kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
وزارت جهاد کشاورزی:

مردم از خرید میوه‌های نارس خودداری کنند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: برآورد تولید مرکبات شمال و جنوب کشورمان در سال جاری ۵ میلیون تن بوده که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن آن پرتقال است.



محمدعلی طهماسبی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: 5 میلیون تن انواع مرکبات در مناطق شمالی و جنوبی کشورمان تولید داریم که 600 هزار تن آن نارنگی و در حدود همین میزان نیز لیموترش و لیموشیرین تولید می‌شود اما میزان تولید سایر مرکبات کمتر است.
وی افزود: برآورد پرتقال تولید شده در سال جاری در شمال و جنوب کشورمان 2 میلیون و 800 هزار تن است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه قند پرتقال باید به 6 و نیم برسد تا امکان برداشت داشته باشد ادامه داد: اگر پرتقال‌ها زودتر و قبل از اینکه به قند 6 و نیم برسد چیده شود، سبک‌تر، ترش و به ضرر تولید‌کننده است اما برخی برای اینکه محصول خود را زود‌تر در بازار عرضه کنند از گاز‌های مجازی برای رنگ‌آوری محصول استفاده می‌کنند.
وی تصریح کرد: به طور مثال اگر سیب نیز کنار محصولی مانند پرتقال گذاشته شود، از آنجا که سیب گاز اتیلن تولید می‌کند باعث رنگ‌آوری پرتقال و سبززدایی آن می‌شود.
طهماسبی با بیان اینکه میوه را نمی‌شود رنگ کرد، تصریح کرد: باور عمومی که در این باره وجود دارد‌اشتباه است و در واقع پرتقال‌ها با گاز اتلین سبززدایی می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا این محصولات رنگ‌آوری شده ضرری برای مصرف‌کنندگان دارد گفت: ضرری از این بابت ندارد اما باید توجه داشت که با این کار محصول نارس و ترش به دست مردم می‌رسد که نباید این کار انجام شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: مردم از خرید میوه‌هایی که زود‌تر از موقع به بازارعرضه می‌شود خودداری کرده و کمی صبر کنند تا قند میوه به حد طبیعی خود برسد و درآن مدت از سایر میوه‌ها بهره گیرند.
وی در‌باره چگونگی تشخیص پرتقال و نارنگی رنگ‌آوری شده، تاکید کرد: میوه که رنگ آوری شده به شکل رنگ پریده است، اما میوه‌هایی که به صورت طبیعی رنگ گرفته، رنگ شفاف و درخشانی دارد.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: تمام موزهایی که به کشورهای مختلف صادر می‌شود به صورت خام است و در کشور مقصد با گاز اتیلن رنگ‌آوری و رنگ‌آمیزی یا همان سبز‌زدایی می‌شود.