kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
اقتصاددان سوئیسی در گفت‌وگو با کیهان مطرح کرد

حذف دلار از مبادلات تجاری نسخه شفابخش اقتصاد ایران



اشاره:
رئیس‌جمهور روسیه در سفر اخیر خود به کشورمان به دیدار رهبر انقلاب رفتند و در حضور ایشان بار دیگر اعلام کردند که «بهترین هدیه غرب به روسیه تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو است،» چراکه در سایه این تحریم‌ها روسیه در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌هایی را حاصل کرده است.» در ملاقات‌های مقامات روسی با هیئت ایرانی یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌های آمریکا حذف دلار از مبادلات تجاری عنوان شد. رابطه اقتصادی بین ایران و روسیه در شرایط کنونی که هر دو کشور متحمل تحریم‌های غرب شده‌اند از ابعاد مختلفی اهمیت زیادی پیدا کرده است. «پیتر کوئینگ» اقتصاددان شناخته شده سوئیسی و کارشناس سابق بانک جهانی که پیشتر نیز «اقتصاد مقاومتی» را تنهاترین راهکار مناسب برای رهایی از سیطره اقتصادی آمریکا دانسته بود در مصاحبه‌ای با کیهان به اهمیت حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشورهای دنیا برای تحت فشار قرار دادن غرب در حوزه اقتصاد ‌اشاره کرده و گفته که «چرا روسیه باید به غرب بدبین باشد.» این مصاحبه را در ادامه خواهیم خواند:
* روابط اقتصادی ایران و روسیه را در شرایطی که هر دو کشور متحمل تحریم‌های ظالمانه غرب هستند چطور ارزیابی می‌کنید؟
- رابطه ایران و روسیه و همین‌طور رابطه اقتصادی ایران و چین به جمهوری اسلامی کمک می‌کند تا وابستگی خود به اقتصاد غرب که مبتنی به دلار هست را کاهش دهد. این اقدام به نظر گام مهمی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی است. ترک کردن سیستم مالی اروپا و الحاق به سازمان همکاری‌های شانگهای و قرار گرفتن ایران در طرح « کمربند واحد» در رشد اقتصاد ایران تاثیر به‌سزایی دارد. ایران اکنون در آستانه ورود به سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای است و دیگر باید این واقعیت را بپذیریم که آسیب‌پذیری ایران در برابر تحریم‌های غرب موضوعی بوده که دیگر با شرایط کنونی تاثیر خود را از دست داده است. همانطور که پوتین دو سال پیش مطرح کرده بود و در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای آن را تکرار نمود. تحریم‌ها بهترین اتفاقی بود که غرب می‌توانست آن را برای روسیه رقم بزند. تحریم‌های غرب این امکان را برای روسیه فراهم کرد تا در بسیاری از زمینه‌ها از جمله کشاورزی، تولید صنعتی و پیشرفت علمی به خود کفایی برسد. با یک بررسی دقیق می‌توان به راحتی فهمید که اتفاقی مشابه برای ایران در برابر تحریم‌های غربی افتاده است. خودکفایی و تجارت با کشورهای دوست یکی از گام‌های مثبت برای ایران به منظور رسیدن به یک اقتصاد مقاوم در برابر تهدیدات خارجی است، مسیری که ایران از مدت‌ها پیش در آن گام برمی‌دارد.
* رهبر انقلاب در دیدارشان با رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد حذف دلار از معاملات بین دو کشور را دادند. به نظر شما این اقدام تا چه اندازه می‌تواند آمریکا را تحت فشار قرار دهد؟
_ با به امضا رسیدن توافقی سه جانبه بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در حوزه هیدروکربن، به کمک واحد ارزی «روبل» و نه دلار، گامی بسیار مهم برای محو کردن اتکای ایران به اقتصاد دلاری برداشته شد.به عنوان یک عضو سازمان همکاری شانگهای ایران می‌تواند با سایر کشورهای این نهاد با ارزهایی به غیر از دلار معامله نماید تا به این ترتیب به طور کلی از سیستم پولی دغلکار غرب مستقل شود. کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود نیمی از جمعیت جهان و یک سوم تولید اقتصادی دنیا را تشکیل می‌دهند، به نظر می‌رسد این ظرفیت به اندازه کافی بزرگ باشد که دیگر نیازی به اتکا به اقتصاد غرب وجود نداشته باشد.
