kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲

کوتاه از سراسر جهان



نیجریه
ابنا: مسئولان محلی در شمال نیجریه می‌گویند بر اثر تیراندازی نیروهای پلیس این کشور به سوی عزاداران اربعین حسینی(ع) دو زن و دو مرد به شهادت رسیده و چهار تن نیز زخمی شدند. شرکت‌کنندگان در این مراسم به سوی خانه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی حرکت می‌کردند. 2 سال پیش نیز در یورش ارتش نیجریه به شیعیان این کشور صدها نفر شهید و مجروح شدند.
میانمار
رویترز: در حالی که موج تازه سرکوب و خشونت علیه مسلمانان میانمار موجب فرار 600 هزار مسلمان روهینگیایی به سوی مرزهای بنگلادش شده است، شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه از دولت میانمار خواسته تا نسبت به عدم استفاده بیش از حد از نیروی نظامی در استان راخین تضمین دهد. سازمان ملل 2 ماه پیش نیز با محکوم کردن اقدامات خشونت‌آمیز ارتش و نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان این اقدامات را پاکسازی قومی ارزیابی کرد اما برای جلوگیری از آن هیچ اقدامی نکرد!
افغانستان
ویسا: به گفته منابع محلی افغانستان، نیروهای آمریکایی با استفاده از تسلیحات جدید به شهرستان «چهار دره» ولایت قندوز در شمال افغانستان حمله کرده‌اند که در نتیجه آن ۶۳ غیرنظامی و تعدادی از اعضای طالبان کشته شدند. به گفته منابع محلی این حملات سه شب متوالی ادامه داشته و تنها 14 نفر از قربانیان آن تروریست‌های طالبان بوده‌اند.
ترکیه
 آناتولی: با حضور وزرای دفاع ترکیه و قطر، بزرگترین پایگاه نظامی ترکیه در دوحه افتتاح شد. پروژه‌ ساخت این مرکز آموزش دفاعی از جانب ترکیه در قطر در سال‌ ۲۰۱۳ به امضای دو طرف رسید و هدف از آن آموزش خلبانان هلیکوپتر و اپراتورها در پایگاه هوایی قطر عنوان شد. با آغاز بحران در روابط قطر با کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، روابط قطر و ترکیه رو به گسترش نهاده است.
اروپا
تاگس آنسایگر: با توجه به شکست‌های داعش در منطقه هزاران مبارز و جنگجوی داعشی به اروپا باز می‌گردند. این مسئله خطر حملات تروریستی در اروپا را افزایش می‌دهد. این حملات تروریستی جدید در اروپا ادامه تاکتیک تروری است که از سال 2014 آغاز شده و در آن تروریسم داعش از طرفداران خود درخواست می‌کند که به زعم خود کافران را با همه ابزار ممکن و تحت هر شرایطی بکشند. شکست‌های داعش در رقه و موصل آن را نابود نکرده بلکه خطرناک‌تر کرده است چرا که جهادی‌های فراوانی را به سراسر نقاط دنیا فرستاده تا ترور را به همه جا گسترش دهند.