kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
27 کشته و 27 زخمی

کهنه‌سرباز آمریکایی در تگزاس حمام خون به راه انداخت

یک سفیدپوست مسلح با ورود به کلیسایی در ایالت «تگزاس» آمریکا، حاضران را به رگبار بست. در این تیراندازی، 27 تن کشته و همین تعداد نیز زخمی شدند. وی پیش از این در نیروی هوایی آمریکا خدمت می‌کرد.


شاهدان شهر «سن آنتونیو» در ایالت تگزاس می‌گویند مردم در حال برگزاری مراسم دعاخوانی روز یکشنبه بودند که فردی با تجهیزات کامل نظامی وارد سالن کلیسا شد و بی‌هدف، حاضران را به رگبار بست.
به گزارش فارس، این فرد مهاجم چند بار خشاب اسلحه خود را تعویض کرده و به تیراندازی ادامه داده است.خبرها از «سن آنتونیو» همچنین حاکی است، جسد فرد مهاجم در خودروی وی که بیرون کلیسا پارک شده بود، پیدا شده است.
درخصوص ابعاد این فاجعه، «آلبرت کامز» کمیسر پلیس، به شبکه «سی‌بی‌اس» گفته: «واقعا حادثه دردناکی است، قادر به توصیف آن هم نیستم. حتی نمی‌توانیم به درون کلیسا نگاه کنیم.»در ارتباط با هویت این فرد مهاجم نیز اعلام شده که وی یک سفیدپوست 26 ساله بوده و «دوین پاتریک کلی» نام داشت. رسانه‌های آمریکایی همچنین اعلام کردند که انگیزه مهاجم از راه‌اندازی این حمام خون، هنوز مشخص نیست. در ارتباط با پیشینه این مهاجم نیز سخنگوی نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده، عامل حادثه قبلا (2010 تا 2014) در نیروی هوایی آمریکا خدمت کرده است.
واقعه فوق با ویژگی‌هایی که داشت، مقامات آمریکایی ازجمله شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را درباره اتهام بستن به خارجی‌ها، مسلمانان و یا دیگر اقلیت‌ها، خلع‌سلاح کرد؛ فرد مهاجم نه رنگین‌پوست، نه مسلمان و نه خارجی بوده، بلکه به خود جامعه سفیدپوستان این کشور تعلق داشته است. البته برخی منابع باز هم تلاش کردند که رد گم کنند و همچون شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا بگویند که پاتریک کلی به خاطر برخی ناهنجاری‌ها، از ارتش آمریکا کنار گذاشته شده و پرونده‌ای نیز در دادگاه نظامی این کشور دارد. انتشار این خبر این حُسن را برای سران آمریکا دارد که ذهن مخاطب به سمت مسائل ریشه‌ای جامعه آمریکا و یا سیاست‌های خارجی نادرست این کشور نمی‌رود، بلکه روی این فرد متمرکز می‌شود. با این حال، برای بسیاری از مردم آمریکا و جهان مشخص است که حادثه کلیسای سن آنتونیو، برخاسته از نابسامانی‌های اجتماعی و سیاسی داخلی است؛ یا به سیاست‌های نادرست خارجی اشرافیت سیاسی حاکم بر آمریکا مربوط است و یا، پدیده‌ای اجتماعی است و ریشه در خشونت‌ها و گسست‌های اجتماعی، عاطفی و اعتقادی جامعه آمریکا دارد.
واکنش مقامات آمریکایی
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که در زمان وقوع حادثه در ژاپن به سر می‌برد، گفته: «اف بی آی و نیروهای پلیس در صحنه حضور دارند. من از ژاپن، وضعیت را تحت نظر دارم.» ترامپ این بار نتوانست واقعه تگزاس را به سیاستهای نژادپرستانه و یا ضدمهاجرتی خود ربط بدهد.
چند  هفته قبل نیز یک سفیدپوست دیگر در شهر «لاس‌وگاس» از داخل اتاق خود در یک هتل، به سوی حاضران در یک کنسرت آتش گشوده و بیش از 59 تن را به کام مرگ فرستاده بود. صدها تن دیگر نیز در این تیراندازی زخمی شده بودند.
در ماجرای تگزاس، دیگر بستگان ترامپ و مقامات آمریکایی نیز مشابه وی حرف زدند و فقط با بازماندگان و خانواده‌های قربانیان حادثه، ابراز همدردی کردند و مثل ترامپ این واقعه را یک «حادثه شیطانی» دانستند.
اما، چهره‌های سیاسی مخالف ترامپ و خصوصا سیاستمداران وابسته به حزب دموکرات آمریکا علیه قانون مجاز دانستن حمل سلاح، و حمایت رئیس‌جمهور از این قانون، موضع گرفتند.  قانون اساسی آمریکا، اجازه نگهداری و حمل سلاح را به مردم این کشور، داده است.
خبرهای تکمیلی
خبرهای تکمیلی حاکی است، فرد ضارب در زمان ورود به کلیسای منطقه «ساترلند اسپرینگز» واقع در جنوب شرقی شهر «سن‌آنتونیو»، یکپارچه سیاه پوشیده بود و جلیقه ضدگلوله به تن داشته است.» به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، پلیس پس از این حادثه، جنازه کلی را در خودرویش پیدا کرد.
 مشخص نیست که وی اقدام به خودکشی کرده یا توسط یکی از ساکنان محلی کشته شده است.«دوین پاتریک کلی» به همراه پدر، مادر، همسر و فرزند خود زندگی می‌کرده است و یکی از آشنایانش به «ای‌بی‌سی» گفته که پیش از این هیچ رفتار غیرعادی در او مشاهده نکرده بود. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است برخی مقامات آمریکایی تصمیم گرفته‌اند کلیساها را مسلح کنند!