kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
حسن بیگی :

عربستان در حد حمله به ایران نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه «عربستان در حدی نیست که بخواهد به ایران حمله کند» گفت: عربستان برای اسرائیل و آمریکا نقش بازی می‌کند.



ابوالفضل حسن‌بیگی با بیان اینکه «فروش سلاح یکی از مهم‌ترین درآمدهای آمریکا است» گفت: آمریکا برای افزایش مشتری خرید اسلحه از هیچ اقدامی چشم‌پوشی نمی‌کند که آخرین نمونه آن افزایش تنش با کره شمالی و به دنبال آن فروش سلاح به کره‌جنوبی و ژاپن است.
حسن‌بیگی اضافه کرد: آمریکا برای فروش سلاح به این نتیجه رسید تا مسیر جدیدی ایجاد کرده که از قِبَل آن بتواند حداکثر برداشت و سوءاستفاده از بنیه مالی عربستان و غارت اموال مردم این کشور را انجام دهد. آن هم عربستانی که مشکلات داخلی بسیاری دارد و این بهترین فرصت برای غارت اموال عربستان است.
به گفته وی وضعیت آشفته عربستان با مصادره اموال شاهزاده‌ها به بهانه مبارزه با فساد در کنار جریان سیاسی به‌هم ریخته داخلی این کشور شرایطی را فراهم آورده که حکمرانان عربستان نتوانند به‌درستی تصمیم‌گیری کرده و محتاج آمریکا و اسرائیل شوند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: از طرف دیگر آمریکا می‌داند با شکست دیگر در خاورمیانه دوستان خود را در سراسر دنیا از دست خواهد داد. امروز دنیا از شکست‌های آمریکا و انزوایش در خاورمیانه مطلع است؛ آن هم آمریکایی که با استراتژی ایجاد خاورمیانه جدید آمد و امروز با شکست‌های پی‌درپی مواجه شده است.
حسن‌بیگی اختلال در شرایط داخلی لبنان را به‌عنوان مسیر جدید آمریکا برای ایجاد تنش در خاورمیانه عنوان و تصریح کرد: چون امروز جریان مقاومت و کشورهایی همچون سوریه، عراق، یمن، لبنان و روسیه پشت به آمریکا کرده و در مقابل آمریکا نقش ایفا می‌کند. اینها همه آمریکا را به این جمع بندی رساند که در لبنان اغتشاش ایجاد کند.
وی توضیح داد: ایران در حمایت از مقاومت و سرکوب داعش در عراق و سوریه آن‌هم بنا به خواست دولت‌های این دو کشور نقش اول را بازی کرده و پیروز شده است. عربستان که به خوبی از این موضوعات آگاه است و با شرایط نابسامان داخلی و نبود انسجام دست و پنجه نرم می‌کند، در لفاظی‌ها تلاش می‌نماید که به‌هم ریختگی کشورش را به دشمن خارجی یعنی ایران تبدیل کند و مقامات این کشور برای دلخوشی آمریکا و اسرائیل صحبت‌هایی را مطرح نماید.
وی با یادآوری اینکه «سه کانال و تنگه استراتژیک جهان از پنج کانال در اختیار جبهه مقاومت است» گفت: تنگه هرمز در اختیار ایران است. لذا اگر تیری از اسلحه‌های عربستان خارج شود، تنگه هرمز بسته خواهد شد. باب المندب در اختیار حوثی‌ها به عنوان جزئی از جریان مقاومت است. کانال سوئز نیز در اختیار کشور مصر است که دولت و ملت مصر امیدی به آمریکا ندارد.
حسن‌بیگی با ‌اشاره به اتهامات عادل الجبیر علیه ایران گفت: عربستان فراموش نکند که در جنگ هشت ساله از ایران شکست خورده است. آن‌هم در دورانی که حداکثر امکانات ما از امکانات محدود دوران شاه بود. امروز ایران در مباحث دفاعی به قدرت برتر دنیا تبدیل شده است.
این نماینده مجلس اضافه کرد: ارتش عربستان که در یمن با کمک امارات و با به‌کار گرفتن ده‌ها نظام اجاره‌ای مقابل حوثی‌ها شکست خورد، چطور می‌خواهد مقابل کشور قدرتمند ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت و بنیه دفاعی قوی عرض‌اندام کند.
حسن‌بیگی با تاکید بر اینکه «دنیا نیز دیگر برای تهدیدات عربستان و آمریکا ارزشی قائل نیست» گفت: در گذشته با هر سخن و تهدید عربستان و آمریکا قیمت‌ها به‌خصوص قیمت نفت بالا و پایین می‌شد اما امروز آنقدر این حرف‌ها مضحک است که هر نوع تهدیدی در وضع اقتصادی به‌خصوص نفت تاثیری ندارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت شانتاژها و برخوردهای سخیف و کلمات مضحک و بچه‌گانه که از زبان مقامات امارات و عربستان شنیده می‌شود، بحث روانی بیش نیست.