kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
اف‌بی‌آی خبر داد

رشد بی‌سابقه جرائم ناشی از نفرت در آمریکا پس از روی‌کار آمدن ترامپ

بررسی‌های تازه اف‌بی‌آی نشان می‌دهد، پس از روی کار آمدن «ترامپ» جرائم ناشی از نفرت در جامعه آمریکا رشد «بی سابقه‌ای» داشته است.

سرویس خارجی-

بسیارند کارشناسانی که اذعان دارند بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، جریانات نژادپرستی در آمریکا جان تازه‌ای گرفته‌اند. برخی حتی معتقدند ترامپ خود وابسته به همین جریان‌هاست و این نژادپرستان آمریکایی بودند که ترامپ را روانه کاخ سفید کردند.
اظهارات نژادپرستانه ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی علیه مسلمانان، لاتین تبارها، سیاهان، زنان، مهاجران و گروه‌های دیگر و اقداماتش بعد از به قدرت رسیدن، دلیل روشنی بر صحت این ادعا است.
 تنش‌های نژادپرستانه نیز طی یکسال گذشته به شدت در این کشور افزایش یافته طوری که شهرهای مختلف آمریکا هر چند روز یک بار شاهد چنین تنش‌هایی بین طرفداران دو طیف است. آمارهای تازه منتشر شده از دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز همین موضوع را تایید می‌کند.
این آمارها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۶ و به دنبال مبارزه انتخاباتی اختلاف برانگیزی که منجر به رسیدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری شد، جرائم ناشی از نفرت در آمریکا افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است.جرائم ناشی از نفرت عبارتند از اقداماتی که به انگیزه غرض‌ورزی علیه یک نژاد، قومیت، مذهب، تمایل جنسی و یا جنسیت رخ دهند. طبق این آمار جرائم مبتنی بر نفرت در آمریکا در سال ۲۰۱۶ برای دومین سال متوالی سیر صعودی داشته و به ۶۱۲۱ مورد رسیده که افزایش 4/6 درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ داشته است.
 به گزارش ایسنا، همچنین این جرائم در هر چهار بخش سه ماهه سال گذشته میلادی نیز به سیر صعودی خود ادامه داده و در آخرین سه ماهه سال ۲۰۱۶ به ۱۷۴۷ مورد رسیده است.این سه ماهه دوره قبل و بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را پوشش می‌دهد.
اف‌بی‌آی این را هم اعلام کرده که 57/5 درصد همه موارد جرائم ناشی از نفرتی که سال گذشته میلادی رخ داده‌اند بر پایه نفرت علیه نژاد و قومیت بوده‌اند.21 درصد این جرائم نیز مربوط به نفرت مذهبی بوده و 17/7 درصد نیز نفرت از یک جنسیت بوده‌اند.حدود ۶۲ درصد این جرائم مردم را هدف قرار‌داده و ۳۷ درصد هم اموال عمومی را.
 بر اساس این گزارش بیش از نیمی از آن دسته جرائمی که علیه مردم آمریکا رخ داده، پرونده‌های مربوط به حمله بوده و حدود ۴۵ درصد نیز مربوط به ارعاب بوده است. اف‌بی‌آی درباره این روند افزایشی دو ساله توضیحی نداده است.