kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
معاون بازرسی سازمان حمایت:

اخذ دوباره مالیات بر ارزش افزوده از مشتری تخلف است

معاون رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت با بیان اینکه برخی واحدهای صنفی برای برخی کالاها اقدام به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مشتری می‌کنند که قبلا مالیات آن توسط شرکت‌های تولید‌کننده پرداخت شده ، گفت: این کار تخلف است.



شهرام میرآخورلو در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد «‌اخذ مالیات بر ارزش افزوده» بطور مضاعف توسط واحدهای صنفی اظهار کرد: دریافت دوباره مالیات بر ارزش افزوده تخلف است. علیرغم هشدارها و اطلاعیه‌های سازمان‌های مسئول مبنی بر غیرقانونی بودن اخذ مالیات بر ارزش افزوده بطور مضاعف ، برخی واحدهای صنفی در راستای کسب سود‌های نامشروع، اقدام به اخذ مجدد مالیات در ذیل صورتحساب صادره می‌کنند.
وی افزود: متاسفانه کماکان برخی از تالارهای پذیرایی، سفره خانه‌های سنتی‌، رستوران‌ها و واحدهای اقامتی که مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده و مکلف به اجرای این قانون هستند با سوءاستفاده از شرایط موجود و بی‌اطلاعی خریداران در بعضی از اقلام مورد عرضه خود نظیر انواع نوشیدنی (نوشابه و دلستر) و فرآورده‌های لبنی (دوغ و ماست) که مالیات بر ارزش افزوده در قیمت مصرف‌کننده آنها قبلاً توسط شرکت‌ها و واحدهای تولیدی پرداخت شده است، دوباره از خریداران مالیات اخذ می‌کنند.
معاون رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت با استناد به مفاد ماده 57 قانون نظام صنفی و ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی، اینگونه اعمال را مـصـداق بارز گرانفروشی دانست و ادامه داد: در راستای استیفای حقوق مصرف‌کنندگان با لحاظ اولویت و با انجام بازرسی‌ها با متخلفین برخورد می‌شود. تمام تلاش بر این است که اجازه سوءاستفاده به برخی داده نشود. میرآخورلو افزود: ضمن اطلاع‌رسانی مناسب جهت جلوگیری از اقدام احتمالی توسط فعالان اقتصادی مربوطه‌، این سازمان هماهنگی لازم را با دستگاه‌های ذیربط از جمله ادارات کل تعزیرات حکومتی استان‌های سراسر کشور ، اتاق‌های اصناف و نیز اتحادیه‌های مربوطه انجام داده و در صورت احراز تخلف ازسوی واحدهای موصوف در اخذ مالیات مجدد ، مراتب را جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی منعکس می‌کند.
وی تاکید کرد: مصرف‌کنندگان ضمن مطالبه صورتحساب در زمان استفاده از خدمات واحدهای صنفی مورد‌اشاره، در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را از طریق شماره تلفن 124 ، با سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان در سراسر کشور اطلاع داده تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد و نتیجه به شاکی اعلام شود.