kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
بی‌بی‌سی فاش کرد

نظامیان آمریکایی چگونه صدها داعشی را از رقه فراری دادند؟



شبکه «بی‌بی‌سی» از توافق پنهانی ائتلاف آمریکایی و «داعش» برای خروج صدها تروریست از شهر «رقه» پرده برداشت. درحالی که حدود یک ماه از دست به دست شدن شهر «رقه» میان داعش و شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» می‌گذرد، شبکه بی‌بی‌سی از یک معامله سری میان آمریکا و داعش، پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، بی‌بی‌سی اعلام کرد که پس از چهار ماه نبرد میان داعش و نیروهای کرد، توافقی میان داعش و برخی مقامات محلی استان «رقه» با همکاری و موافقت ائتلاف آمریکایی، به امضاء رسید که براساس آن، صدها تروریست در ازای آزادی شهروندان رقه، این شهر را ترک کردند.البته، ناگفته پیداست که آوردن نام شهروندان، فقط برای توصیه این توافق پشت پرده است، چرا که آمریکایی‌ها به طور روزانه، صدها شهروند رقه را در آن زمان (چهار ماه فوق) کشته و برای جان آنها ارزشی قائل نبوده‌اند.بی‌بی‌سی می‌افزاید، کاروانی شامل تروریست‌های بدنام و تعداد زیادی جنگجوی خارجی با هماهنگی آمریکا و انگلیس از رقه خارج و اکنون در سراسر سوریه پخش شده‌اند و حتی برخی از آنها توانسته‌اند خود را به ترکیه برسانند.طبق تحقیقات بی‌بی‌سی، تعداد تروریست‌های فرار کرده از رقه، 250 نفر به همراه 3500 تن از اعضای خانواده‌های آنها بوده است.ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش مدعی است که این توافق باعث شد، خون‌ریزی‌ها در رقه به پایان برسد و این شهر با مقاومت کمتر آزاد شود.این درحالی است که علت اصلی پیشروی شبه‌نظامیان کرد در رقه، بمباران مکرر منازل مسکونی توسط آمریکایی‌ها بوده است.در ارتباط با همزیستی و همکاری نیروهای آمریکایی با عناصر داعش در شرق سوریه، تاکنون گزارش‌های زیادی مخابره شده است. این همکاری‌ها در استان «دیرالزور» بیشتر از سایر مناطق بوده و هست. داعش طی سال‌های اخیر به آمریکا در منطقه خدمات زیادی رسانده است.شهر رقه با 200 هزار نفر جمعیت در سال 2013 از کنترل دولت سوریه خارج شد و به اشغال گروه‌های مخالف دمشق، از جمله «جبهه النصره» درآمد. در آغاز سال 2014 داعش شهر «رقه» را اشغال و آن را پایتخت خود اعلام کرد. 24 مهرماه نیز کردهای مورد حمایت آمریکا بر این شهر مسلط شدند.پس از این اتفاق، دمشق اعلام کرد که ارتش سوریه برای آزادسازی این شهر اقدام خواهد کرد و از نظر مقامات سوریه، شهر رقه همچنان در اشغال است.
آمریکا در سوریه می‌ماند
«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا دیروز گفت، تا زمانی که داعش بخواهد بجنگد، نظامیان آمریکایی در سوریه باقی می‌مانند. وی گفت: دشمن هرگز اعلام شکست نکرده است.ماتیس در ادامه، به طور ضمنی مذاکرات آستانه را زیر سؤال برد و گفت، آمریکا از روندی که در ژنو به دست آمده است، عقب‌نشینی نخواهد کرد. این درحالی است که تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و عربستان، به خاطر زیاده‌خواهی‌های خود، مذاکرات ژنو یک و دو و سه را به شکست کشانده بودند. ولی مذاکرات آستانه که تاکنون هفت بار برگزار شده، دستاوردهای زیادی داشته که مهم‌ترین آنها، ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه است.البته، ماتیس هم که در جمع خبرنگاران در پنتاگون سخن می‌گفت، با اتخاذ موضع متناقضی، اعلام کرد: باید آنها (مناطق کاهش تنش) را گسترده‌تر کنیم. باید یک منطقه را خلع سلاح کرده و سپس، به سراغ منطقه دیگر رفت. این کار باید ادامه پیدا کند... مقامات آمریکایی از اینکه در روند سیاسی سوریه، نقش ایفا نمی‌کنند، عصبانی هستند.