kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

امیدواریم حریری هرچه زودتر به لبنان بازگردد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: استعفای نخست‌وزیر لبنان، امری غیرمترقبه و ناگهانی و مشکوک تلقی شد و امیدواریم آقای حریری هرچه زودتر به لبنان بازگردد و مراحل قانونی استعفای خود را در کشور لبنان انجام دهد.


به گزارش فارس، بهرام قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران زلزله در استان‌های غربی کشور و کشورهای پیرامون و از جمله عراق را به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.
وی درخصوص تحولات اخیر در لبنان و استعفای سعد حریری و برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه این استعفا به منظور هدف قرار دادن ایران و حزب‌الله صورت گرفته و طرحی آمریکایی‌ بوده که به همراه عربستان آن را تعقیب می‌کردند، گفت: ما هنوز هم به طور جد از روند توسعه و پیشرفت، آرامش و ثبات در لبنان حمایت می‌کنیم و اتفاقی که در لبنان رخ داد و استعفای نخست‌وزیر این کشور، امری غیرمترقبه و ناگهانی و مشکوک تلقی شد و امیدواریم با توجه به سخنانی که شب گذشته آقای حریری بیان کرد هر چه زودتر به لبنان بازگردد و مراحل قانونی استعفای خود را در کشور لبنان انجام دهد.
وی ادامه داد: آنچه که در لبنان مورد تفاهم و توافق گروه‌ها، دولت و ریاست جمهوری قرار گیرد، قطعا مورد حمایت ما است و ما از هرگونه اقدام مثبت و عواملی که به ثبات و امنیت در لبنان کمک کند، حمایت خواهیم کرد.
خبرنگاری درباره نقش ایران در سوریه پس از داعش سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره بیان داشت: حضور ما در سوریه برای مبارزه با داعش و با درخواست و طلب یاری دولت سوریه بود و در صورتی که سوریه بتواند بر همه مشکلات فائق بیاید و داعش تمام و کمال این کشور را ترک کرده و سرکوب شود، قطعا ما روابط دوستی و راهبردی خود را با سوریه ادامه خواهیم داد و در بازسازی و اقتصادی حضور جدی خواهیم داشت، ولی شکل و نوع همکاری‌های ما متفاوت خواهد بود.
قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب پیشنهاد مذاکره موشکی را مطرح می‌کنند و نظر شما در این خصوص چیست؟ تصریح کرد: بارها اعلام کرده، تکرار کرده و تکرار می‌کنیم که ما در مورد مباحث موشکی و دفاعی ایران با هیچ کشور و فردی گفت‌وگو نخواهیم داشت و این موضع ما است و حق جمهوری اسلامی است که در مورد مسائل دفاعی خود با تمام ویژگی‌هایی که در جمهوری اسلامی می‌توان دنبال و پیدا کرد و مسائل منطقه‌ای، بتواند موضوع دفاعی و مباحث موشکی را دنبال و سیاست‌های خود را اعمال کند.
وی ادامه داد: آنچه که دیگران باید درمورد آن پاسخ و توضیح دهند و این توقع وجود دارد، ارسال سلاح‌های گران‌قیمت، پیشرفته و انبوه به کشورهای منطقه است که باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان این اقلام به کشورهای منطقه که می‌تواند موجی از ناآرامی، تنش و ناامنی را ایجاد کند، پاسخگوی اقدام خود باشند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: گذر زمان این وضعیت را حادث خواهد کرد و شاهد آن خواهیم بود و آنها آثار مخرب سیاست‌های غلط خود را خواهند دید.