kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

کوتاه از سراسر جهان



کامبوج
آسوشیتدپرس: «هون سن»، نخست‌وزیر کامبوج می‌گوید آمریکا به دنبال برکناری دولتش است. سخنگوی دولت کامبوج هم اعلام کرده شواهدی دارند که ثابت می‌کند جاسوسان آمریکایی در حال همکاری با اپوزیسیون برای کودتا هستند. در سال‌های اخیر روابط کامبوج با واشنگتن دچار تنش شده است.
انگلیس
 صداوسیما: مسلمانان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در انگلیس از ملیت‌های مختلف با برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی(ع) در مرکز لندن عشق و دلدادگی و وفاداری خود را به حضرت سید الشهداء(ع) و آرمان‌های والای ایشان اعلام کردند. راهپیمایان اربعین در حالی که پرچم‌های منقش به شعائر اسلامی و معرفی اسلام ناب را در دست داشتند با نظم خاص به معرفی فرهنگ عزت و آزادگی سرور و سالار شهیدان پرداختند و ضمن اعلام وفاداری به آرمان‌های مقدس امام حسین(ع) بیزاری خود را از دشمنان اسلام ابراز و تلاش آنان را برای مخدوش کردن چهره اسلام محکوم کردند.
آمریکا
 سی. ان. ان: «دانیل پینکستون» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه «تروی» «آلاباما» در تفسیری اجمالی از سفر دوره‌ای ترامپ به منطقه شرق آسیا گفته، سفر 12 روزه ترامپ به آسیا هیچ دستاوردی نداشته است. به گفته وی، «ترامپ دراین سفر از تمجیدهای شخصی لذت می‌برد و تصور نمی‌کنم سیاست‌ها در قبال تهدید و ستیزه‌جویی کره شمالی و در زمینه تجارت با چین چیزی تغییر کرده باشد ... با سفر ترامپ وضعیت برای تجار آمریکایی در این منطقه دشوار‌تر هم شد.»
افغانستان
 تسنیم: سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید: اگر حکومت پاکستان به همکاری با گروه‌های تروریستی ادامه دهد، افغانستان از هر راه ممکن برای در هم کوبیدن مراکز امن تروریستی در خاک این کشور حمایت خواهد کرد... مراکز امن تروریستی در خاک پاکستان سد راه برقراری ثبات در افغانستان هستند و باید نابود شوند اما تاکنون هیچ اقدامی را مشاهده نکردیم که پاکستان برای سرکوب طالبان، شبکه حقانی و یا گروه‌های تروریستی انجام داده باشد.
کره شمالی
رویترز: در اقدامی نادر سه ناو هواپیمابر آمریکا از یازدهم تا چهاردهم نوامبر(20 تا 23 آبان) در آب‌های اقیانوس آرام و در نزدیکی شبه جزیره کره رزمایش برگزار می‌کنند. پایگاه دریایی آمریکا در اقیانوس آرام که مسئول نیروهای دریایی این کشور در غرب اقیانوس آرام و اقیانوس هند است اعلام کرد که این رزمایش با حضور سه ناوهواپیمابر «یواس‌اس نیمیتز»، «رونالد ریگان» و «تئودور روزولت» به همراه گروه‌های رزمی آنها برگزار خواهد شد. ترامپ چندی پیش گفته بود می‌خواهد با رهبر کره شمالی دوست شود!
عراق
سومریه نیوز: «جبار معموری»، یکی از رهبران حشد شعبی عراق با بیان اینکه ادعای بی‌اطلاعی آمریکا از محل اختفای ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در عراق مسخره‌ و دروغ است، گفته، تشکیلات داعش نتیجه توطئه‌های سازمان اطلاعات آمریکا است که از طریق خلق گروه‌های افراط‌گرا که با زور و بهتان ادعای اسلام دارند، به دنبال تقسیم منطقه است... هواپیماهای آمریکا در اکثر عملیات‌های آزادسازی شهرهای تحت ‌اشغال داعش تحرکات مشکوکی داشتند و بیش از یک بار آنجا را رصد کردند، به همین دلیل بعید نیست که آمریکا برای خروج البغدادی از عراق و رفتنش به سوریه یا هر کشور دیگری مسیر امنی را فراهم کند.
قطر
خبرگزاری فرانسه: «سیف بن احمد آل ثانی» مدیر دفتر ارتباطات دولتی قطر گفته تحقیقات درباره تلاش محاصره‌کنندگان قطر برای توطئه علیه ارز ملی این کشور در ابتدای بحران به وجود آمده با این کشور آغاز شده است. به گفته آل‌‌ثانی یک سازمان مالی بین‌المللی که تعدادی از سرمایه‌گذاران اماراتی سهام‌دار آن هستند، دستوراتی مبنی بر توقف معاملات با ریال قطر در اروپا و آسیا صادر کرده است. این افشاگری آل‌ ثانی آغازگر فصل جدیدی از بحران بین قطر و همسایگان آن در حاشیه خلیج‌فارس است.