان می‌دهد آمریکا  به کمک  متحدان منطقه‌ای خود از جمله آل سعود  به دنبال وارد کردن ضربه‌ای به لبنان و وارد کردن این کشور به آشوب داخلی بودند که با اتحاد مردم و درایت مسئولین این توطئه هم خنثی شد. وی که با شبکه «المیادین» گفت‌و‌گو می‌کرد در ادامه گفته: «ماجرا از این قرار بود که اطلاعاتی به لبنان رسیده  مبنی بر اینکه تعدادی از صاحبان نفوذ  در دولت آمریکا به دنبال اشتراک ‌نظر با متحدانشان در منطقه بودند تا لبنان را تحریم یا ضربه‌ای سخت به آن وارد کنند نه اینکه این ضربه حتما نظامی باشد. اما برای ما واضح بود که سعد حریری این توطئه را نمی‌پذیرد و چه بسا همین موضوع او را در شرایط کنونی قرار داده است. مخالفت حریری با این طرح و حمایت جریانش از وی به علاوه وحدت لبنانی‌ها بر سر موضع میشل عون و نیز مواضع عربی و بین‌المللی، خطرناک بودن این توطئه و پیامدهای فاجعه‌بار آن بر کل منطقه را آشکار کرد، بر مواضع آمریکایی‌ها تأثیر گذاشت و در نهایت نیز منجر به شکست آن شد.»گفتنی است پس از استعفای مشکوک «حریری» از داخل عربستان! و ابهامات جدی که در این باره ایجاد شده، هیج کس این استعفا را باور نکرد و همه آن را تحت فشارهای عربستان ارزیابی کردند تا آنجا که میشل عون رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد این استعفا مورد قبول نیست چرا که متن استعفانامه با ادبیات حریری مطابقت نداشته و او باید در لبنان استعفا بدهد. این انتقادات تا بدانجا پیش رفت که مقامات ریاض یک مصاحبه ساختگی ترتیب دادند و حریری را وادار به ایراد سخنانی کردند تا نشان دهند وی آزاد است و تحت اسارت آل سعود قرار ندارد اما این شگرد هم موثر واقع نشد و لبنانی‌ها آن را باور نکردند. تا آنجا که «عبدالله المعلمی»، نماینده عربستان در سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگار «النشره» در نیویورک پیرامون اینکه «آیا سعد حریری، در عربستان در حصر  قرار گرفته است؟» گفت: «‌وی در حبس خانگی نیست و این نخستین بار نیست که حریری به عربستان سفر می‌کند، وی همواره به ریاض آمد و شد دارد.» وی در پاسخ به این سوال که «چرا حریری ظرف سه روز تنها با یک کت و شلوار ظاهر شده است؟» نیز گفت: «مسئول کمد حریری نیستم!». این در حالی است که منابع نزدیک به حریری نیز اعلام کردند که زمان بازگشت حریری به لبنان را فقط عربستان می‌داند. اتحادیه اروپا نیز ضمن هشدار به عربستان برای دخالت نکردن در امور داخلی لبنان از ریاض خواست تا حریری را به کشورش بازگرداند.
فیلم جنجالی
دیروز اما یک فیلم کوتاه جدید از داخل استودیوی تلویزیون عربستان و از مصاحبه اخیر «سعد حریری» پخش شد که فرضیه اسیر شدن وی در دست سعودی‌ها را تقویت کرد. این تصاویر کم‌کیفیت که احتمالا با گوشی تلفن همراه و مخفیانه ضبط شده نشان می‌دهد خبرنگار خطاب به یک افسر سعودی که در محل حضور دارد می‌گوید: «حداقل گوشی حریری را به او بازگردانید!» و افسر سعودی نیز در جواب می‌گوید: «گوشی او را پس نخواهیم داد!»
ضرب الاجل فرانسه به عربستان
با جدی شدن احتمال به گروگان گرفته شدن نخست‌وزیر لبنان فرانسه نیز مجبور شد علیه این اقدام سعودی‌ها موضع‌گیری کند. روزنامه لبنانی «الاخبار»، به نقل از يک مقام عالي‌رتبه در کاخ اليزه اعلام کرده که اگر سعد حريري تا چهارشنبه (امروز) به لبنان بازنگردد، گزينه مطرح شدن اين موضوع در شوراي امنيت سازمان ملل به صورت جدي بررسي خواهد شد. الاخبار این را هم نوشته که، ماکرون در تماس با گوترش درباره طرح‌هايي که ممکن است در اين باره در چارچوب سازمان ملل اتخاذ شود، صحبت کرده است؛ دو احتمال در اين باره وجود دارد، یا اینکه عربستان، حريري را تا قبل از پنجشنبه آزاد کند و وي به بيروت بازگردد، در ادامه يا استعفا دهد يا اينکه کابينه لبنان به کار خود ادامه دهد و احتمال دوم اینکه پيشنهادهايي براي اقدام در سطح بين‌المللي مطرح خواهد شد.