kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹

وقتی بازتاب تهدیدات انصارالله یمن را تهدید امنیت ملی جا می‌زنند!

بررسی مواضع انصارالله یمن در 32 ماه گذشته نشان می‌دهد، تیتر کیهان در مورد عملیاتی شدن تهدیدهای انقلابیون یمن، ترجمه مواضع بحق انصارالله علیه جنایات ناتمام آل سعود و متحدانش در یمن بوده است.

سرویس خارجی-

«شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی.» این تیتری است که دوشنبه گذشته با روتیتر «گزارش کیهان از عملیاتی شدن تهدیدات یمن» منتشر شد که بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت. در واقع کیهان با استفاده از تهدیدات متعدد انصارالله یمن علیه سعودی‌ها، تیتری حرفه‌ای را برگزید که در دنیای رسانه کاملا مرسوم و متعارف است. جنبش انصارالله یمن بارها این جملات را عینا و به مناسبت‌های مختلف اعلام کرده بود و از هدف قرار دادن امارات و تمام متحدان سعودی سخن گفته بود. همین دیروز نیز رئیس کمیته عالی انقلابیون یمن در واکنش به تهدیدات آل سعود برای حمله به تنها بندر باقی مانده یمن برای ارسال دارو و غذا گفت، در صورت چنین حماقتی تمام کشتی‌ها و تاسیسات نفتی آل سعود را هدف قرار می‌دهد. در اینجا به چند نمونه دیگر از این تهدیدات اشاره می‌کنیم.    
«محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن 7 آبان ماه 96 اعلام کرده بود «ابوظبی» هدف نظامی اصلی و مستقیم موشک‌های یمنی است. پایگاه خبری شبکه «المسیرة» با انتشار متن این اظهارات عبدالسلام به نقل از وی نوشت: «در پاسخ به تداوم حملات و تجاوز عربستان به یمن ما بر شدت عملیات‌های خود در مرزها خواهیم افزود و عمق خاک عربستان را هدف خواهیم گرفت. پایتخت امارات نیز هدف نظامی و مستقیم موشک‌های بالستیک ارتش و کمیته‌های مردمی است.» حتی 8 شهریور ماه 96 یک منبع موثق نزدیک به جنبش انصارالله یمن به خبرنگار شبکه العالم گفت:«یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور یک موشک بالستیک به طرف ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده شلیک کرد.»
سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله نیز 23 شهریورماه 96 یمن تهدید کرد که نیروهای یمنی به خاک امارات متحده عربی موشک شلیک خواهند کرد و به کشتی‌های عربستان نیز در دریای سرخ حمله خواهد شد. رهبر جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که شرکت‎های سرمایه‎گذار در امارات نباید این کشور را کشوری امن به شمار بیارند، چون امارات در تیررس موشک‎های ما است. وی تاکید کرد که دولت امارات رفتار احمقانه‎ای در یمن انجام داده و هیچ‌گونه توجیهی در قبال آنچه که در کشور ما انجام داده است، ندارد.
این‌ها تنها چند نمونه از تهدیدات مقامات یمنی برای هدف قرار دادن امارات است. با توجه به این شواهد مشخص می‌شود که اشکال کار در تیتر کیهان نیست و ریشه آن را باید در عوامل دیگری جست‌وجو کرد که در تیتر یک امروز روزنامه به آنها اشاره کرده‌ایم. اینجا تنها به این نکته اشاره می‌کنیم که تیتر روز دوشنبه کیهان تنها یک بهانه برای انتقام از افشاگری‌های مستند آن بود.
رسانه‌ها و مقامات رسمی سعودی
 چگونه موضع می‌گیرند؟!
نگاهی به مواضع رسانه‌های دشمنان محور مقاومت در منطقه هم به خوبی نشان می‌دهد که تیتر کیهان در برابر حملات رسانه‌های رسمی دربار سعودی بسیار ملایم است و رسانه‌های سعودی مانند روزنامه عکاظ رسما از حمله به ایران سخن می‌گویند. به عنوان مثال حملات رسانه‌ای شبکه العربیه عربستان به ایران که همیشگی بوده را باید چگونه تفسیر کرد؟ آیا هیچ رسانه‌ای در ایران نباید وارد فاز پاسخگویی به این حملات رسانه‌ای شود؟ طبیعی است که در دنیای امروز دولتمردان برای فرار از تبعات مواضع تهدید‌آمیز علیه کشورهای دیگر این وظایف را به رسانه‌ها می‌سپارند. اما در این مورد کاملا برعکس عمل شده و این بار تیتر ضد محور ارتجاع عرب توسط کیهان در داخل به مذاق برخی‌های خوش نیامده است.
 بنابراین کاملا بدیهی است که برخورد سخت با تیتر نرم کیهان ریشه در مواضع قبلی این روزنامه دارد و این تیتر صرفا یک بهانه بود. در پایان باید پرسید آیا هیچ رسانه آمریکایی تاکنون ایران را تهدید به حمله نکرده است؟ جواب مثبت است و باز باید پرسید که مواضع دولت آمریکا در برابر این رسانه‌ها آیا چکشی بوده است؟ پاسخ در این مورد نیز «خیر» است. بنابراین تیتر کیهان واکنشِ به هنگام به حملات رسانه‌های محور واشنگتن-تل‌آویو- ریاض علیه ایران و محور مقاومت هم بود.
شاید برخی مقامات هنوز درنیافته‌اند با دشمنی روبه‌رو هستند که به صورت کاملا صریح و آشکار نخست‌وزیر کشور دیگری را در روز روشن به گروگان می‌گیرد و وی را وادار به استعفا می‌کند. بنابراین استفاده از زبان نرم رسانه‌ای در مورد این دشمن، تنها یک شوخی و اعطای فرصت برای حملات بیشتر خواهد بود.