kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
انگیزه بالای سلیمی و علی حسینی برای موفقیت در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری

طلای سنگین وزن جهان دوباره به ایران می‌رسد؟!سلیمی: باید مقابل وزنه‌بردار گرجستانی استراتژی داشته باشیم


سرویس ورزشی-
در آستانه شروع رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری، انگیزه وزنه‌برداران دسته سنگین وزن ایران بالاست. آنها در تلاش هستند بار دیگر قدرت وزنه‌برداران ایرانی را به رخ جهانیان بکشند.
مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان جهان از هفتم آذر ماه به میزبانی آناهین آمریکا آغاز می‌شود که تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان برای حضور در این رقابت‌ها در دو گروه عازم آمریکا خواهند شد. گروه اول وزنه‌برداران پنجم آذر و گروه دوم هفتم آذر ماه عازم این رقابت‌ها می‌شوند.
در فاصله چند روز تا آغاز این مسابقات وزنه‌برداران کشور به ویژه دسته سنگین وزن برای شروع مسابقات لحظه شماری می‌کنند تا جایی که بهداد سلیمی در تازه‌ترین صحبت‌های خود عنوان داشته اگر استراتژی خوبی داشته باشیم می‌توانیم سکوی اول فوق سنگین را به دست بیاوریم.
وزنه‌برداری ایران سالیان سال در دسته سنگین وزن جهان آقایی می‌کرد، از درخشش چندین ساله حسین رضازاده گرفته تا طلای بهداد سلیمی در المپیک 2012. اما در المپیک 2016 یک وزنه‌بردار گرجستانی به نام تالاخادزه شگفتی‌ساز شد و علاوه‌بر کسب مدال طلا، رکورد دو ضرب جهان را نیز از آن خود کرد. حالا با این شرایط رقابت در دسته سنگین وزن اهمیت زیادی برای وزنه‌برداران ایران دارد؛ خصوصا که امسال به غیر از بهداد سلیمی آماده، سعید علی حسینی نیز به گردونه مسابقات بازگشته است.
بهداد سلیمی قهرمان المپیک لندن در تازه‌ترین صحبت‌های خود و در مورد اینکه چرا رکوردهای خود را رسانه‌ای نمی‌کند، اظهار داشت: در روز مسابقه مشخص می‌شود به چه رکوردهایی رسیده‌ام. در تمرینات هزار کیلوگرم هم وزنه بزنم، اما در مسابقات نتوانم آن را تکرار کنم ارزشی ندارد. از طرفی گفتن رکوردها ممکن است توقعات را بالا و پایین کند. یعنی شاید ایجاد یاس و ناامیدی کنند و یا اینکه توقعات را بالا ببرد. با این حال این را می‌گویم که در مسابقات تلاش خواهم کرد تا بهترین وزنه‌ها را بزنم.
سلیمی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند بتواند دوباره مدال طلای فوق سنگین را بگیرد؟ تاکید کرد: تمام تلاشم را انجام می‌دهم و برای همین در مسابقات شرکت می‌کنم. تمام نفرات تیم‌ ‌ملی برای باختن به مسابقات جهانی نمی‌روند،‌ بلکه برای بهترین مدال می‌روند. من هم تلاش خواهم کرد تا خاطرات قدیمی زنده شود و دل مردم را شاد کنم، اما باید خیلی چیزها دست به دست هم دهد.
قهرمان المپیک لندن در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه امکان دارد در مسابقات جهانی او و علی حسینی استراتژی را پیاده کنند که باعث شود وزنه‌بردار گرجستان فریب بخورد و مدال طلا به ایران برسد؟ تصریح کرد: قطعا همین طور است. البته برای من فرقی ندارد که من یا سعید اول شویم، مهم بالا رفتن پرچم ایران است. ما نسبت به حریف گرجستانی سه حرکت بیشتر داریم و اگر استراتژی خوبی داشته باشیم می‌توانیم سکوی اول را به دست بیاوریم.
