kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

پاکسازی بوکمال با همکاری نیروهای سوریه و عراق

روسیه اشغال مجدد شهر مرزی «بوکمال» به دست عناصر داعش را تکذیب و اعلام کرد که این شهر تحت کنترل ارتش سوریه قرار دارد و نیروهای سوری در حال پاکسازی آن هستند.



فرمانده نیروهای نظامی روسیه در سوریه سقوط مجدد شهر «بوکمال» در استان «دیرالزور» به دست عناصر «داعش» را تکذیب کرد.به گزارش تسنیم، این فرمانده روسی دیروز اعلام کرد، شهر بوکمال از جمعه گذشته در تسلط کامل نیروهای مسلح سوریه و همپیمانانش قرار دارد و عقب‌نشینی این نیروها از بوکمال، دروغ محض است.این فرمانده روسی افزود: درحال حاضر عملیات پاکسازی این شهر و اطراف آن در شرف پایان است. ارتش سوریه پنجشنبه گذشته آزادسازی شهر مهم بوکمال را اعلام کرده بود.
اهمیت بوکمال
شهر مرزی «بوکمال» که در جنوب شرقی استان دیرالزور قرار دارد، آخرین پایگاه تروریست‌های داعش در سوریه بود.بوکمال یکی از گذرگاه‌های مهم مرزی دو کشور عراق و سوریه است. آمریکا که گذرگاه مرزی «التنف» را از طریق یک گروه تروریستی مورد حمایت خود (موسوم به مغاویر الثوره) تحت کنترل داشت، بسیار مایل بود گذرگاه بوکمال همچنان تحت کنترل داعش باقی بماند و دست ارتش سوریه به این شهر نرسد.در واقع با تصرف شهر بوکمال توسط نیروهای سوری و شهر «القائم» در آن سوی مرز به دست نیروهای عراقی، معادلات راهبردی در این دو کشور کاملا عوض شده است.با این اتفاق، طرح صهیونیستی- آمریکایی برای تقسیم منطقه غرب آسیا، با شکست مواجه شده است.درباره اهمیت شهر بوکمال، ذکر این نکته کفایت می‌کند که آمریکا تلاش‌های زیادی کرد تا این شهر نیز مثل شهر «رقه» به دست نیروهای کرد تحت حمایتش (نیروهای دموکراتیک سوریه) بیفتد.خبرهای تکمیلی از بوکمال حاکی است، نیروهای مقاومت و ارتش سوریه دیروز وارد منطقه «حویجه کاطع» شدند. حویجه کاطع جزیره‌ای در درون رود فرات است و عناصر داعش شماری از افراد غیرنظامی این جزیره را به عنوان سپر انسانی، به گروگان گرفته‌اند. در مورد سرنوشت این غیرنظامیان، خبری نرسید.
مانع تراشی ائتلاف
وزارت خارجه سوریه اعلام کرده، ائتلاف آمریکایی ضدداعش در مسیر پیشروی‌های ارتش سوریه، سنگ‌اندازی می‌کند. به گزارش تسنیم، در نامه‌ای که نهاد مذکور برای دبیر کل سازمان ملل ارسال کرده، جنایات ائتلاف در دو استان رقه و دیرالزور نیز محکوم شده است.وزارت خارجه سوریه تأکید کرده:‌ «دولت سوریه از شورای امنیت می‌خواهد برای توقف جنایات وحشیانه این ائتلاف غیرقانونی علیه مردم بی‌گناه، اقدام فوری انجام دهد.»طبق آمارهای رسمی، شمار غیرنظامیانی که در حملات هوایی ائتلاف کشته شده‌اند، به 786 نفر می‌رسد.
تهدید مجدد اسرائیل
رژیم صهیونیستی که طی ماه‌های اخیر بارها مناطقی در سوریه را هدف قرار داده، بار دیگر دمشق را به حملات جدید تهدید کرد! به گزارش تسنیم، این رژیم اعلام کرده، حملات نظامی را در سرتاسر مرز سوریه ادامه خواهد داد! حمله رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، مغایر با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است. این رژیم همچنین، از تروریست‌های فعال در سوریه، به طور علنی حمایت می‌کند.