kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱

هاآرتص: اسرائیل نباید با تحریک عربستان به جنگ حزب‌الله برود(خبر ویژه)

یک روزنامه صهیونیستی با لحنی هشدارآمیز نوشت: اسرائیل باید مراقب باشد تا با طناب عربستان سعودی وارد چاه جنگ با حزب‌الله و ایران که سرانجام آن معلوم نیست، نشود.



هاآرتص به قلم دانیل شاپیرو سفیر سابق آمریکا در اسرائیل نوشت: با وجود آنکه استعفای ناگهانی سعد حریری به تهدیدهای حزب‌الله علیه اسرائیل نیز ربط پیدا می‌کند اما با این وجود اسرائیل نباید با تصمیمات عجولانه ریاض وارد یک رویارویی زودرس با حزب‌الله و ایران شود. سعد حریری در حالی از پست خود استعفا داد که هیچ وقت در خدمت‌رسانی به کشورش دست برنده نداشت، او حتی با کمک عربستان یک امپراطوری اقتصادی و مالی بزرگ نیز برای خودش در منطقه فراهم آورد.
هاآرتص در ادامه می‌نویسد: بعد از ملک عبدالله، ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و فرزندش محمدبن سلمان شمشیر مخالفت با ایران و منافع منطقه‌ای آن را از رو بسته و تصمیم گرفتند با ایران در یمن، سوریه و لبنان رویارو شوند. پس از آن بود که مصایب جدی حریری آغاز شد. البته با آغاز جنگ داخلی سوریه، روند توازن قدرت در لبنان نیز رو به وخامت گذاشت چرا که حزب‌الله  با کمک تسلیحاتی ایران بر حمایت نظامی از بشار اسد افزود در نتیجه آینده بشار اسد هم با حمایت‌های ایران و حزب‌الله تقویت و تثبیت شد.
سعودی‌ها دریافتند که با ادامه حکومت بشار اسد در سوریه و شکست شورشیان آن کشور که از قضا تحت امر عربستان هم هستند، دیگر نمی‌توانند کاری در آن کشور از پیش ببرند و لذا به ناچار متوجه لبنان شدند و امیدوارند قافیه سیاست خارجی خود را حداقل در آن کشور از دست ندهند.
به همین دلیل، سعودی‌ها این بار با بیرون کشیدن سعد حریری از مدار قدرت در لبنان سعی دارند مسئولیت‌های این تصمیم شخصی خود را به عهده حزب‌الله بیاندازند.
آنها سعی می‌کنند حزب‌الله را به یک جنگ مستقیم با اسرائیل سوق دهند اما اسرائیل باید هوشیاری خود را حفظ کرده و مستقل از عربستان تصمیم بگیرد و دقیقا بررسی کند که آیا زمان واقعی برای این رویارویی با ایران فرا رسیده است یا خیر؟
سران اسرائیل باید مراقب باشند تا خود را به واسطه مانورهای متحدان منطقه‌ای خود در ریاض وارد یک جنگ زودرس با ایران نکنند چون هنوز نمی‌توان آینده مشخصی برای این جنگ تصور کرد.