kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴

ماجرای استفاده از دستمال کاغذی و وایتکس در لبنیات!



حرف و حدیث‌ها درباره لبنیات و آلوده بودن آنها به انواع میکروب‌ها تمامی ندارد و هر چند وقت یک‌بار شاهد خبرهایی از این دست هستیم که بیشتر شایعه به نظر می‌رسند تا واقعیت!
در این میان لبنیات سنتی بیشتر در مظان اتهام هستند چرا که به‌ دلیل نبود نظارت کافی بر کار آنها، ممکن است از موادی استفاده ‌کنند که خوراکی نیستند و چه بسا برای سلامتی انسان بسیار مضر باشند.
روش کار برخی از این کارگاه‎های سنتی به این ترتیب است که چربی شیرخام را تا جایی که می‌توانند استخراج کرده و بعد از آن با مخلوط کردن نشاسته و چربی گیاهی، لعاب خاصی به آن می‌دهند. ضمن اینکه از دستمال کاغذی برای بستن خامه روی ماست استفاده می‌‎کنند و مواد شوینده مانند وایتکس را نیز برای تکمیل فرایند مورد نظر، به آن می‌افزایند.
به گفته کارشناسان، متاسفانه سیستم‌های آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو در بیشتر بخش‌ها قدیمی است و نمی‌تواند تقلب یا تخلف را به راحتی شناسایی کند.علاوه بر آن، نظارت‌ها بر لبنیات سنتی، بسیار محدودتر است و تقریباً بیشتر فروشگاه‌ها به حال خود رها شده‌اند.
از سوی دیگر برخی از این شایعات مانند ریختن وایتکس درباره لبنیات صنعتی هم وجود دارد که مردم را نیز به تولیدات کارخانه‌ای نیز مشکوک کرده است.
یک کارشناس در این باره می‌گوید: کارخانه‌ها نیز اطلاع‌رسانی دقیقی از نوع و محتویات محصولات خود ندارند و در برخی موارد کوتاهی می‌کنند. برای مثال، برخی محصولاتی که تاریخ تولید آن مربوط به آینده است، در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند. یا این که لبنیات تاریخ مصرف گذشته، به کارخانه‌ها پس داده می‌شوند. اینها مواردی است که مردم را نسبت به لبنیات صنعتی، بدبین و شکاک کرده است.
در این باره رئیس ‌انجمن علوم و صنایع غذایی ایران نیز اعتراف کرده که به منظور حفظ ضخامت و حالت سفتی در سرشیرهای سنتی از دستمال کاغذی استفاده می‌شود .
محمدحسین عزیزی گفت: در چند سال اخیر بار‌ها اخباری مبنی بر استفاده از وایتکس در لبنیات منتشر و هشدار‌های متعددی در این زمینه به مردم داده شده است. این درحالی است که متأسفانه این اقدام غیربهداشتی بوده و می‌تواند مشکل ساز شود.
وی افزود: برخی از دامداری‌های سنتی به منظور نگهداری طولانی مدت محصولات لبنی، از وایتکس استفاده می‌کنند چرا که در شیر سالم زمینه برای رشد میکروب‌ها فراهم است و محتوای شیر را اسیدی می‌کند. با این حال استفاده از این‌گونه مواد شیمیایی نه تنها سلامت محصولات را تضمین نکرده، بلکه باعث قلیایی شدن آن می‌شود.
رئیس‌انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: در شرایطی که بسیاری از این تقلب‌ها به لبنیات سنتی تعمیم داده می‌شود، ولی محصولات صنعتی نیز باید به شدت مورد نظارت قرار گیرد تا از این اقدام غیربهداشتی در برخی از کارخانه جلوگیری و امنیت جان مصرف کنندگان محصولات تولیدی حفظ شود.
 وی عنوان کرد: علاوه بر استفاده از مواد شیمیایی در شیر، در مواردی نیز از دستمال کاغذی یا کاغذ‌های نازک در سرشیر، ماست و شیر استفاده می‌شود تا با حفظ ظاهر و ایجاد ضخامت و انسجام در مواد لبنی، مشتریان زیادی به مصرف آن ترغیب شوند.
عزیزی اذعان کرد: مواد سلولزی موجود در کاغذ و دستمال کاغذی به هیچ عنوان قابلیت هضم ندارد و جذب بدن نمی‌شود، بنابراین مشکلات گوارشی ناشی از مصرف این گونه مواد جبران ناپذیر بوده و می‌تواند منجر به بروز انواع سرطان‌ها شود.
وی در ادامه گفت: وظیفه نظارت بر محصولات لبنی کارخانه‌های تولید لبنیات و مغازه‌های لبنی سنتی برعهده وزارت بهداشت است و در صورت آزمایش و مشاهده هر گونه تخلف باید با عاملان برخورد و نسبت به جمع‌آوری محصولات ناسالم اقدام شود.
رئیس‌ انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در پایان افزود: به مردم توصیه می‌شود از مصرف محصولات لبنی سنتی پرهیز و حتما از لبنیات صنعتی معتبر استفاده کنند.