kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
آخرین خبرها از زلزله شدید در غرب کشور

خانه‌ها لرزید لرزیدند دل‌ها بیشتر



سرویس شهرستانها-
با حضور چشمگیر نیروهای نظامی سپاه پاسداران و ارتش در مناطق زلزله‌زده کار آواربرداری در این مناطق از نخستین ساعات بامداد دیروز آغاز شد و گزارش‌ها حاکی است نیروهای امدادی برای آواربرداری نیاز به تجهیزات بیشتری دارند.
زمین‌لرزه شدید 7/3 ریشتری 30 ثانیه‌ای یک‌شنبه شب در استان کرمانشاه شهرستان‌های سرپل ذهاب، اسلام‌آباد غرب، دالاهو، ثلاث و باباجانی و قصرشیرین را بیشتر از شهرهای دیگر تکان داد و مردم این شهرها را هراسان و بیمناک روانه پارک‌ها و خیابان‌ها کرد. این زلزله‌ گرچه خسارت قابل توجهی به مرکز استان وارد نکرد اما ترس از زلزله مجدد باعث شد که خیلی از ساکنان کرمانشاه، شهر را ترک کنند و به مناطق امن پناه ببرند.
این زلزله که در ساعت 21 و 48 ثانیه یک‌شنبه روی داد و تاریکی هوا اجازه نداد که کمک‌رسانی  چندانی به زخمی‌ها و زیرآوارماندگان انجام شود و بسیاری از مردم فرصت نکردند از زیرآوار‌‌‌های سنگ و بتن بگریزند و از مهلکه جان سالم به در ببرند اما از ساعات اولیه صبح دیروز امدادرسانی سرعت گرفت و تعداد کشته‌ها و  زخمی‌ها به ویژه در مناطق بافت‌ فرسوده، روستایی و دورافتاده لحظه به لحظه بیشتر از برآورد اولیه می‌شد. با این حال مسئولان ارشد استان کرمانشاه از همان دقایق اولیه دست به کار شده و با تشکیل جلسه ستاد مدیریت خدمات‌رسانی را کلید زدند. گزارش‌ها حاکی است شهرستان سرپل‌ذهاب در این زلزله بیشترین خسارت را متحمل شده است. در پی این حادثه استان‌های همجوار کرمانشاه نیروهای امدادی خود را به این استان اعزام کردند و 100 تیم هلال‌احمر و بیشتر از 11 بالگرد امدادی حاضر در غرب کرمانشاه از سایر استان‌ها به غرب کرمانشاه اعزام شدند.
تاکنون هزاران تخته چادر و پتو و بسته‌های غذایی بین زلزله‌زدگان توزیع شده است. 70 روستای سرپل ذهاب در این حادثه تخریب شده است و 6 تیم عملیاتی سگ زنده‌یاب از تهران و 250 نیروی امدادی از استان‌های کشور به این شهرستان اعزام شده‌اند.
گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است، مناطق زلزله‌زده با کمبود دارو، سرم، تخت و تجهیزات مواجه است. تیم‌های پزشکی قانونی در شهرهای استان کرمانشاه مستقر شده و در حال معاینه اجساد زلزله هستند. به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیمارستان سرپل‌ذهاب عملا تخریب شده است. معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از عملیات جست‌وجو و نجات به صورت گسترده در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: سازه کیلی منطقه، عملیات آواربرداری را دشوار کرده است. شاهین فتحی افزود: 41 دستگاه آمبولانس، 10 فروند بالگرد، 31 تیم سگ زنده‌یاب، 41 تیم آواربرداری و 41 تیم اسکان اضطراری و 15 تیم واکنش سریع در این مناطق مستقر شده‌اند. رئیس‌جمهوری در پی زلزله یک‌شنبه شب در استان کرمانشاه طی دستوری به معاون اول خود ماموریت داد تمام امکانات کشور را برای نجات جان هموطنان گرفتار زیرآوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومان حادثه بسیج کند.
همچنین مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با صدور دستوری به مدیران بیمه‌ای و درمانی استان‌های غربی کشور بر لزوم تسریع خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان از زلزله تاکید کرد.
