kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
گزارش تکان‌دهنده الجزیره از جنایات سعودی‌ها در یمن

چنگال عفریت آل‌سعود بر گلوی نحیف کودکان مظلوم یمن

به دنبال تشدید محاصره یمن از سوی ائتلاف سعودی، شبکه تلویزیونی الجزیره با انتشار گزارشی اعلام کرده، طی چند روز آینده شاهد مرگ صدها انسان بی‌گناه دیگر یمنی از فرط گرسنگی و بیماری خواهیم بود.


سرویس خارجی-

ناکارآمدی سلاح‌ها و تجهیزات آل‌سعود علیه یمن باعث شده است تا سران سعودی به حربه تشدید تحریم‌ها و محاصره یمن هم روی بیاورند تا شاید بتوانند با گرسنگی دادن، مردم این کشور را به زانو دربیاورند.
محاصره همراه با بمباران علاوه‌بر مرگ شمار زیادی از مردم بی‌گناه که برخی آن را تا 16 هزارنفر هم اعلام می‌کنند، باعث شده جان کودکان زیاد دیگری به خطر بیفتد. در همین ارتباط شبکه خبری الجزیره در گزارشی به تبعات تشدید محاصره هوایی و دریایی یمنی‌ها از سوی عربستان پرداخته و با استناد به شواهد موجود و بیانیه سازمان‌های بین‌المللی، نسبت به بروز فاجعه انسانی هشدار داده است. در ابتدای این گزارش آمده: «تا هفته آینده، صدها مرد و زن بیمار و یا پیر یمنی در صورت ادامه محاصره این کشور توسط عربستان، خواهند مرد.»
به گزارش فارس، الجزیره در این گزارش همچنین اعلام کرده: «پزشکان یمنی همین حالا با کمبود شدید دارو مواجه هستند و در صورت ادامه وضع موجود، از هفته آینده دیگر هیچ دارویی برای درمان سرطان، دیابت و نارسایی کلیه نخواهند داشت. دکتر عبدالرحمان الانسی که در بیمارستانی در صنعا طبابت می‌کند، می‌گوید اگر محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی عربستان کاهش نیابد، احتمالاً همه بیماران سرطانی و حتی بیماران دیابتی‌ من از دنیا خواهند رفت. فقط طی یک هفته، صدها نفر با وضع بدی خواهند مرد.»
هشدار 22 سازمان امدادی
طبق این گزارش 22 سازمان امدادی بین‌المللی در بیانیه مشترکی هشدار داده‌اند که ذخایر فعلی واکسن فقط یک ماه دوام می‌آورد؛ اگر محموله‌های جدید دارو به انبارها وارد نشود، شیوع بیماری‌های واگیردار مانند سرخک، دور از انتظار نخواهد بود و این مسئله، عواقب مرگباری خواهد داشت. این سازمان‌های امدادی همچنین گفته‌اند که پیامدهای چنین وضعیت اسفباری، بیش از همه، جان کودکان زیر 5 سال یمنی را به خطر می‌اندازد که در همین شرایط فعلی و با وجود دارو، از سوء تغذیه رنج می‌برند. در این بیانیه به بروز قحطی هم ‌اشاره شده و آمده که انبارهای مواد غذایی یمن، فقط برای 6 هفته خوراک جمعیت 7 میلیونی یمن غذا دارند. از روز یکشنبه گذشته و با شروع تکمیل محاصره‌هوایی و دریایی یمن و پس از آنکه از فرود اولین هواپیما ممانعت به عمل آمد، قیمت موادغذایی و سوخت در یمن به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته است.
تلاش آمریکا برای فرار
فاجعه یمن آنچنان دردناک شده که حتی آمریکا هم که حامی اصلی عربستان در کشتار مردم بی‌گناه یمن است برای فرار از فشار افکار عمومی، از عربستان خواست تا از ورود کمک‌های انسان دوستانه به یمن ممانعت نکند. سفارت آمریکا در یمن اعلام کرد تهدیدات گرسنگی و بیماری هر روز در یمن افزایش می‌یابد، لذا از عربستان و ائتلاف آن می‌خواهیم که مانع عملیات امدادرسانی و ورود کمک‌های انسان دوستانه به یمن نشوند. سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز با توجه به قحطی و گرسنگی در یمن خواستار امکان دسترسی گسترده و ارسال کمک‌ها به مناطق جنگی در این کشور شدند.
تحت این فشارها، نماینده عربستان در سازمان ملل اوایل روز دوشنبه اعلام کرد که ائتلاف تحت رهبری ریاض، بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر دریایی در یمن را آغاز می‌کند.
حمله موشکی به ریاض تکرار می‌شود
از سوی دیگر، مردم یمن هم دیروز در اعتراض به جنایات ناتمام سعودی‌ها در صنعا تظاهرات کردند. یمنی‎ها ضمن محکوم کردن اقدام ائتلاف سعودی، شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و عربستان سر دادند. شبکه المسیره گزارش داد که این تظاهرات به دعوت گروه‎های یمنی، از مقابل دفتر سازمان ملل در صنعا برگزار شده است. صالح الصماد، رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن طی سخنانی در جمع تظاهرات‌کنندگان در صنعا گفت: «بعد از گذشت 3سال از محاصره یمن به رهبری عربستان، ملت یمن بار دیگر با قدرت به صحنه آمدند». وی افزود: «همه مواضع ما در مبارزه با ظلم از جمله شلیک موشک به ریاض، مواضعی طبیعی است.»
 سخنگوی ارتش یمن نیز در همین ارتباط تأکید کرد، نیروهای یمنی در پاسخ به حملات سعودی و بستن گذرگاه‌های مرزی این کشور، منابع مالی تولیدی و اقتصادی عربستان را هدف قرار خواهند داد، یگان موشکی یمن تسلیحاتی بازدارنده و راهبردی در اختیار دارد که می‌تواند به افزایش حملات نیروهای متجاوز پاسخ درخور بدهد. نیروهای انصارالله نیز با صدور بیانیه‌ای تهدید کردند که در واکنش به بسته شدن بنادر یمن توسط ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در پی اصابت موشک بالستیک یمن به اطراف فرودگاه ملک خالد ریاض کشتی‌ها و نفت‌کش‌های متجاوزان را هدف قرار می‌دهند. پیش از این نیز محمد الحوثی رهبر شورای انقلاب یمن نیز تهدید کرده بود نفت‌کش‌های عربستان هدف انصارالله خواهند بود.