kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۴۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
با غفلت از اقتصاد مقاومتی

ارزش پول ملی باز هم کاهش یافت



گروه اقتصادی-
در پی افزایش نرخ ارز طی چند روز گذشته و عبور قیمت دلار از 4100 تومان، ارزش پول ملی، بیش از پیش کاهش یافت تا خسارتی دیگر در پی غفلت از اقتصاد مقاومتی‌گریبانگیر اقتصاد کشور بشود.
قیمت دلار طی سه روز اخیر با عبور از چهار هزار و 100 تومان وارد مرحله جدیدی از گرانی این ارز شد. در حال حاضر هم رقم کنونی دلار در این رقم تثبیت شده و به احتمال زیاد شاهد کاهش محسوس قیمت دلار نخواهیم بود.
قیمت دلار در ابتدای مهر ماه، به رقم سه هزار و 900 تومان رسید و پس از آن به صورت خزنده و با روندی افزایشی تا ابتدای ماه جاری، بیش از 100 تومان افزایش یافت؛ این در حالی است که در دو هفته اخیر هم شیب افزایش قیمت این نرخ بیشتر شده و در حدود 20 روز اخیر، قیمت دلار 100 تومان دیگر افزایش یافته است.
به عبارت دیگر، در کمتر از دو ماه، نرخ ارز بیش از 200 تومان افزایش یافته و احتمالا افزایش‌های دیگری هم در پی آن خواهد بود. این افزایش که نشان دهنده تضعیف ارزش پول ملی می‌باشد، در این مدت سرعت گرفت و یکی دیگر از خسارت‌های غفلت از اقتصاد مقاومتی (که تقویت ارزش پول ملی از اجزای مهم آن است) دامنگیر اقتصاد کشور شد.
درباره علت افزایش نرخ ارز طی هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی صورت می‌گرفت، از جمله اینکه این افزایش به دلیل خروج برخی هموطنان از کشور برای پیاده‌روی اربعین بوده است اما در حال حاضر که حدود یک هفته از پایان موج خروج از کشور می‌گذرد و تقریبا تمام زائران ایرانی برگشته اند، باز شاهد افزایش قیمت دلار می‌باشیم.
لذا اگر افزایش نرخ ارز به دلیل خروج زائران از کشور رخ داده بود، با متوقف شدن این روند در هفته گذشته، دیگر دلیلی برای ادامه این افزایش‌ها وجود نداشت در حالی که با شروع هفته جاری شاهد عبور قیمت دلار از چهار هزار و 100 تومان و افزایش آن تا روز گذشته بوده ایم.
از سوی دیگر، در شرایط کنونی، نه خبر تهدید خاصی و نه پیش آمد بین‌المللی اثر گذاری رخ داده تا تاثیرات روانی آن موجب افزایش نرخ ارز بشود.
به نظر می‌رسد، دلیل اصلی افزایش قیمت‌هایی که در نرخ ارز مشاهده می‌کنیم؛ تلاش دولت برای بستر سازی نرخ بالاتری برای دلار در بودجه سال آینده باشد. چه اینکه تا سه هفته دیگر بودجه سال 97 به مجلس ارسال می‌شود و دولت در این بودجه از نرخ جدید و افزایش یافته ارز هم رونمایی می‌کند.
جالب اینجاست که نرخ ارز دولتی در دو ماه اخیر، بدون جنجال رسانه‌ای افزایش محسوسی داشته و از سه هزار و 360 تومان (در ابتدای مهر ماه) به سه هزار و 434 تومان در ابتدای آبان افزایش یافته است؛ ضمن اینکه در همین ماه هم با افزایش قابل توجهی، به رقم سه هزار و 524 تومان رسیده است.
لذا همانطور که مشاهده می‌شود، نرخ ارز دولتی هم طی دو ماه اخیر حدود 200 تومان افزایش داشته است.
افزایش نرخ برای دولت این سود را دارد که درآمدهای ارزی خود را (که به دلار است) با قیمت بالاتری می‌تواند به ریال تبدیل کند؛ به عبارت دیگر با افزایش نرخ ارز، دولت درآمد بیشتری خواهد داشت هرچند که این موضوع تبعات تورمی در پی داشته و دولت هم نمی‌خواهد دستاورد کاهش تورمش از بین برود.
با این حال، همانطور که‌اشاره شد، نشانه‌هایی که درخصوص علل افزایش نرخ ارز وجود دارد، حاکی از این است که دولت از افزایش نرخ ارز استقبال کرده و یا حداقل با سکوت خود، مهر تاییدی بر افزایش آن می‌گذارد.
حیدر مستخدمین حسینی که روزگاری به عنوان معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات فعالیت می‌کرد و هم اکنون نیز به عنوان کارشناس مسائل بانکی و حوزه‌های مربوط به آن شناخته می‌شود، چندی پیش بیان کرد: ارز، اهرمی است که در دولت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در دولت یازدهم نیز از آن استفاده شد. با افزایش ارز کسری بودجه خود را جبران کرده و منابع تازه‌ای برای خود ایجاد می‌کنند.
وی افزود: بانک مرکزی می‌تواند اراده کند و در یک روز ارز مورد نیاز بازار را تامین نکند و بازار این علامت را می‌گیرد که دولت قصد دارد به اندازه کافی ارز تزریق نکند و همراهی می‌کند تا قیمت ارز بالا رود و به این ترتیب تقاضا برای ارز بالا می‌رود و چون عرضه افزایش نیافته، قیمت آن بالا می‌رود. این مکانیزمی است که تیم اقتصادی دولتی تنظیم کرده و قیمت دلار را به این صورت بالا می‌برد.
نگاهی به کسری بودجه قابل توجه دولت که در این دولت (از بودجه 92 تا بودجه 96) بیش از 3/5 برابر شده و در آینده گروه اقتصادی کیهان به آن خواهد پرداخت، موید نظر مستخدمین حسینی است، چرا که کسری بودجه هر ساله با رشد قابل توجهی افزایش یافته و کاهش بودجه عمرانی در کنار افزایش بسیار زیاد هزینه‌های جاری؛ چشم انداز بودجه‌های آتی کشور را نامناسب تصویر می‌کند.
سکه می‌تازد!
قیمت سکه نیز طی دو ماه اخیر با بیش از 150 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 393 هزار تومان افزایش یافت تا یک افزایش چشمگیر را در کمتر از دو ماه به ثبت برساند.
قیمت سکه که از ابتدای آبان در آستانه یک میلیون و 300 هزار تومان قرار گرفته بود، طی سه هفته‌ای که آبان گذشته نزدیک به 100 هزار تومان افزایش را تجربه کرده است. گفتنی است، روز گذشته قیمت سکه از یک میلیون و 400 هزار تومان هم عبور کرد اما بعدازظهر با کاهش قیمتی در حدود 10 هزار تومان به رقم یک میلیون و 393 هزار تومان کاهش پیدا کرد. متاسفانه قیمت سکه نسبت به یک هفته قبل دستخوش تغییرات زیادی شده و تنها در یک هفته اخیر حدود 45 هزار تومان افزایش داشته است.