نوربخش همچنین برقراری مستمری بازماندگان بیمه‌شدگان متوفی و همچنین برقراری کمک هزینه ایام بیماری برای حادثه‌دیدگان را از وظایف مهم واحدهای بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی برشمرده و دستور تسریع در انجام این تعهد سازمان تامین اجتماعی در قبال ذی‌نفعان را صادر کرده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از به کارگیری همه خدمات و امکانات بهداشتی و درمانی زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی خبر داد و تاکید کرد با فوریت نسبت به بستری و مداوای حادثه‌دیدگان اقدام کرده و همه مساعی خود را برای کمک‌رسانی به هموطنان آسیب‌دیده در دو استان ایلام و کرمانشاه و سایر استان‌های خسارت‌دیده به کارگیرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی جان باختن جمعی از هموطنان در حادثه زمین‌لرزه شب دوشنبه در غرب کشور را تسلیت گفت و از تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران امداد و نجات خواست تا با فوریت و با تمام توان به یاری آسیب‌دیدگان، در زیرآوارماندگان و مصدومان بشتابند.
سفیر آلمان در تهران با ابراز همدردی با قربانیان زلزله غرب کشور از آمادگی این کشور برای کمک به زلزله‌زدگان خبر داد.
مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه گفت: از شب دوشنبه و پس از وقوع بزرگترین زمین‌لرزه استان که در ازگله اتفاق افتاد تا ساعت هشت صبح دیروز 118 پس‌لرزه اتفاق افتاد.
همچنین پست سیار 63 کیلوولت سرپل‌ذهاب که در اثر زلزله تخریب شده بود مرمت و وارد مدار شد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری از اعزام 12 اکیپ امداد و نجات، 11 دستگاه آمبولانس و خودروی کمک‌دار، یک دستگاه مینی‌بوس امداد و نجات، یک فروند بالگرد، تیم تخصصی واکنش سریع و تیم سگ‌های جست‌وجو‌گر و همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اعزام هشت دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و همچنین یک خودروی پشتیبانی از اصفهان به مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه خبر دادند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی هم گفت: در استان‌های کشور فراخوان برای گروه‌های جهادی صادر شده تا با سرعت و در اسرع وقت این گروه‌های جهادی در دو استان کرمانشاه و ایلام به کمک و امداد در مناطق زلزله‌زده بپردازند.
رضا محمودیان مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: یک فروند هواپیمای سی-130 برای اعزام مصدومان زلزله به تهران در فرودگاه کرمانشاه مستقر شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان استان نیاز جدی به نان، آب، غذا، چادر و پتو داریم.
مسئول روابط عمومی شرکت مخابرات استان کرمانشاه هم گفت: خطوط تلفن‌های ثابت و همراه استان همگی وصل بوده و مشکلی برای برقراری ارتباط وجود ندارد.
به دنبال وقوع زمین‌لرزه در استان کرمانشاه امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه پیام تسلیت مشترکی صادر کردند. آیت‌الله علامه هوشنگ بازوند در این پیام ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه تاسف‌بار از روز دوشنبه به مدت 3 روز در استان کرمانشاه عزای عمومی اعلام کردند. به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تمام مدارس استان امروز تعطیل است و از مجموع 25 مدرسه سرپل ذهاب 8 مدرسه در اثر زلزله کاملا تخریب شده است و تعدادی از زلزله‌زدگان در مدارس مقاوم این شهر اسکان داده شده‌اند.
گزارش‌های ارسالی از مناطق زلزله‌زده می‌افزاید: برق شهرها و مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه که بر اثر زلزله قطع شده بود وصل شد. آب بسته‌بندی در حال توزیع است و بالگردها در حال انتقال مصدومان و امدادرسانی هستند. جاده‌هایی بر اثر ریزش کوه بسته شده بود که غیر از برخی از راه‌های روستایی مابقی راه‌ها باز شده است و تلاش برای بازگشایی راه‌های بسته ادامه دارد. مرکز وقوع این زمین‌لرزه در پنج کیلومتری ازگله در استان کرمانشاه روی داده است. زلزله تمامی مدارس نوبت بعدازظهر پنج شهر کردستان شامل شهرها و روستاهای سنندج بانه، سقز، سروآباد، مریوان و بیجار را دیروز تعطیل کرد و همچنین تمام ادارات شهرستان ایلام به جز دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی دیروز تعطیل بود.
آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن تسلیت به درگذشت جمعی از هموطنان در زلزله غرب کشور استفاده از یک سوم سهم امام برای امدادرسانی و کمک‌ کردن به آسیب‌دیدگان این حادثه را مجاز اعلام کرد. مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه نیز با اشاره به وجود ذخیره خون کافی در استان خواست فقط افرادی با گروه‌های خونی منفی به خصوص O  منفی برای اهدای خون مراجعه کنند. ابراهیم سلطانیان افزود: با توجه به استقبال گسترده مردم برای اهدای خون مجبوریم فقط از افراد ثبت‌نام کنیم تا در صورت لزوم با آنها تماس بگیریم.
براساس این گزارش بیشترین خرابی زلزله اخیر در استان کرمانشاه مربوط به مجتمع آپارتمانی در سرپل ذهاب است که احتمال وجود بیش از 200 نفر در زیر آوار وجود دارد.
شنیده شده تاکنون بیش از یکصد نفر از زیرآوار بیرون کشیده شده‌اند.
بنابراین گزارش رئیس بیمارستان امام خمینی اسلام‌آباد غرب گفت: بر اثر زلزله مرحله اول بیمارستان امام خمینی اسلام‌آباد غرب تخریب شد.
احمدرضا بیگلری افزود: کارکنان بیمارستان بلافاصله بیماران بستری در بخش را به خارج از بیمارستان منتقل کردند و مشکلی برای بیماران به وجود نیامد.
وی با اشاره به اعزام تعداد زیادی از مصدومان حادثه زلزله به این بیمارستان اضافه کرد: این بیمارستان تخریب شده و از لحاظ قانونی امکان بستری بیمار و مصدوم در این بیمارستان وجود ندارد.
وی ادامه داد: برای خدمات‌رسانی به بیماران و مصدومان حادثه در محوطه اورژانس چادرهایی نصب کردیم.
رئیس بیمارستان امام خمینی اسلام‌آباد غرب اضافه کرد: به 400 مصدوم این حادثه خدمات سرپایی ارایه شد و 107 مصدوم نیز به مراکز درمانی کرمانشاه اعزام شدند.
بیگلری با تاکید بر این که کمبود خون، دارو و تجهیزات درمانی نداریم، افزود: بیشترین حادثه‌دیدگان در بحث ارتوپدی است که توسط سه جراح به این مصدومان خدمت‌رسانی می‌شود.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در تماس تلفنی جداگانه با استانداران کرمانشاه، کردستان و ایلام، بر ضرورت بسیج تمام امکانات این استانها برای رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان و جبران خسارت‌ تاکید کرد و از آنها  خواست با استفاده از تمام ظرفیت کمک به حادثه‌دیدگان و آواربرداری را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند.
گزارش خبرنگار کیهان از تبریز نیز حاکی است مردم این شهر با وقوع زلزله  به خیابانها ریختند به طوری که در بسیاری از مناطق شهر ترافیک سنگینی به وجود آمد و پمپ‌بنزین‌ها شلوغ شدند.
رئیس اورژانس آذربایجان‌شرقی از اعزام 5 آمبولانس به همراه 15 پرسنل درمانی به مناطق زلزله‌زده خبر داد و افزود: تیم امدادی که در مهران برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین مستقر بود با توجه به وقوع زلزله به قصرشیرین اعزام شده است.
فرزاد رحمانی گفت: تیم‌های واکنش‌ سریع و اتوبوس آمبولانس اورژانس نیز به این مناطق اعزام شده است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی هم گفت: 20 تیم امداد و نجات آماده‌ امدادرسانی هستند و همچنین بیمارستان صحرایی اورژانس آذربایجان‌شرقی به منطقه اعزام شده است.
زمین‌لرزه شدیدی ساعت 21 و 48  دقیقه شامگاه یکشنبه 21 آبان با قدرت 7/3  ریشتر در ژرفای 33/9 کیلومتری زمین استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش‌های گسترده‌ای از غرب و شمال غرب کشور را  لرزاند.
این زمین‌لرزه که کانون آن جنوب حلبچه عراق نزدیک مرزهای استان کرمانشاه گزارش شده زیان‌ها و آسیب‌های زیادی در استان‌های کرمانشاه و ایلام به بار آورده است.
