kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹
رای‌الیوم:

جنگ 3 تریلیون و 260 میلیارد دلاری یمن برای متلاشی کردن آل‌سعود کافی است

روزنامه رای الیوم با اعلام رقم هزینه‌های جنگ یمن بالغ بر 3 تریلیون و 260 میلیارد دلار اعلام کرده همین رقم برای فروپاشی آل‌سعود کفایت می‌کند.

سرویس خارجی-

جنگ یمن از هر نظر برای آل‌سعود یک فاجعه بوده است. از نظر امنیتی این جنگ تبدیل به باتلاق مزدوران سعودی شده و اکنون پایتخت عربستان در تیررس موشک‌های انصارالله است و از نظر مالی نیز آل‌سعود را با مشکل اساسی مواجه کرده است. به همین دلیل فضا سازی رسانه‌ای آل‌سعود برای حمله به مقاومت لبنان تنها یک شوخی است و این رژیم اساسا به پایان کار خود رسیده است و قدرتی ندارد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی رای الیوم در مطلبی با عنوان «آیا بن سلمان توانایی مقابله با ایران و حزب‌الله را دارد؟ نوشت: می‌توان گفت گرفتار کردن عربستان در جنگ علیه یمن به وسیله آمریکا در 32 ماه گذشته برای خزانه‌داری عربستان نزدیک به سه تریلیون و 260 میلیارد دلار یعنی به طور میانگین ماهیانه 120 میلیارد دلار هزینه در برداشته است و این عامل مهمی برای متلاشی شدن، فروپاشی و تجزیه عربستان به کشورهای کوچک خواهد بود.»«کالین» پاول وزیر خارجه پیشین آمریکا هم در مصاحبه‌ای با تلویزیون استرالیا در سال گذشته اعلام کرده بود، «حاکمان سعودی احمق هستند زیرا دشمنانشان آنها را دچار این توهم کردند که قدرتمند هستند و آنان را مجبور کردند به جنگ علیه یمن دست بزنند بدون اینکه بفهمند این جنگ، عربستان را از لحاظ پولی دچار فرسایش و منجر به فاجعه حتمی اقتصادی خواهد کرد». پاول همان موقع پیش‌بینی کرد «این جنگ پایان آل‌سعود خواهد بود.» حدود یک سال پیش نیز نشریه بلومبرگ اعلام کرده بود هزینه جنگ یمن برای عربستان بیش از یک تریلیون و 500 میلیارد دلار شده است.
ترامپ روی سلمان قمار نکند
از سوی دیگر، اندیشکده نشنال اینترست در گزارشی با بیان اینکه «ولیعهد 32 ساله سعودی یک جوان بی‌تجربه در امر حکومت داری است»، وی را «شخصی عجول در سیاست خارجی «خوانده و اعلام کرده»، واشنگتن نباید منافع‌ملی خود را با پشتیبانی از این شاهزاده سعودی به خطر بیندازد». در این گزارش آمده است:«یک جوان سی و چند ساله با تجربه ناچیز در حکومت‌داری، دستور دستگیری‌های گسترده‌ای را در مبارزه با فساد حکومتی صادر کرده است و اگر او در این حوزه موفق شود، که در این نقطه از زمان غیرممکن است بتوان درصد موفقیت آن را سنجید، تاثیر آن می‌تواند عربستان و نقش منطقه‌ای آن را برای سال‌ها تغییر دهد. با این حال، به هیچ وجه عاقلانه نیست که آمریکا بدون در نظر گرفتن سیاست‌های خود در خاورمیانه به پشتیبانی تام از شاهزاده محمد بپردازد.» از سوی دیگر پایگاه «اینترسپت» در مطلبی با‌اشاره به نقش آمریکا در پاکسازی‌های اخیر عربستان، نوشت: «واشنگتن در قبال میلیون‌ها دلاری که از عربستان و امارات دریافت کرده، چشم خود را بر روی هدف اصلی «اصلاحات» در عربستان بسته است.» محمدبن‌سلمان ولیعهدسعودی اخیرا به بهانه مبارزه با فساد بزرگترین موج بازداشت‌ها در نیم قرن اخیر را در عربستان انجام داد.