kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
همزمان با رونمایی از موشک‌های جدید ساحل به دریا

ارتش یمن: پایتخت تمام متحدان آل‌سعود در تیررس موشک‌های ما قرار دارند



سرویس خارجی-
چند روز پس از شلیک موشک بالستیک به فرودگاه بین‌المللی ریاض، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و شورای عالی سیاسی این کشور اعلام کرده آمادگی دارد، پایتخت همه کشورهای متجاوز را تا پایان سال هدف موشک‌های بالستیک قرار دهند.
یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله شنبه شب یک فروند موشک بالستیک «برکان 2 اچ» را به سمت فرودگاه «ملک خالد»، واقع در شمال شرقی ریاض پایتخت عربستان با موفقیت شلیک کرد. سازمان هواپیمایی کشوری عربستان اصابت موشک برکان را به فرودگاه «ملک خالد» ریاض تأیید کرده است. این حمله موشکی باعث هراس در اردوگاه سعودی شده چرا که اکنون کاخ‌های آل‌سعود نیز در تیررس موشک‌های یمن قرار دارند.
اما این پایان کار نیست و انقلابیون یمن از دستاوردهای جدید موشکی خود نیز رونمایی کرده و وعده حملات شدیدتر در چند ماه آینده را می‌دهند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، ساعاتی پس از هدف قرار گرفتن پایگاه «ملک خالد» ریاض با یک فروند موشک بالستیک یمن و حملات هواپیماهای متجاوز سعودی به مناطق مختلف یمن، سرتیپ «شرف لقمان»، سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد، «در صورتی که کشورهای متجاوز به حملات خود به غیر نظامیان یمن ادامه دهند، یگان موشکی یمن توانایی هدف قرار دادن پایتخت‌های همه آن کشورها را دارد...برد موشک‌های ما به ریاض می‌رسد و قبلا نیز مناطقی فراتر از ریاض مثل منطقه نفتی ینبع و ابوظبی را هدف قرار داده بودیم.»
وی در ادامه تاکید کرد که «تا پایان امسال یگان موشکی ما ان‌شاء ‌الله توانایی هدف قرار دادن همه پایتخت‌های کشورهای متجاوز به یمن را خواهد داشت.» شورای عالی سیاسی یمن نیز دیروز هشدار داد همه فرودگاه‌ها، بنادر، گذرگاه‌ها و مناطقی که برای متجاوزان مهم است هدف قرار خواهند گرفت. این شورا تاکید کرد حمله به فرودگاه ملک خالد ریاض قلدر‌مآبی  عربستان را از بین برد.
این فقط
یک هشدار بود
سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن همچنین گفت در هدف قرار دادن فرودگاه ملک خالد در ریاض تلاش کردیم که مانع از تلفات غیرنظامیان شویم: «موشکی که به سوی فرودگاه ملک خالد شلیک شد تیر هشدار بود و به تمامی شرکت‌ها هشدار می‌دهیم که از حضور هواپیماهای خود در فرودگاه‌های عربستان و امارات خودداری کنند.» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن در پایان گفت: «از تجربه روسیه و کره در توسعه برد و دقت موشک‌ها استفاده کردیم.»
رونمایی از سلاح‌های جدید
از سوی دیگر «صالح الصماد»، رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور نیز روز دوشنبه نمایشگاه سامانه‌های موشکی دریایی یمن را افتتاح کرد. این نمایشگاه با همکاری نیروی دریایی و دفاع ساحلی برپا شده است. در ابتدای آغاز به کار این نمایشگاه، فرماندهی نیروی دریایی و دفاع ساحلی یمن درباره سامانه‌های موشکی دریایی «المندب» که بومی هستند و دقت بالایی در هدف گیری اهداف دریایی دارند گزارشی ارائه داد. وی گفت: «این دستاورد بزرگ تحولی چشمگیری در معادله جنگ با دشمن و قدرت بازدارنده‌ای ارتش یمن است و توازن قدرت را تغییر خواهد داد.. پول‌های کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس که برای حمله به آزادگان یمن و جهان خرج می‌شود به زودی با آتش و آهن به سوی آنها بازمی‌گردد.»
فرار رو به جلوی بن‌سلمان
از سوی دیگر، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در واکنش به شلیک یک موشک از یمن به خاک این کشور مدعی شد: «اقدام ایران در تامین موشک برای حوثی‌ها یک تهاجم نظامی علیه ما بوده و ما آن را به معنی اقدام جنگی تلقی می‌کنیم.» ائتلاف متجاوز سعودی نیز در بیانیه‌ای، بسته شدن تمام گذرگاه‌های هوایی، دریایی و زمینی یمن را اعلام کرد. این ائتلاف مدعی شد ایران، نیروهای انصارالله را به موشک‌های بالستیک مجهز کرده و این اقدام ایران تجاوزی مستقیم به عربستان به‌شمار می‌رود و امنیت و صلح بین‌المللی در منطقه و جهان را هدف قرار می‌دهد و به‌منزله نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت است. این اظهارات مقامات سعودی در حالی بیان می‌شود که آل‌سعود یمن را از هوا، دریا و زمین محاصره کرده و حتی ورود دارو به داخل یمن نیز امکان‌پذیر نیست. در این ارتباط وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، اعلام کرد که واشنگتن از اظهارات مقامات سعودی علیه نقش ایران در یمن حمایت می‌کند!
روباه پیر
«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس اما، طی یک تماس تلفنی با ولیعهد سعودی، «اقدام شبه‌نظامیان حوثی در پرتاب موشک بالستیک به سمت شهر ریاض» را محکوم و نسبت به «هدف قرار دادن عمدی غیر نظامیان» ابراز انزجار کرده است! بوریس جانسون بدون‌اشاره به قتل عام 16 هزار غیر نظامی یمنی از سوی ائتلاف سعودی تاکید کرده که انگلیس در کنار عربستان در مقابله با تهدیدهای امنیتی، ایستاده است.
هراس امارات
از سوی دیگر، « انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، در اظهاراتی مدعی شد که جنبش انصارالله یمن، راه‌حل سیاسی را نپذیرفته است و این امر نشان می‌دهد که دیگر نباید انعطافی در قبال این جنبش نشان داد. وی افزود: «ما با خطر تبدیل شدن جنبش انصارالله به یک حزب‌الله جدید مواجه هستیم».
قرقاش با ‌اشاره به حمله بالستیکی ارتش یمن به یک فرودگاه در ریاض گفت که حمله موشکی انصارالله به ریاض، نشان می‌دهد که بررسی پرونده موشک‌های بالستیک ایران باید در اولویت قرار گیرند! این وزیر اماراتی در ادامه ادعاهایش افزود: «ما هرگز قبول نمی‌کنیم که با خطر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و انصارالله مواجه باشیم.»