kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

گسست در ناتو /تشکیل ائتلاف نظامی اروپا بدون حضور آمریکا



سرویس خارجی-
23 وزیر خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مقر این اتحادیه جمع شدند و پیمانی را امضا کردند که به گفته وزیر خارجه آلمان می‌تواند مستقل و بی‌نیاز از ناتو عمل کند. گفته می‌شود مواضع ضد ناتوی ترامپ در تشکیل این پیمان نظامی تاثیر داشته است.
روی کار آمدن ترامپ در آمریکا روند واگرایی و شکاف بین اروپا و آمریکا را سرعت بخشیده است و برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان به این نتیجه رسیده‌اند که امنیت و بقای خود را نباید به آمریکا گره بزنند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود این مسئله را پیش کشیده بود که کشورهای اروپایی عضو ناتو باید هزینه‌های دفاعی خود را بپردازند.
پیش از این نیز  در پی تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در ۲۰۱۴ این مسئله که دولت‌های اروپایی باید ساز و کار امنیتی جدیدی را ایجاد کنند مورد توجه قرار گرفته بود. وزرای خارجه اتحادیه اروپا اما روز دوشنبه در بروکسل مقر این اتحادیه، پیمان نظامی جدیدی را امضا کردند که می‌تواند شکاف بین اروپا و آمریکا را سرعت بخشیده و حتی به فروپاشی ناتو منجر شود.
توافقنامه مزبور که به «پسکو» معروف است، به امضای ۲۳ عضو از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا رسید. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حمایت از امضای این توافقنامه از آن به عنوان «لحظه‌ای تاریخی» یاد کرد.این توافقنامه از ماه دسامبر(آذر ماه) اجرایی خواهد شد. کار بر روی این توافقنامه از سال گذشته و به دنبال گسترش بی‌اعتمادی به انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا و انتقادهای مداوم دونالد ترامپ‌، رئیس‌جمهور آمریکا از ناتو آغاز شد. اروپایی‌ها می‌گویند، «پسکو» راهی برای تقویت توان نظامی اروپایی با هدایت آموزش‌های نظامی و تقویت لجستیکی از طریق شبکه‌ای در سراسر این قاره است. همچنین ایجاد واحد آموزش مشترک افسران نظامی از دیگر اهداف این معاهده ذکر شده است.
 اگرچه برخلاف دیگر تلاش‌های نظامی اروپا، ناتو با «پسکو» مخالفتی نکرده بلکه آن را در جهت تقویت نظامی اعضای اروپایی خود دانسته است اما برخی کارشناسان امضای این توافق را باعث بروز شکاف گسترده بین دو سوی آتلانتیک می‌دانند. توافق دفاعی که بخشی از اقدامات مشترک تحت رهبری آلمان و فرانسه است، به منظور از سرگیری همکاری‌های دفاعی در اتحادیه اروپا در پی خروج انگلیس از این اتحادیه محسوب می‌شود. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا این توافق را «پنجره جدیدی در دفاع از اروپا» دانسته و گفته کشورهای عضو تاکنون بیش از ۵۰ پروژه در این زمینه با یکدیگر انجام داده‌اند.
«اورسولا فون درلاین»، وزیر دفاع آلمان نیز درباره این توافق‌نامه گفته: «برای ما پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این مسئله اهمیت پیدا کرد که باید استقلال خودمان را در زمینه دفاعی داشته باشیم.»
حمله به پوتین
خبر دیگر از اروپا این که  «ترزا می»  نخست‌وزیر انگلیس در انتقادی شدیداللحن علیه روسیه، مسکو را به مداخله در انتخابات‌، خرابکاری سایبری، به خطر انداختن امنیت جهانی، حملات هکری و انتشار اخبار جعلی متهم کرده و این کشور را «تهدید اصلی» خوانده است.  نخست‌وزیر انگلیس گفته «دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای تضعیف جوامع آزاد تلاش می‌کند.»
سخنان ترزا می تضاد آشکاری با سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا داشت که گفته بود «تکذیب مداخله پوتین در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را باور می‌کنم.» «می» تاکید کرده، «روسیه می‌تواند شریک ارزشمندی برای غرب باشد اما این در صورتی است که آنها طبق قوانین کار کنند». رئیس دولت انگلیس همچنین گفته: «ما اقدام لازم برای مقابله با فعالیت روسیه را در پیش می‌گیریم اما این هدف ما و روابطی که می‌خواهیم با روسیه داشته باشیم، نیست. ما خواستار بازگشت به جنگ سرد و یا ماندن در وضعیت رویارویی دائمی نیستیم.»