kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

مصالح ملی در حمایت از مظلومان یمن است نه نگرانی برای برج‌های دوبی



سرویس سیاسی-
32 ماه از تجاوز و بمباران بی‌وقفه مردم مظلوم یمن می‌گذرد. جنگی نابرابر که عربستان سعودی با همراهی امارات و پشتیبانی کامل آمریکا و رژیم صهیونیستی به راه انداخته‌اند. نتایج و آمار تلفات و خسارات این تجاوز وحشیانه علیه مردم مظلوم یمن که در سایه سکوت مرگبار مجامع بین‌المللی همچنان ادامه دارد تکان دهنده است؛
- کشته‌ها بیش از 16 هزار نفر
- مجروحین بیش از 50 هزار نفر
- گرسنگی شدید 18 میلیون نفر از جمعیت حدود 24 میلیونی یمن (75 درصد جمعیت)
- تخریب 763 مدرسه، 113 مرکز دانشگاهی، 300 بیمارستان و مرکز درمانی، 307 انبار و شبکه آب، 339 شبکه مخابراتی، 26 مرکز رسانه‌ای، 206 اثر باستانی، 15 فرودگاه، 14 بندر، 1577 جاده و پل و...
بنا به گزارش مجامع بین‌المللی هر 10 دقیقه یک کودک یمنی بر اثر بمباران یا بیماری و سوءتغذیه ناشی از جنگ جان خود را از دست می‌دهد.
در چنین شرایطی انصارالله یمن شامگاه شنبه یک فروند موشک را به سمت فرودگاه ریاض شلیک کرد. شلیکی که معادلات این جنگ ظالمانه را تا حد زیادی دستخوش تغییر کرد و واکنش‌های دیوانه وار آل‌سعود و کاخ سفید نشان داد، موشک به هدف اصابت کرده است. اگر چه آنها می‌کوشند برای کاستن از سرافکندگی خود در این ماجرا، ادعا کنند که آن را پیش از اصابت منفجر کرده‌اند. که اگر براستی اینچنین بود، این همه جنجال و خط و نشان برای چیست؟!
اگرچه موشک برکان2 اولین موشکی نیست که عربستان را مورد هدف قرار می‌دهد اما اصابت آن به فرودگاه ملک‌خالد در ریاض نشان داد تهدید‌های انصارالله مبنی بر هدف قرار دادن ریاض و شهرهای امارات، واقعی بوده است.
کیهان تیتر نخست شماره دیروز خود را به این ماجرا اختصاص داد و با‌اشاره به تهدید موشکی انصارالله و عملی شدن آن درخصوص ریاض، براساس مواضع قبلی مبارزان یمنی پیش‌بینی کرد هدف بعدی دوبی در امارات خواهد بود. اما این تیتر به مذاق عده‌ای خوش نیامد و برخی مدعی شدند تیتر کیهان خلاف مصالح و منافع ملی است!
نکته جالب آن بود هیئت نظارت بر مطبوعات روز گذشته بلافاصله تشکیل جلسه داد تا به بررسی گزارش کیهان بپردازد و در اقدامی عجیب و قابل تامل، تیتر یک کیهان را مشمول تذکر دانست و در نامه‌ای به مدیر مسئول روزنامه نوشت؛ «به آگاهی می‌رساند موضوع انتخاب جمله «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی» به عنوان تیتر یک آن روزنامه در مورخ 15/8/1396 در هجدهمین جلسه هیئت محترم نظارت بر مطبوعات مطرح و خلاف مصالح و امنیت ملی (؟!) تشخیص داده شد. نظر به حساسیت موضوع و وظیفه رسانه‌ها در حراست و صیانت از منافع کشور، تذکر و تاکید هیئت محترم نظارت بر مطبوعات مبنی بر ضرورت رعایت مصالح کشور مطابق قوانین و مقررات به جنابعالی اعلام می‌شود.»
هیئت نظارت احیاناً از سر تعجیل و البته مدعیان اصلاحات از سر تجاهل به این موضوع ساده و بدیهی دقت نکرده‌اند که آنچه کیهان به عنوان تیتر خود برگزیده، در واقع تهدیدها و وعده‌های پیشین انصارالله خطاب به عربستان سعودی و امارات است.
روشن‌ترین تهدید اخیر در این زمینه را اواخر شهریورماه رهبر این جنبش در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرد. سید عبدالملک الحوثی در این سخنرانی که روز پنجشنبه 23 شهریور سال جاری از شبکه المسیره یمن پخش شد به تشریح اوضاع جنگ پرداخت و وعده داد عربستان و امارات به زودی ضربات موشکی دردناکی از مبارزان یمنی خواهند خورد.
رهبر انصارالله یمن خاطر نشان کرد که برای توسعه موشک‎های خود اقدام می‎کنیم تا بُرد آن به هرگونه اهداف در عربستان و امارات برسد.
الحوثی تاکید کرد که به پیشرفت چشمگیری در زمینه موشکی رسیده‎ایم و به دنبال توسعه سیستم موشکی برای هدف قرار دادن اهداف مورد نظر در امارات هستیم.
وی افزود: «ما هواپیماهای بدون سرنشین داریم که صدها کیلومتر در خاک عربستان پرواز کرده و به زودی عملیات بمباران پهپادهای یمنی آغاز می‏‌شود.»
رهبر جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که شرکت‎های سرمایه‎گذار در امارات نباید این کشور را کشوری امن به شمار بیاورند، چون امارات در تیررس موشک‎های ما است.
