kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶

نتیجه فراخوان طراحی یادمان شهید حججی(اخبار ادبی و هنری)

نتیجه فراخوان دعوت از هنرمندان برای طراحی یادمان شهید محسن حججی جهت نصب در معابر اعلام شد.


به گزارش خبرنگار کیهان، پس از اعلام آمادگی شورای شهر تهران مبنی بر نصب یادمان شهید حججی در سطح تهران‌، مرکز هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح اقدام به برگزاری مسابقه‌ای کرد تا ضمن بهره مندی از ظرفیت و توان هنرمندان کشور، طرح برگزیده با تعامل شهرداری تهران در یکی از معابر اصلی شهر تهران نصب شود.
طاهر شیخ الحکمایی دبیرکل فراخوان ملی «سربلند»، طراحی خلاقانه، ‌اشاره مستقیم طرح به شهید محسن حججی، همه فهم بودن طرح و جذابیت برای مخاطب عام، پرهیز از طرح‌های انتزاعی و قابل استفاده بودن طرح در میادین شهر تهران را از جمله شاخصه‌های مورد انتظار برای اثر برگزیده معرفی کرده بود.
شروع ثبت‌نام و ارسال آثار به این فراخوان از 15 شهریور آغاز شد و مرحله اولیه داوری آثار نیز توسط ایرج محمدی، طاهر شیخ الحکمایی، هادی عرب نرمی، محمد بهرامی و مسعود نجابتی نیز انجام گرفت. با این حال، در جلسه هیئت داوران یادمان سربلند، اعضا به این نتیجه رسیدند که هیچ یک از آثار، واجد ویژگی‌های مورد انتظار نبوده و در نتیجه هیچ اثری به مرحله دوم داوری راه پیدا نکرد.
در نهایت مسعود نجابتی، مدیرعامل گروه هنرهای تجسمی روایت فتح در اطلاعیه‌ای درباره یادمان سربلند اعلام کرد: به‌رغم استقبال فراوان و پرشور هنرمندان عزیز و مشارکت در خلق آثار، متأسفانه در مرحله نخست، این‌ هدف محقق نگردید و هیئت داوران اثری را مطابق شروط مندرج‌ و تاکید شده در فراخوان تشخیص نداد.تعداد بسیاری از آثار رسیده به دبیرخانه در زمره آثار انتزاعی قرار داشتند، حال آنکه تأکید فراخوان بر پرهیز از کار انتزاعی بود. عدم ‌اشاره مستقیم بعضی از آثار به شهید حججی و عدم خلق آثار نمادین که از ویژگی‌های قید شده در متن فراخوان بود دومین عاملی بود که باعث شد برخی آثار از دور قضاوت خارج شوند.سومین عامل حذف آثار پرداختن به طراحی میدان و فضای محیطی آن بود که اصلا از موضوع فراخوان خارج بود. گفتنی است آثار ارائه شده می‌بایست صرفاً از لحاظ ویژگی یک اثر سه بعدی و زوایای دید حجمی آن مورد بررسی و ارائه قرار می‌گرفت نه طراحی میدان (البته لازمه این کار مشخص نمودن میدان بود در حالی‌که در فراخوان به میدان خاصی‌اشاره نشده بود.) در نهایت انتظار دیدن یک اثر خلاق و بدیع عامل دیگری بود که معدود آثار حجمی واجد شرایط نتوانستند به مرحله بعدی راه پیدا کنند.
وی در پایان تصریح کرد: ما به این فراخوان هرگز نگاه جشنواره‌ای و تبلیغی نداشتیم و چون برای رسیدن به این هدف مصمم هستیم، در حال بررسی راه‌های دیگر از جمله سفارش اثر به استادان این رشته‌ایم.در پایان وظیفه خود می‌دانم به نمایندگی از گروه تجسمی روایت فتح از تمام هنرمندانی که در این فراخوان شرکت نمودند تشکر کنم و یادآور شوم که به پاس این تلاش هنرمندانه و ثبت این رویداد، سعی داریم که این آثار را ان‌شاءالله در مجموعه‌ای گردآوریم و منتشر کنیم.