kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

یکی از آسیب‌های برنج داخلی اختلاط با سایر برنج هاست

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی از واردات رسمی یک میلیون تن برنج در ۶ ماه امسال خبر داد و گفت: میل مصرف‌کنندگان نسبت به برنج ایرانی افزایش یافته، اما یکی از تهدیدهای برنج داخلی آسیب‌پذیر شدن آن به دلیل اختلاط با سایر برنج هاست.


علی‌اکبر مهرفرد دیروز در جمع خبرنگاران گفت: حدود یک میلیون تن برنج در 6 ماه نخست امسال به کشور وارد شده است و اکنون در دوره ممنوعیت واردات برنج هستیم.
خبرنگاران از مهرفرد پرسیدند که ظاهراً واردات رسمی برنج نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته که وی این‌گونه پاسخ داد که این مسئله به دلیل آن است که بخشی از واردات غیررسمی برنج کنترل شده است.
وی با بیان این ادعا که کنترل قیمت برنج در بازارهای داخلی و کنترل نامحسوس میزان واردات آن مدام انجام می‌شود افزود: حمایت از تولید برنج داخلی در سال‌های اخیر افزایش داشته است و مصرف‌کنندگان برنج ایرانی هم بیشتر شده‌اند.
معاون حجتی همچنین تصریح کرد: یک نکته‌ای هم برنج داخلی را تهدید می‌کند و آن هم آسیب‌پذیریی‌هایی است که به دلیل اختلاط برنج داخلی با دیگر انواع برنج‌ها انجام می‌شود.
وی همچنین در مورد واردات میوه از سایر کشورها به ایران نیز مدعی شد: ما از هیچ کشوری واردات میوه نداریم و اگر بحثی در مورد واردات کیوی از نیوزیلند مطرح شد، یک شرکت نیوزیلندی با نام زیسپری با کشاورزان ما در قالب تعاونی برای توسعه بازار همکاری‌هایی را آغاز کرده که این به معنای تنظیم بازار و ورود دولت برای واردات از کشورهای خارجی نیست و تاکنون هم هیچ‌گونه محموله کیوی حتی خارج از فصل وارد ایران نشده است.
* سیب مازاد برای صادرات نداریم
به گزارش فارس، معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی درمورد وضعیت صادرات سیب‌ و سیب‌هایی که اکنون در برخی باغات روی زمین ریخته است، گفت: ما مشوق‌هایی را برای صادرات سیب در نظر گرفته‌ایم که نمونه آن سیاست تعرفه‌ای در قبال صادرات سیب و واردات موز است که همین سیاست سبب شد سال گذشته 300 هزار تن سیب از سردخانه‌ها خارج و صادر شود.وی ادامه داد: امسال نیز خرید تضمینی سیب را در دستورکار قرار‌داده‌ایم که سازمان تعاون روستایی از یک ماه پیش خرید تضمینی سیب درجه 3 را به قیمت کیلویی 350 تومان در دستورکار قرار‌داده است، تا برای تولید کنسانتره استفاده شود.معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: درعین‌حال اینکه می‌گویند سیب باغداران روی زمین مانده درست نیست؛ چراکه سال گذشته سیب زیادی برای صادرات نداشتیم که دپو شده باشد.خبرنگاران از معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی پرسیدند، پس تصاویر منتشر شده از سیب‌های روی زمین باغات چیست که وی با لبخندی پاسخ داد: باغدار که نمی‌تواند سیب را با چسب به درخت بچسباند بالاخره سیب رسیده قبل از جمع‌آوری روی زمین می‌ریزد.