* پوتین اخیرا در یک اظهارنظری گفت: بزرگترین ‌اشتباه روسیه اعتماد به غرب بوده است. غرب با روسیه چه کرده که باعث بی‌اعتمادی شدید پوتین به آنها شده است؟
_ پوتین واقعا در کلامش صادق بوده است و به نظر من هم بزرگ‌ترین ‌اشتباه روسیه اعتماد به غرب و مخصوصا دل بستن به وعده‌های واشنگتن بوده است. مثلا یک نمونه از بدعهدی غرب که به کشور شما هم مربوط می‌شود همین توافق هسته‌ای است.
روسیه در طول 9 سال از مذاکرات به غرب اطمینان کرد و به مذاکرات با حضور آنان تن داد، اما اکنون می‌بیند که آمریکایی‌ها برای مقاصد سیاسی خود دائما توافق را نقض می‌کنند. این در حالی است که ایران بسیار زیاد به توافق پایبند بوده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تعهد ایران به برجام را تایید کرده است.
کشورهایی که تحت تحریم‌های آمریکا هستند همچون روسیه و ایران باید اتکای خود را به دلار و سیستم اقتصاد غرب کاهش دهند تا بدین وسیله ادامه بقای دلار را با خطر جدی‌ای روبرو کنند. اما تا وقتی که نفت و گاز با دلار معامله می‌شوند نمی‌توان تا حد خیلی زیادی سلطه دلار بر دنیا را به خطر انداخت.مثلا امضا شدن قرار داد نفتی بین ونزوئلا و چین با ارز یوان چین گامی در همین راستا محسوب می‌شود.برگردم به سؤال شما، آمریکایی‌ها اصلا به قولی که داده‌اند و یا به امضایی که کرده‌اند وفادار نیستند و بارها در طول تاریخ در مواجهه با سایر کشور بد عهدی خود را به اثبات رسانیده‌اند.
 آمریکایی‌ها نه تنها به قوانین خارجی احترام نمی‌گذارند بلکه به قوانین داخلی کشورشان هم بی‌اهمیت هستند. پوتین درس‌های آموزنده‌ای را از شرایط‌های سخت آموخته است.
* ایران چگونه می‌تواند اقتصاد خود را در برابر فشار غرب و مخصوصا آمریکا مقاوم‌تر کند؟
_ البته ایران تا الان هم اقتصاد خود را بسیار مقاوم کرده است، اکنون نسبت به گذشته اقتصاد ایران خیلی آسیب‌پذیر نیست. ایران به همراه روسیه، چین و سایر کشورهای دنیا که به دنبال جهانی چندقطبی هستند و سلطه آمریکا را به عنوان یک قدرت تک‌قطبی نمی‌پذیرند سخت‌کوشانه در حال افزایش قدرت اقتصادی خود هستند. کشورهای دنیا به دنبال حقوق برابر و نفع یکسان برای همه مردم دنیا هستند.
 غرب امروز را تصور کنید، حجم بدهی‌های آنها حدود 226 تریلیون دلار تخمین زده شده که این مبلغ به تنهایی معادل سه برابر تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان است. این بدهی هیچ‌گاه صاف نخواهد شد و تنها می‌تواند منافع اقلیت صهیونیستی در غرب را تامین کند و از سویی دیگر فقیر‌ها را فقیرتر کند و منابع سرشار سایر کشورها را به غارت ببرد.