kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۴۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

روایت سیدحسن نصرالله از پشت پرده استعفای سعد حریری

دبیر کل حزب‌الله لبنان در واکنش به استعفای مشکوک حریری گفته، علت استعفای وی را باید در عربستان و نه در لبنان جست‌و‌جو کرد، چرا که حریری بر خلاف خواسته‌اش، توسط عربستان مجبور به استعفا شده است.



به گفته سید حسن نصرالله، «هیچ کس علت واقعی استعفای حریری را نمی‌داند، او اختیاری از خود نداشت، حریری بر خلاف خواسته‌اش توسط عربستان مجبور به استعفا شد».
دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه اظهار داشت: «چرا عربستان به سعد حریری اجازه بازگشت به لبنان را نداده تا در کشور خودش اعلام استعفا کند؟ این نشان می‌دهد که عربستان حریری را برای استعفا مجبور کرده و این استعفا خواسته و تصمیم وی نبوده است... ما لبنانی‌ها ادبیات یکدیگر را می‌دانیم و متنی را که حریری خواند سعودی‌ها نوشته و حریری تنها اقدام به خواندن آن کرد.»
دبیر کل حزب‌الله لبنان همچنین تاکید کرد: «ما در حزب‌الله می‌گوییم آرزوی استعفای وی را نداشتیم و شاهد آن بودیم که امور به صورت منطقی به پیش می‌رود و تمامی موضوعات در جلسه وزیران مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت و معتقدیم که دولت قدرت ادامه و افزودن دستاوردها تا زمان اجرای انتخابات پارلمانی آتی و توانایی برگزاری انتخابات را داشت.»
بنا بر اعلام سید حسن نصرالله، «درباره نحوه ارائه استعفا نیز باید درنگ کنیم، شایسته بود که به وی اجازه می‌دادند به لبنان بازگشته و نزد رئیس‌جمهور از سمت خود کناره‌گیری کند. این موضوع نحوه و شیوه مداخله سعودی‌ها در امور لبنان را آشکار می‌کند. عربستان در حالی که به جنگ با دیگران نیز می‌پردازد هیچ اهمیتی برای مداخله‌های خود در امور لبنان و کشورهای عربی قائل نیست.»
سید حسن نصرالله در ادامه این سخنرانی گفت: «باید اندکی صبر کنیم و در تحلیل‌های خود عجله نکنیم چون درک دلیل استعفا کلید واکنش به این رویداد در مرحله آتی است. آیا مجبور کردن حریری به استعفا به دلایل داخلی در لبنان بود؟ قطعا پاسخ این سوال خیر است چون وی خواستار استعفا نبوده و هیچ دلیل داخلی وجود نداشته که باعث استعفای وی شود. بنابراین باید دلیل را در عربستان بجوییم. آیا دلیل استعفا درگیری داخلی در عربستان بین مقامات این کشور برای رسیدن به قدرت بوده یا اینکه درگیری سیاسی یا مالی در عربستان بوده که در نتیجه آن حریری در بحبوحه آن گم شد؟ یا اینکه دلیل استعفای وی ارتباطی به نزاع داخلی در عربستان نداشته بلکه عربستان از عملکرد حریری راضی نبوده و به دنبال جایگزین کردن وی با کسی است که هر آنچه می‌خواهد را انجام دهد؟ یا اینکه دلیل استعفا، طرحی سعودی برای حمله به لبنان است و این استعفا گامی در مسیر جنگی بزرگ است؟ باید منتظر بمانیم تا ببینیم اوضاع به چه گونه‌ای پیش می‌رود.»
دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: «امروز و در حالی که در لبنان از نگرانی درباره حریری صحبت به میان می‌آید و اینکه آیا وی بازداشت شده و آیا می‌تواند به لبنان بازگردد، سوال نامربوطی پرسیده نمی‌شود چون شاهد آن هستیم که شاهزاده متعب، پسر پادشاه سابق و ولید بن طلال و بزرگان فرزندان پادشاهان و نوه‌های آنها در زندان به سر می‌برند. ما منتظر بازگشت حریری در روز پنجشنبه خواهیم ماند البته اگر به وی اجازه دهند.»
وی در عین حال تاکید کرد که «این رویداد باعث اضطراب ما نخواهد شد و با آرامش و احساس مسئولیت ملی و محافظت از امنیت و صلح در منطقه‌ای که مملو از درگیری‌ها و بحران‌هاست رفتار خواهیم کرد.»
سید حسن نصرالله در باره  شایعه‌هایی که در باره ترور حریری مطرح شده نیز اینگونه واکنش نشان داد: «سازمان امنیت داخلی و ارتش اعلام کردند که هیچ نشانه‌ای در این زمینه وجود ندارد. بنابراین زمانی که العربیه درباره این موضوع صحبت می‌کند امکان دارد که این موضوع بهانه‌ای برای دور نگه داشتنش از لبنان باشد... شایعه دومی که مطرح شده این است که استعفای حریری مقدمه‌ای برای جنگ اسرائیل است. اینجا به لبنانی‌ها می‌گویم که رژیم صهیونیستی در راستای منافع عربستان اقدام نخواهد کرد بلکه بر اساس خواسته آمریکا و منافعش عمل می‌کند؛ البته حمله رژیم صهیونیستی به لبنان را نمی‌توان به صورت کامل نفی کرد ولی تل‌آویو هرگز وارد جنگ با لبنان نخواهد شد.»
 سید حسن نصرالله در پایان به شایعه حمله عربستان به لبنان اشاره کرد و گفت: «این موضوع هیچ اساس و معنایی ندارد. آنها از کدام کشور می‌خواهند به لبنان حمله کنند؟ از سوریه که توطئه آنها در آنجا شکست خورد؟ یا از فلسطین اشغالی یا از دریا؟ این موضوع به هیچ وجه منطقی نیست.»
حریری را به گروگان گرفته‌اند
روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان هم طی گزارشی درباره استعفای حریری نوشت: «سران عربستانی طی سال‌های گذشته بخشی از رفتارهای جنون‌آمیز خود را به نمایش گذاشته‌اند و اکنون اعلام استعفای حریری از این کشور، بخش دیگری از ضربه عربستان به منطقه است...این گام، سریع آغاز شد گویا بخشی از عملیات محصور کردن ارثیه عربستان بود، عربستانی که ولیعهد آن «محمد بن سلمان» تصمیم گرفته تمامی اختیارات دولت آن را در دست بگیرد.بنابراین  علیرغم اینکه بازداشت خانگی حریری در عربستان در حد شایعه است اما مسیر و روند سیاسی نشان می‌دهد حریری گروگان سیاسی محمد بن سلمان شده است تا با بهانه قرار دادن وی به اهداف خود برسد.» الاخبار افزود: «این اقدام عربستان علیه لبنان در پاسخ به شکست‌های ریاض در سوریه، عراق و یمن انجام می‌شود. از سوی دیگر عربستان از مدتی قبل حمله خود به حزب‌الله و ایران را آغاز کرده و این استعفا بهترین موقعیت برای تکرار توطئه‌های آل سعود علیه ایران و حزب‌الله است.»