وی تاکید کرد که دولت امارات رفتار احمقانه‎ای در یمن انجام داده و هیچ‌گونه توجیهی در قبال آنچه که در کشور ما انجام داده است، ندارد.
رهبر جنبش انصارالله یمن در ادامه عربستان را به هدف قرار دادن تاسیسات نفتی آن تهدید کرد و گفت: «برای جلوگیری از تجاوزات عربستان علیه یمن، ممکن است تاسیسات نفتی سعودی به هدف موشکی ما تبدیل
شود.»
رهبر جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که توطئه‎هایی از سوی دشمن وجود دارد که سواحل یمنی از جمله بندر «الحدیده» را تهدید می‌کند، اما برای جلوگیری از آن طرح‎هایی داریم که قبلا از آن استفاده نکرده بودیم و هدف قرار دادن کشتی‎های نفتی از جمله این طرح‎ها است.
او از تهدید عربستان و امارات نیز فراتر رفته و با تاکید بر توان بالای یمن در نیروی دریایی ابراز امیدواری کرد که برای شرکت در مقابله با اسرائیل امیدواریم بتوانیم به بندر فلسطینی برسیم.
نکته جالب آنکه این تهدید رهبر انصارالله به طور گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای به‌خصوص اماراتی بازتاب داشت و مقامات رسمی این کشور را مجبور به واکنش کرد. به عنوان نمونه انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات در موضعی که سعی می‌کرد ژست اقتدار داشته باشد، همان روز در پستی توئیتری، تهدید رهبر انصارالله را توخالی دانسته و مدعی شد امارات ترسی از آن ندارد. جالب آنکه انور قرقاش دیروز هم درباره عملی شدن تهدید انصارالله موضع گرفته و گفته است این حمله نشان داد باید موضوع تحدید توان موشکی ایران را جدی گرفت!
البته این اولین بار نبود که انصارالله عربستان و امارات را تهدید می‌کرد. آبان ماه سال گذشته پس از اصابت موفق موشک به فرودگاه جده، یک مقام یمنی گفته بود ریاض، دوبی و دوحه هدف‌های بعدی هستند. که البته با بحران‌سازی عربستان علیه قطر و خروج این کشور از جنگ یمن، عملاً تهدید علیه این کشور نیز منتفی شد و ریاض و دوبی در لیست انتظار ماندند.
«حمید رزق» عضو هیئت ملی گفت‌وگو‌کننده یمن در گفت‌وگوهای کویت در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته بود: اصابت موشک برکان به پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز عربستان، سعودی‌ها و پشتیبانان آنها را شوکه کرد زیرا با گذشت دو سال از آغاز جنگ علیه یمن و علی‌رغم سخنرانی‌های متعدد فرماندهان و مقامات سعودی درخصوص پیروزی و داشتن دست برتر در میدان، ملت یمن از حالت دفاعی به حالت هجومی تغییر موضع داده است.
او توضیح داد: موشک اول پایگاه «خمیس مشیط» را هدف قرار داد، سپس پایگاه نظامی دیگری در «طائف» هدف قرار گرفت و اکنون نیز پایگاه هوایی جده هدف قرار گرفته است، موشک بعدی به طور حتم ریاض را هدف قرار خواهد داد و پس از آن دوبی و شاید دوحه هدف قرار خواهند گرفت. به طور حتم ما حق دفاع از خود را داریم و این یک حق مشروع است.
حال در چنین شرایطی که همه باید از غافلگیری ریاض و افتادن لرزه بر اندام اماراتی‌ها که دستشان به خون مردم یمن آلوده است، خوشحال باشند، عجیب است که عده‌ای تیتر کیهان را مخالف منافع و مصالح ملی تصور می‌کنند. منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی بدون شک در حمایت از مردم مظلوم یمن است. مردمی که از دسترسی به نیازهای اولیه انسانی نیز محروم‌اند.
البته چنین واکنش و برخوردی از سوی مدعیان اصلاحات به هیچ عنوان عجیب و غیرمنتظره نیست. نکته مضحک ماجرا آنجاست که این جماعت که رسانه‌هایشان مملو از تیترهای ضدامنیت و منافع ملی است، ناگهان دلواپس منافع ملی شده‌اند!
رسانه‌هایی که رسما آمریکا را بزک می‌کنند و مردم را از تهدیدهای توخالی آمریکا می‌ترسانند و به بزک کردن برجام اعتراف دارند، چگونه و با چه مجوزی به خود حق می‌دهند که دم از منافع ملی بزنند؟ اگر روزی خدای ناکرده ترقه‌ای در این کشور در شود، این جماعت اولین کسانی هستند که پاسپورت به دست و با گردن کج مقابل سفارت‌های خارجی صف می‌کشند و البته چه اهمیتی دارد که برای وطن‌دوستی و میهن‌پرستی قلابی خود هزار و یک ادعا هم کرده باشند! برای کسانی که رژیم صهیونیستی آنها را سرمایه‌های خود در ایران می‌داند و رئیس ‌سازمان سیا نگران وضعیت و آینده آنان است، قبای نگرانی برای منافع ملی، زیادی گشاد است و برای پنجه کشیدن به صورت کیهان که همیشه افشاگر خط و ربط‌های نامربوط و آلوده آنان بوده، بهتر است به دنبال دستاویزهای بهتری باشند تا دلواپس بودن برای برج‌های شیشه‌ای و شکننده دوبی.