به گفته اسماعیل نجار معاون وزیرکشور 21 فروند بالگرد، 141 دستگاه آمبولانس و 2 فروند هواپیما کار امدادرسانی به مجروحان و انتقال آنها به مراکز درمانی را انجام می‌دهند.
حضور فرماندهان ارتش و سپاه
 در مناطق زلزله‌زده
فرماندهان ارشد ارتش و سپاه در مناطق زلزله‌زده غرب کشور حضور یافتند.
سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی از نیروهای مسلح خواست تا امکانات امدادی خود را در اختیار حادثه‌دیدگان قرار دهند.
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه نیز در مناطق زلزله‌زده حضور یافت و دستور گسیل امکانات و نیروهای سپاه برای کمک به زلزله‌زدگان را صادر کرد.
امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در این مناطق حاضر شدند و یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان را آغاز کردند.
سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پی وقوع زلزله در مناطق غرب کشور از تشکیل ستاد ویژه رسیدگی به مناطق آسیب‌دیده به فرماندهی سردار علی فضلی‌ جانشین رئیس سازمان بسیج خبر داد.
وی اعلام کرد که بنیاد تعاون بسیج، بسیج جامعه پزشکی و مجموعه سازندگی بسیج نیز در این ستاد به منطقه اعزام شدند.
غیب‌پرور از اعزام گردان‌های امام حسین(ع) و بیت‌المقدس در 5 شهر سرپل ذهاب، قصرشیرین، دالاهو، ثلاث باباجانی و اسلام‌آباد غرب به مناطق زلزله‌زده خبر داد.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه لشکر نبی‌اکرم با 10 دستگاه آمبولانس، 3 دستگاه لودر، 5 دستگاه کمپرسی و جرثقیل و تعدادی تانکر آب به سرپل ذهاب اعزام شده گفت: ظرفیت بیمارستانی صحرایی نیز که به مناسبت اربعین در مهران برپا شده بود، به مناطق زلزله‌ زده انتقال یافت.
وی اضافه کرد: 30 گروه جهادی دانشجویی از کرمانشاه و 20 گروه دانشجویی جهادی از ایلام در حال اعزام به منطقه هستند و 100 گروه جهادی دانشجویی از استان‌های همجوار در حال انتقال امکانات و نیروها هستند.
آخرین خبرها حاکی است پزشکی قانونی کرمانشاه اعلام کرد آمار جان‌باختگان زلزله کرمانشاه از ۴۰۷ نفر گذشت. و ۷ هزار و ۱۵۶ مصدوم برجای گذاشت که مجروحان از زیر آوار خارج و به مراکز درمانی منتقل می‌شوند.
 سازمان بهزیستی شماره حساب 90190 بانک ملت، شماره مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور را ویژه کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور اعلام کرد. همچنین 40 روان‌شناس در قالب تیم‌های سلامت روان برای کمک به هموطنان زلزله‌زده اعزام شدند.استاندار کرمانشاه از افزایش آمار فوتی‌ها و مجروحان زلزله خبر داد و ابراز امیدواری کرد که صبح امروز کار امدادرسانی و نجات خاتمه یابد. فرمانده ناجا در کرمانشاه هم اعلام کرد پلیس در مناطق زلزله‌زده حضور دارد و مردم از نظر تامین امنیت نگرانی نداشته باشند.برخی از روستاهای زلزله‌زده به کمک‌های فوری نیاز دارد و از مردم خواسته شده از ورود به ساختمان‌های آسیب‌‌دیده و بدون استحکام خودداری کنند.

 شد به آهنگ عجیبی خاک ما زیر و زبر
خانه‌ها لرزید و لرزیدند دل‌ها بیشتر
آن تکان ناگهانی تا همیشه خواب کرد
کودکان خفته در گهواره را بار دگر
دست‌های کوچکی از خاک بیرون مانده است
دست‌هایی بر سر است و دست‌هایی بر کمر
کودکان خانه را جز مرگ، همبازی نماند
باز، بازی می‌کند داغ عزیزان با جگر
لحظه لحظه شوق پرواز از زمین تکثیر شد
بسکه هرسو ریخت، باقی‌مانده‌های بال و پر
داغ‌های باغ سنگین است اما نو به نو
از دل این خاک می‌روید درختی تازه‌تر
یک به یک دیوارها افتاد تا هجرت کنیم
از شبِ این چاردیواری به آغوش سحر
                                               میلاد عرفان‌پور