kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹
اظهارات کودکانه ترامپ خطاب به رهبر کره‌شمالی:

من می‌خواهم با «اون»دوست باشم او نباید به من بگوید «پیرمرد»!

ترامپ این بار در جریان سفر به ویتنام به اظهارات «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی واکنشی عجیب نشان داده و گفته: «من می‌خواهم با اون دوست باشم؛ چرا مرا پیرمرد خطاب می‌کند؟ مگر من او را کوتوله و چاق خطاب می‌کنم»؟


دونالد ترامپ، روز گذشته هم توئیتری جنجالی داشت که باعث واکنش‌های گسترده‌ای شده است. ترامپ در این توئیت نوشته: «چرا کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مرا پیر‌مرد خطاب می‌کند در حالی که من هرگز او را کوتوله و چاق خطاب نکرده‌ام. من سخت تلاش می‌کنم تا با هم دوست باشیم و شاید چنین چیزی روزی اتفاق بیفتد.»
رهبر کره شمالی چند بار ترامپ را «پیرمرد دیوانه» خوانده وگفته «وی تلاش می‌کند تا از کره شمالی وجهه شیطانی ارائه کند، آن را از جامعه بین‌الملل دور کرده و دولت پیونگ‌یانگ را تضعیف کند.» درگیری‌های لفظی میان «ترامپ» و «اون» تنش‌ها در منطقه شبه‌جزیره کره را به شدت افزایش داده است.
شبکه خبری سی.ان.ان نیز طی گزارشی به جنگ لفظی این دو پرداخته و اعلام کرده بود وزارت خارجه کره شمالی، ترامپ را «تخریب‌گر» توصیف کرده که در جریان سفرش به آسیا از مقام‌های کشورهای این منطقه برای یک جنگ اتمی التماس کرده است. او از این کشورها خواسته است تا به دولت کره شمالی برای متوقف کردن تسلیحات اتمی فشار وارد آورند.
حمله اتمی به آمریکا
از سوی دیگر، خبرگزاری اسپوتنیک فاش کرده که کره شمالی پیشتر مقامات روسیه را از آمادگی پیونگ یانگ برای حمله اتمی به آمریکا آگاه کرده بود. آن طور که این خبرگزاری روس گزارش داده، هیئت دیپلماتیک کره شمالی در حاشیه نشست بین‌پارلمانی سن پترزبورگ در ماه اکتبر(مهرماه)، نامه‌ای را به «والنتینا ماتوینکو» سخنگوی مجلس روسیه می‌دهد و از وی می‌خواهد که این نامه را به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور کشور میزبان برساند. در این نامه، کره‌ای‌ها از آمادگی خود برای حمله اتمی به خاک کره‌شمالی خبر داده بودند.
تظاهرات ضدآمریکایی در فیلیپین
اما در آستانه ورود دونالد ترامپ به مانیل، نقاط مختلف این شهر شاهد راهپیمایی‌های ضدآمریکایی است و معترضان پرچم آمریکا را در این تجمعات گسترده آتش می‌زنند.
 صدا و سیما در این باره به نقل از آسوشیتدپرس اعلام کرده، راهپیمایان دیروز در مانیل در حالی که سعی داشتند به محل برگزاری اجلاس آ.سه‌‌.آن نزدیک شوند، پرچم آمریکا را آتش زدند. تظاهر‌کنندگان تاکید می‌کردند خواستار پایان مداخله آمریکا در امور داخلی کشورشان هستند: «ما کشوری مستقل هستیم و سیاست خارجی مستقلی داریم و کشورمان می‌توان روی پا‌های خود بایستد.» پلیس ضد شورش فیلیپین از نزدیک شدن تظاهر‌کنندگان به محل اجلاس جلوگیری کرد.
سفر 12 روزه آسیایی ترامپ از 12 آبان و با سفر به ژاپن آغاز شده است. رئیس‌جمهور آمریکا سپس به کره جنوبی و چین و روز جمعه نیز به ویتنام رفت تا در اجلاس اپک شرکت کند. ترامپ دیروز وارد مانیل شد تا در اجلاس آس‌آن شرکت کند اما اینجا هم مثل ژاپن و کره‌جنوبی، با تظاهرات گسترده ضدآمریکایی مردم مواجه شد.