kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

محکومیت «سیا» به قتل‌عام مردم بی‌گناه از سوی دادگاه پاکستان

دادگاهی در پاکستان سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به «سیا» را در کشتار شهروندان غیرنظامی پاکستان، مقصر دانست.


«شوکت عزیزصدیقی» قاضی دادگاه اسلام‌آباد و مسئول پرونده عملیات پهپادهای آمریکایی در نوار قبایلی پاکستان، اعلام کرده که آمریکا در کشتار مردم منطقه قبایلی پاکستان از طریق پهپادها، مقصر است.
وی حتی تصریح کرده، عملیات سازمان سیا در خاک پاکستان، اقدامی علیه تمامیت ارضی و استقلال این کشور است. به همین خاطر، وزارت کشور پاکستان باید با جدیت، این موضوع را پیگیری کند.
در پی لشکرکشی آمریکا به افغانستان از طریق خاک پاکستان و پیوستن اسلام‌آباد به جبهه آمریکایی جنگ علیه تروریسم، مصیبت‌های زیادی متوجه مردم پاکستان شده که قتل‌عام توسط پهپادهای آمریکایی، یکی از آنها است. از سال 2011 تاکنون هزاران پاکستانی در خانه‌های  خود هدف بمب و موشک پهپادهای آمریکایی قرار گرفته و جان خود را از دست داده و یا زخمی شده‌اند.
در حال حاضر دادگاه پاکستان در حال برقراری ارتباط با مردم محلی ایالت وزیرستان در شمال این کشور است و می‌خواهد مدارک و اسناد بیشتری را در ارتباط با جنایات آمریکا جمع کند. واشنگتن حملات فوق را به بهانه مبارزه با طالبان انجام داده است.
دادگاه پاکستان علیه «جاناتان بانک» رئیس سابق سازمان سیا در پاکستان هم در ارتباط با جنایات فوق، تشکیل پرونده داده است و قصد دارد علیه تمام اعضای این سازمان در پاکستان، پرونده تشکیل دهد.
حملات پهپادی آمریکا در خارج از کشور، توسط سیا انجام می‌شود.
آمریکا در سال 2010 «جاناتان بانک» را به بهانه اینکه جانش در خطر است به سرعت از پاکستان خارج کرد. قبل از وی «گریک پیترز» از دیگر روسای سازمان سیا نیز به علت فاش شدن نامش به سرعت از پاکستان گریخت.یکی دیگر از روسای سازمان سیا که مجبور به فرار از پاکستان شد «مارک کارلتن» است.«کارلتن» در زمان حمله نیروهای آمریکایی به مخفیگاه «اسامه بن لادن» در «ابیت‌آباد» یکی از روسای مهم سازمان سیا در پاکستان بود.تاکنون سه رئیس سازمان سیا به بهانه‌های مختلف از پاکستان خارج شده‌اند، اما پرونده آنها در دادگاه بسته نشده است.
در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، واشنگتن مجبور خواهد شد، رئیس فعلی سازمان اطلاعاتی خود را هم از پاکستان خارج کند.
جنایات مداوم آمریکا در پاکستان تاکنون اعتراضات زیادی را در مناطق مختلف این کشور برانگیخته است. اما، تابستان گذشته و پس از آنکه واشنگتن اسلام‌آباد را به حمایت از تروریسم در افغانستان متهم کرده بود، دولت پاکستان نیز علیه سیاست‌های آمریکا در پاکستان موضع گرفت.