kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
بر اساس آمار گمرک ایران

واردات کالاهای آمریکایی پس از برجام ۲ برابر شد


با وجود تصریح رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی آمریکا، آمار گمرک نشان می‌دهد واردات کشورمان از آمریکا نسبت به دوران قبل برجام بیش از ۲ برابر شده است.
به گزارش مشرق ، بر اساس آمار گمرک، در نیمه اول سال ۱۳۹۴ که هنوز برجام اجرایی نشده بود، ایران 19/6 هزار تن کالا از آمریکا وارد کرد که ارزش آن 37 میلیون و 270 هزار و ۳۲ دلار بود.
در ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۴ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آقای روحانی  دستورات مهمی را درخصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ 19 مردادماه ۹۴ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند. رهبر انقلاب در آخرین جمله از نامه خود خطاب به رئیس‌جمهور دستور دادند:‌ مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بی‌رویّه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدّاً پرهیز شود.
با وجود تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آمارها بیانگر رشد چشمگیر واردات از آمریکا پس از برجام است. مطابق آمارهای گمرک، در نیمه اول امسال و در دوران پسابرجام، ایران پذیرای 24/4 هزار تن کالای آمریکایی به ارزش 79 میلیون و 958 هزار و 357 دلار بوده است.
بر اساس آمارهای گمرک، در نیمه اول امسال و در دوران موسوم به پسابرجام نسبت به نیمه اول سال ۹۴ و قبل از اجرایی شدن برجام، واردات کالاهای آمریکایی از لحاظ ارزش دلاری ۱۱۵ درصد افزایش پیدا کرده، یعنی بیش از دو برابر شده است.
واردات کالاهای آمریکایی از لحاظ وزن نیز در نیمه اول ۱۳۹۶ نسبت به نیمه اول ۱۳۹۴ بالغ بر ۲۴ درصد و ارزش ریالی آن ۱۳۶ درصد رشد کرده است.