kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
از آذر ماه سال جاری آغاز می‌شود

پرداخت تسهیلات بدون بهره به چایکاران و کارخانه‌های چایسازی شمال

رئیس‌سازمان چای کشور گفت: پرداخت تسهیلات 20 میلیارد تومانی بدون بهره با تنفس 2 ساله، به چایکاران و کارخانه‌های فرآوری‌ چای از آذرماه سال جاری آغاز می‌شود.


محمدولی روزبهان بیان داشت: پرداخت تسهیلات 20 میلیارد تومانی بدون بهره با تنفس 2 ساله و بازپرداخت پنج ساله از آذرماه سال جاری آغاز می‌شود که قسمتی از این تسهیلات، به چایکاران و قسمتی برای بهسازی به کارخانه‌های فرآوری چای اختصاص می‌یابد.
وی ادامه داد: اعطای این تسهیلات به ازای هر هکتار هرس کف بر، شش میلیون تومان و هر هکتار هرس کمربر، سه میلیون تومان است همچنین تسهیلات مختلفی به چایکاران عضو صندوق اختصاص می‌یابد که بیش از 90 درصد چایکاران با پرداخت کامل قدرالسهم ، عضو صندوق چایکاران شدند.
روزبهان با یادآوری اینکه برنامه‌های حمایتی دولت از چایکاران از سال 93 شامل افزایش منطقی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای و استمرار آن بوده، افزود: برنامه‌های حمایتی در راستای بهره‌وری بیشتر باغات چای و توسعه شبکه آبیاری تحت فشار انجام می‌شود تا روند تولید برگ سبز چای افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در سال جاری حدود 108 هزار تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی 203 میلیارد تومان تولید و از چایکاران خریداری شده و تاکنون 130 میلیارد تومان معادل 65 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است.
روزبهان خاطرنشان کرد: تولید چای خشک از 14 هزار و 600 تن در سال 93 ، به 31 هزار تن در سال 95 رسیده و در سال جاری با وجود خشکسالی شدید، تاکنون 24 هزار تن چای خشک تولید شده است.
از سوی شورای عالی اقتصاد، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 96 ، 26 هزار و 242 ریال و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه 2 ، 14 هزار و 695 ریال تعیین شده است.