سلیمی در مورد اینکه پیگیر رکوردهای وزنه‌بردار گرجستان است یا خیر؟ خاطر نشان کرد: فیلم‌هایش را می‌بینم، ولی اینکه بخواهم پیگیر آن باشم که چقدر وزنه می‌زند نه این طور نیست ، زیرا اعتقاد دارم که اصلی‌ترین حریفم وزنه است و اگر بتوانم آن را شکست دهم موفق خواهم شد. تمام تمرکزم روی کار خودم است و اینکه رکوردهایم را افزایش دهم. تالاخادزه اخیرا رکوردهای خیلی خوبی زد و اگر بخواهد آنها را در مسابقات جهانی تکرار کند کار برای من و سعید سخت می‌شود.
وزنه‌بردار فوق سنگین ایران در پاسخ به این پرسش که چقدر بر روی حرکات دو ضرب خود کار کرده است تا مانند المپیک مشکلی پیش نیاید، تصریح کرد: آسیب‌دیدگی‌ که داشتم، حرکت قیچی من را تحت تاثیر قرار داد. پس از اینکه تمریناتم را بعد از المپیک شروع کردم مخصوصا در طی سه چهار ماه اخیر تمرکزم را روی حرکت قیچی گذاشتم. کارشناسان و اساتید داخلی هم متوجه شدند که حرکت قیچی من تغییر کرده است و خیلی بهتر از قبل شده است.
علی‌حسینی: رکوردشکنی تالاخادزه تاثیری روی ما ندارد
بعد سلیمی نوبت به سعید علی حسینی رسید تا نظرات خود را درخصوص رکوردهای خوبی که وزنه‌بردار گرجستان ثبت کرده عنوان کند. سعید علی حسینی می‌گوید: بهداد 10 سال است که در مسابقات شرکت می‌کند و این حرکات تاثیری بر روی او ندارد. من هم درست است که در مسابقات حضور نداشتم، اما با تجربه شده ام و این طور نیست که رکوردشکنی‌های او بخواهد بر روی ما تاثیر گذاشته باشد. شرایط مسابقه جهانی خیلی فرق دارد و امیدوارم که در روز مسابقه برای تمام وزنه‌برداران ملی‌پوش خوب باشد و بتوانیم نتیجه‌ خیلی خوبی در این مسابقات کسب
کنیم.
علی حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا او و سلیمی به رکورد 220 کیلوگرم رسیده‌اند یا خیر؟ خاطر نشان کرد: سلیمی قبل از المپیک در تمرینات رکورد 220 کیلوگرم را زده است و شرایط مسابقه فرق می‌کند. باید ببینیم که با چه وزنه‌هایی مسابقه شروع می‌شود و اینجا بحث تاکتیکی مربیان مطرح است. زمانی که رضازاده وزنه می‌زد، او در تمرینات 215 کیلوگرم را بالای سر می‌برد، اما مسابقه‌اش را با 200 کیلوگرم شروع می‌کرد و رقبا هم با 200 کیلوگرم کارشان را آغاز می‌کردند. از این رو باید در مسابقه مشخص شود که رقابت با چه وزنه‌هایی آغاز خواهد شد، اگر بالا برود ما هم می‌توانیم به آن رکوردها برسیم.
وزنه‌بردار فوق سنگین ایران در مورد اینکه استراتژی برای فریب دادن تالاخادزه دارند یا خیر، تصریح کرد: زیاد به این مسئله اعتقادی ندارم، چرا که وزنه‌بردار گرجستان با کیفیت است و این طور نیست که تحت تاثیر قرار بگیرد. او من و بهداد را دو رقیب جداگانه می‌بیند.
علی حسینی در مورد اینکه از لحاظ روانی بر روی خود کار کرده است تا تحت تاثیر جو مسابقات جهانی قرار نگیرد، خاطر نشان کرد: تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته ام و به رکوردهای خوبی رسیده ام و از این لحاظ استرسی ندارم و فقط در روز مسابقه تمام تلاشم را خواهم کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که از الان به المپیک توکیو هم فکر می‌کند یا خیر؟ تاکید کرد : 100 درصد. مسابقات جهانی 2017 می‌تواند سکوی پرتابی باشد برای من که در المپیک به خوش رنگ‌ترین مدال برسم.