kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
مقام‌های فرانسوی تاکید کردند

افزایش بی‌سابقه تهدیدات تروریستی در فرانسه با شکست سنگین داعش در عراق و سوریه

مقامات فرانسوی با ابراز نگرانی از شکست داعش و گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه احتمال حملات تروریستی در این کشور را بسیار بالا و «بی‌سابقه» اعلام کرده‌اند.



در حالی که از حملات خونین «داعش» در پاریس که جان بیش از 130 غیرنظامی بی‌گناه را گرفت، دو سال می‌گذرد، مقامات فرانسوی اعلام کرده‌اند، احتمال وقوع حملات مشابه، به شدت افزایش یافته و این خطر در تاریخ فرانسه بی‌سابقه است.هرچند سران سیاسی و امنیتی فرانسه درباره پشت پرده ماجرا و علت این اظهارات خود چیزی به خبرنگاران نمی‌گویند، ولی به نظر می‌رسد که تحرکات داعش برای انجام عملیات تروریستی در فرانسه، بسیار بالا است. در سال 2011 و سال‌های پس از آن که پاریس به سیاست شیطانی آمریکا و اسرائیل علیه سوریه پیوست، صدها افراطی فرانسوی را روانه سوریه و عراق کرد و اصلا گوش مقامات «الیزه» بدهکار نصیحت‌های سایر کشورها نبود.
اما اکنون که داعش در سوریه و عراق شکست خورده است، تکفیری‌های کارکشته در جنایت، به وطن خود در فرانسه و اروپا برگشته‌اند و همین مسئله، غرب را با چالش بزرگی مواجه کرده است.«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه دیروز در مراسم قربانیان حملات تروریستی 13 نوامبر 2015 (23 آبان 1394) شرکت کرد. اما به هر حال و با وجود رسانه‌های مستقل، این حرکات نمادین مقامات فرانسوی و غربی، نمی‌تواند سابقه آنها را در حمایت از داعش پاک کند.مورد دیگری که حمایت از داعش در گذشته، برای جامعه فعلی فرانسه به ارمغان آورده، قطبی شدن جامعه و قرار گرفتن دولت و گروه‌های حقوق بشری مقابل یکدیگر است؛ دولت فرانسه مجبور است قوانین سختگیرانه‌ای را برای مهار تروریسم به اجرا درآورد و گروه‌های حقوق بشری نیز این اقدام دولت را مغایر آزادی و حقوق شهروندی می‌دانند.بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، اتخاذ تدابیر فوق‌العاده موجب شده تا نهادهای اطلاعاتی بیش از 30 حمله تروریستی را طی دو سال گذشته خنثی کنند. هفته گذشته هم پلیس 9 نفر را طی یک عملیات ضد تروریستی بازداشت کرده است.«لوران نونز» رئیس آژانس اطلاعات داخلی فرانسه در این باره به روزنامه «فیگارو» گفته: «چیزی که ما را نگران می‌کند، طرح‌هایی است که توسط تیم‌های تروریستی در حال جنگ در سوریه و عراق طراحی شده‌اند.»وی در ادامه گفته: «خطر حملات تروریستی در داخل فرانسه، همچنان بالا است. ریسک حملات افرادی که ترجیح می‌دهند با روش‌های کم‌هزینه مثل خودرو یا چاقو اقدام به کشتار مردم کنند، هنوز به شدت بالا است.»هفته گذشته نیز ماکرون اعلام کرده بود، دستگاه‌های امنیتی فرانسه افراد(تکفیری‌های) بازگشته به این کشور را به دقت تحت نظر خواهند گرفت. اما علی‌رغم این اظهارات به ظاهر دلگرم‌کننده، همه می‌دانند که نمی‌توان همه جا تمام فرانسوی‌ها را تحت نظر داشت و لذا، احتمال حملات خونین مجدد داعش در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، بسیار زیاد است.