kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲

سال 2017 مرگبارترین سال آمریکا در 10 سال اخیر لقب گرفت

روزنامه آمریکایی «یو اس‌ای تودی» در گزارشی سال 2017 را «مرگبارترین سال برای آمریکا در زمینه کشتارهای جمعی و استفاده از سلاح» در دست کم یک دهه اخیر خوانده است.



کشور آمریکا در قتل و کشتار روزانه مردم در خیابان‌ها رتبه اول جهانی را دارد. رسانه‌های جهان هر روز حوادث مربوط به تیراندازی‌هایی که منجر به کشتار جمعی در آمریکا می‌شود را مخابره می‌کنند. قتل و کشتار در این کشور ناامن آنقدر زیاد شده که حالا به نوشته مطبوعات این کشور «رتبه نخست کشتار جمعی در جهان» را به خود اختصاص داده است.
چند هفته‌ای از قتل عام حدود 60 نفر در تیراندازی یک قمار باز اموال باخته در لاس‌وگاس نگذشته بود که روز یکشنبه گذشته خبر رسید «دوین پاتریک کلی» عضو سابق نیروی‌هوایی ارتش آمریکا هم با حمله به کلیسایی در تگزاس 27 نفر را کشته و 27 نفر را زخمی کرده است. به گفته پلیس انگیزه وی از این جنایت کشتن همسر سابق و خانواده وی بوده که در کلیسا حضور داشته‌اند.
 روزنامه «یو اس‌ای تودی» هم به بهانه وقوع همین جنایات طی گزارشی نوشته، از سال 2006 در مجموع 358 حادثه کشتار جمعی را در آمریکا رصد کرده که به کشته شدن یک هزار و 883 نفر انجامیده است. این حوادث که شامل تیراندازی، چاقوکشی، آتش افروزی و غیره می‌شوند در 45 ایالت و منطقه کلمبیا روی داده‌اند. براساس آماری که این روزنامه جمع‌آوری کرده، حادثه تیراندازی روز یکشنبه تگزاس تعداد کل قربانیان کشتارهای جمعی آمریکا در سال 2017 را به 208 نفر افزایش داده است و این در حالی است که در سال 2016 این رقم 188 نفر بود.
نویسنده با بیان اینکه «در دو سال اخیر آمریکا شاهد خبرهای خوبی نبوده است» نوشته: «سه مورد از پنج کشتار بزرگ آمریکا در سال‌های 2016 و 2017 روی داده‌اند. محل این حوادث سادرلند اسپرینگز، لاس وگاس و اورلاندو بودند. در این سه حادثه در کل 133 نفر جان خود را از دست داده‌اند. براساس یافته‌های یو اس‌ای تودی در 77 درصد از این کشتارهای جمعی از سلاح گرم استفاده شده است. حدود یک سوم مهاجمان نیز صحنه جنایت را زنده ترک نکرده‌اند. یک چهارم آنها خودکشی کرده‌اند درحالی که دیگران به دست نیروهای پلیس کشته شده‌اند.»
همین روزنامه در گزارش دیگری به قلم «سارا توی» به مقایسه اوضاع آمریکا با دیگر کشورهای جهان در زمینه قتل با سلاح گرم پرداخته و نوشته: «آمریکا در این زمینه جایگاه منحصر به فردی دارد.» براساس پروژه تحقیقاتی «بررسی سلاح‌های سبک» که مقر آن در ژنو است، آمریکا بین سال‌های 2010 تا 2015 به طور متوسط در هر سال شاهد 8 هزار و 592 قتل با سلاح گرم بوده است که معادل 2/7 قتل با سلاح گرم درازای هر 100 هزار نفر می‌شود.