kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
دادستان تهران خبر داد

دستگیری 23 متهم مرتبط با پرونده حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی

دادستان تهران از شناسایی و دستگیری 23 متهم مرتبط با پرونده حمله گروهک تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و رسیدگی به اتهامات آنها در ناحیه 33 دادسرای تهران خبر داد.




به گزارش روابط عمومی دادستانی تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در شانزدهمین نشست شورای معاونین دادستانی تهران با موضوع تحقیقات مقدماتی، از جمله تدابیر دادسرای تهران در افزایش کیفیت رسیدگی به جرایم علیه امنیت را تخصصی نمودن رسیدگی به جرایم گروهک‌ها به‌ویژه گروهک تروریستی داعش اعلام نمود.
جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه تا کنون برای چهار قاضی دادسرای تهران ابلاغ ویژه برای رسیدگی به جرایم اعضای گروهک داعش صادر شده، اظهار داشت: تلاش دادسرا بر تخصصی نمودن رسیدگی به جرایم سایر گروهک‌ها مانند پژاک و منافقین است تا با قدرت و سرعت بیشتری چنین متهمانی شناسایی و محاکمه شوند.
وی با‌اشاره به شناسایی و دستگیری 23 متهم مرتبط با پرونده حمله گروهک تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی، از رسیدگی به اتهامات آنها در ناحیه 33 دادسرای تهران خبر داد و درخصوص پرونده دیگری که اخیراً درخصوص اعضای گروهک داعش به دادسرا ارسال شده، افزود: این پرونده موضوع اتهامات‌اشخاصی است که با خانواده‌هایشان به قصد پیوستن به گروهک داعش از ایران خارج شده و از راه ترکیه به سوریه رفته بودند که پس از عقب راندن گروهک داعش از خاک سوریه، به‌ناچار به ایران بازگشته‌اند.
دادستان تهران ادامه داد: اکثریت این افراد زنانی هستند که شوهرانشان جزو سربازان گروهک داعش بوده و در جنگ به هلاکت رسیده یا دستگیر شده‌اند.
جعفری دولت‌آبادی با اعلام اینکه پرونده این افراد به دادسرای شهید مقدس ارجاع شده است، درخصوص نحوه اقدامات زنان دستگیر شده گفت: این‌ها با علم به اینکه داعش گروهی مسلح و معاند است، با اخذ وجه و دستمزد به خدمت این گروهک درآمدند و حین دستگیری، وجوه قابل توجهی از آنها کشف شده است.
وی همچنین از تایید حکم اعدام یک عضو گروهک داعش در دیوان عالی کشور خبر داد.
دادستان تهران درخصوص اقدامات اخیر شمار معدودی در حمله به بانک‌ها و برخی اماکن عمومی اظهار داشت: حمله به بانک‌ها و احراق اماکن عمومی، جرم علیه امنیت است، زیرا به قصد مقابله با نظام محقق می‌شود و به این‌‌گونه جرایم در دادسرای شهید مقدس رسیدگی می‌شود. جعفری‌ دولت‌آبادی افزود: از خانواده‌ها می‌خواهیم جوانان خود را کنترل کنند تا گرفتار فراخوان‌های فضای مجازی برای اقدام علیه امنیت نشوند.
کلاهبرداری از طریق تشکیل پرونده‌های تصادفات صوری
وی از تشکیل پرونده اتهامی یک باند کلاهبرداری از طریق تشکیل پرونده تصادفات صوری و دریافت خسارت‌ از شرکت‌های بیمه در دادسرای بعثت خبر داد و گفت: اعضای این باند به صورت سازمان یافته موفق شد‌ه‌اند با ایجاد تصادف‌های صوری از صندوق بیمه اجباری و شرکت‌های بیمه، چندین میلیارد تومان به عنوان خسارت و دیه دریافت کنند.آنها پس از بیهوش کردن فرد و شکستن استخوان عضو یا مجروح کردن برخی اعضا و ایجاد تصادفات ساختگی از شرکت‌های بیمه خسارت دریافت می‌کردند که تحت عنوان کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.
دخالت نماینده مجلس در پرونده قضایی
 مغایر استقلال قضایی است
دادستان تهران درخصوص نتیجه پرونده فیش‌های نجومی گفت: این پرونده که قریب به یک سال است در دادسرای تهران مفتوح شده، درخصوص 16 نفر با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.
جعفری دولت‌آبادی با‌اشاره به نامه‌ای که اخیراً یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از متهمان این پرونده به رئیس‌مجتمع قضایی کارکنان دولت نوشته و با این استدلال که موضوع حقوق‌های نجومی قبلاً در دیوان محاسبات رسیدگی و پرونده مختومه شده، ورود دادسرا به موضوع را بلاجهت دانسته است، پاسخ داد: اصل تفکیک قوا ایجاب می‌نماید که قوای سه‌گانه به‌ویژه قوه قضائیه از دیگر قوا مستقل باشد و دخالت نماینده مجلس در پرونده‌های قضایی مغایر با استقلال قضایی است.
وی با بیان اینکه دادسرای تهران مبنای حقوق نجومی را 20 میلیون تومان قرار داده و درخصوص تعدادی از متهمان احراز مجرمیت کرده و کیفرخواست صادر نموده است، رسیدگی به چنین پرونده‌هایی که مطالبات نظام و مردم است را جزو وظایف دادسرا خواند و افزود: اینکه قشری از مردم از دریافت اندک حقوق محروم هستند و در مقابل عده‌ای حقوق‌های میلیونی و حتی مازاد بر مصوبات دستگاه‌ها دریافت کنند، قابل توجیه نیست.
دادستان تهران رسیدگی دیوان محاسبات را نافی رسیدگی‌های قضایی ندانست و گفت: نظر دیوان محاسبات برای قوه قضائیه و دادسرا لازم‌الاتباع نیست، همچنان‌که رسیدگی به تخلفات کارمندان در هیئت تخلفات اداری، مانع از رسیدگی به وصف مجرمانه رفتار ارتکابی در مرجع قضایی نمی‌باشد.
دادستان تهران از صدور کیفرخواست در پرونده مربوط به اهانت به رئیس‌جمهور در روز قدس و ارسال پرونده به دادگاه خبر داد.