kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
آمارهای رسمی نشان می‌دهد

درآمد نفتی دولت روحانی در سال 95 دو برابر اوج عایدی دولت‌های نهم و دهم



گروه اقتصادی-
براساس آمارهای بانک مرکزی، درآمدهای نفتی ایران در سال گذشته (به عنوان بهترین سال درآمدهای نفتی دولت روحانی)، دو برابر درآمدهای نفتی سال 87 (با احتساب تورم) که قیمت نفت به بشکه‌ای 147 دلار رسیده بود، می‌باشد.
یکی از مشکلاتی که در دولت حسن روحانی با عنوان چالش درآمدی معرفی می‌شد، کاهش قیمت هر بشکه نفت حدود 40 دلار بود. با این حال، طی روزهای اخیر قیمت به کانال 60 دلار هم وارد شد تا شاهد افزایش قیمت هر بشکه نفت اوپک باشیم.
فارغ مباحث مربوط به چرایی افزایش قیمت نفت، باید گفت این افزایش قیمت موجب افزایش درآمدهای دولت شده و با توجه به رشد قابل توجه حجم صادرات نفت طی چهار سال اخیر، مسلما رقم قابل ملاحظه‌ای عاید ایران خواهد شد.
هرچند دولت اصرار بر تنگنای بودجه‌ای خود به دلیل کاهش قیمت نفت طی چند سال اخیر داشت اما آمارهای رسمی بانک مرکزی گویای واقعیت دیگری است. مطابق این آمارها، افزایش حجم فروش نفت توانسته زیان ناشی از کاهش قیمت نفت را جبران کند.
به عبارت دیگر، کاهش قیمت نفت طی چهار سال اخیر را نمی‌توان عامل تنگناهای درآمدی عنوان کرد؛ چه اینکه طبق آمارهای بانک مرکزی درآمدهای نفت و فرآورده‌های نفتی ایران در سال 1391 (که سال پایانی دولت احمدی‌نژاد محسوب می‌شود) معادل 42 هزار و 852 میلیارد تومان بود که این رقم برای سال 1396 (سال جاری) 113 هزار و 900 میلیارد تومان مصوب شده است.
لذا طبق این آمارها؛ درآمدهای نفتی و فرآورده‌های آن در دولت حسن روحانی بیش از 2.6 برابر شده است و دولت نمی‌تواند نبود درآمدهای نفتی را بهانه نارسایی‌های بودجه قرار دهد.
لازم به ذکر است؛ در سال 1387 که نفت برای چند ساعت به رقم 147 دلار افزایش یافت، کل درآمدهای نفتی و فرآورده‌های آن در آن سال به رقم 21 هزار و 565 میلیارد تومان بالغ شد (که با احتساب تورم 9 سال اخیر حدود 37 هزار میلیارد تومان می‌شود) یعنی در سالی که بیشترین رقم قیمت نفت در هر بشکه را شاهد بودیم، حدود 37 هزار میلیارد تومان به قیمت فعلی درآمدنفتی داشتیم.  
قابل توجه‌تر اینکه، درآمدهای نفتی کشور در سال گذشته نیز که بالاترین میزان فروش نفت دولت روحانی محسوب می‌شود، حدود 73 هزار و 880 میلیارد تومان بوده که دو برابر اوج قیمت نفت در هر بشکه در دولت احمدی‌نژاد می‌باشد.
در این دولت هم زنده باد چین!
همان‌طور که مشاهده شد، اوج درآمدهای نفتی این دولت نسبت به اوج درآمدهای نفتی دولت قبل؛ دو برابر شده و از جهت درآمدهای نفتی، این دولت وضعیت بهتری دارد. با این حال می‌بینیم در این دولت رکورد واردات از چین شکسته شده است.
از زمان آغاز به کار دولت حسن روحانی تا ابتدای مرداد ماه سال جاری (دولت یازدهم) حدود 44 میلیارد و 900 میلیون دلار کالای چینی وارد شده؛ در حالی که مجموع واردات دولت دهم بیش از 26 میلیارد دلار بوده است. لذا افزایش قابل واردات از چین آن هم برای دولتی که اعتقاد داشت دولت قبلی برای چینی‌ها‌ اشتغال ایجاد کرده، تاسف‌بار است.در همین حال، نفت اوپک در روز گذشته با بیش از چهار درصد رشد، نسبت به دو روز قبل، رقم 61 دلار را ثبت کرد و نفت برنت هم با ادامه روند افزایشی خود طی هفته‌های اخیر، به قیمت 64 دلار در هر بشکه رسید. نفت اوپک طی یک ماه نیم اخیر از 54 دلار به 61 دلار رسیده که نشان‌دهنده افزایش هفت دلاری هر بشکه نفت اوپک در بازار می‌باشد.
در پی اقدامات سرکوب گرایانه ولیعهد عربستان و همچنین تنش‌ها در عربستان، طی هفته‌های اخیر روندی صعودی را طی کرده و قیمت دو شاخص نفتی «وست تگزاس» و «برنت» هم به بالاترین رشدها از اواسط سال 2015 تا کنون رسیده است.
براساس گزارشی که تسنیم به نقل از رویترز منتشر کرده، قیمت نفت برنت با 0/3 درصد کاهش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 64 دلار و هشت سنت رسید، هرچند قیمت نفت برنت طی شش هفته اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه نمود.
گفتنی است، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با بازداشت‌های گسترده اعضای خانواده سلطنتی، وزرا و سرمایه‌گذاران به نام این کشور از جمله ولید بن طلال، میلیاردر سعودی و شاهزاده مطعب بن عبدا...، رئیس‌قدرتمند گارد ملی این کشور در پی تقویت و تحکیم قدرت خود بر آمده است.
این بازداشت‌ها که یک مقام آگاه آن را بخشی از «فاز نخست» سرکوب‌ها خوانده، جدیدترین خبر از گام‌های غیرمنتظره‌ای است که وی در طی ماه‌های اخیر برای تحکیم جایگاه خود در برداشته است.
ضمن اینکه تنش‌ها در عربستان نیز بیش از گذشته تشدید شده است. ائتلاف به رهبری عربستان که در یمن با جنبش حوثی‌ها در حال جنگ است گفته، تمام گذرگاه‌های هوایی، زمینی و دریایی یمن را بسته است. این اقدام پس از شلیک موشکی از خاک یمن به سوی ریاض صورت گرفته است.شین چانل، تحلیلگر بازار نفت در موسسه ولث ادوایزرز گفت: «وقوع یک درگیری احتمالی می‌تواند موجب محدود شدن عرضه نفت منطقه شود... پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال، قیمت نفت خام آمریکا به بالای 60 دلار و نفت برنت به بالای 70 دلار خواهد رسید.»