kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

قلع و قمع شاهزادگان سعودی از درون / بن‌سلمان به سرنگونی آل‌سعود سرعت بخشید


سرویس خارجی-
رسانه‌های غربی اقدامات جدید محمد بن سلمان در راستای دستگیری شاهزادگان سعودی را نشانه‌ای مبتنی بر جنگ داخلی و فروپاشی عربستان دانستند.
در عربستان چه خبر است؟ این سؤالی است که تقریبا همه فعالان رسانه‌ای از خود می‌پرسند و جواب قابل اتکایی نیز برای این سؤال پیدا نمی‌کنند، چرا که با نظامی روبه‌رو هستیم که نمی‌توان مانند دیگر نظام‌های موجود بین‌الملل رفتارهای آن را به سادگی ارزیابی کرد. پادشاهی سعودی به بهانه مبارزه با فساد مالی، شنبه شب دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده و ۳۰ مقام سابق و فعلی را صادر کرد که برجسته‌ترین آنها «متعب بن عبدالله» وزیر گارد ملی بود. پس از آن یعنی یک‌شنبه شب یک بالگرد حامل مسئولان بلندپایه عربستان در منطقه «عسیر» واقع در جنوب این کشور سقوط کرد! منابع خبری گزارش دادند که این بالگرد حامل مسئولان بلندپایه سعودی از جمله «منصور بن مقرن بن عبدالعزیز» شاهزاده سعودی بود. «منصور بن مقرن» معاون امیر منطقه «عسیر» و مشاور «محمد بن نایف» ولی‎عهد سابق و برکنار شده عربستان بود! این مسئله باعث شده کارشناسان مختلف در مورد اهداف این اقدام که به نوعی در تاریخ آل‌سعود بی‌سابقه است، به گمانه زنی بپردازند. برخی کارشناسان و رسانه‌ها این اقدامات را در جهت «تقویت مواضع محمد بن سلمان» و «حذف آخرین بقایای مخالفان وی» می‌دانند و برخی دیگر معتقدند این اقدامات می‌تواند به جنگ داخلی درعربستان بینجامد و حتی فروپاشی کشور را همراه داشته باشد.
خبرگزاری رویترز اما در این ارتباط نوشته، «بازداشت شاهزادگان، وزیران و مقام‌های کنونی و پیشین عربستان توسط کمیته موسوم به «ضد فساد» به ریاست «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور اقدامی پیشگیرانه برای حذف چهره‌های قدرتمند سیاسی است. این خبرگزاری تاکید کرد، این بازداشت‌ها یادآور کودتای سلطنتی است که بن سلمان در جریان آن پسرعموی بزرگ خود «محمد بن نایف» وزیر کشور و ولیعهد پیشین را به زیر کشید.» روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز در این ارتباط نوشت: «ولیعهد عربستان می‌گوید در حال مبارزه با فساد است، اما بسیاری از تحلیلگران برجسته جهان عرب دستگیری‌های گسترده اعضای کابینه و شاهزادگان ارشد را اقدامی جسورانه اما پرمخاطره برای تحکیم قدرت می‌بینند.»
بی‌ثبات‌ترین وضعیت در 50 سال گذشته
«بروس ریدل» تحلیلگر ارشد اندیشکده «بروکینگز» نیز که سابقه‌ای طولانی در بررسی تحولات عربستان دارد، با‌اشاره به بازداشت‌ها و برکناری‌های صورت‌گرفته در عربستان، بیان داشت که این کشور «بی‌ثبات‌ترین» وضعیت نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کند. وی در یادداشتی در پایگاه «المانیتور» نوشت: «هدف تصمیم «سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود» پادشاه عربستان برای برکناری «متعب بن عبدالله» پسر محبوب عبدالله پادشاه فقید عربستان، از ریاست گارد ملی، حذف یک رقیب بالقوه قدرتمند ولیعهد محبوب او «محمد بن سلمان» است. برکناری شاهزاده متعب، حساس‌ترین بخش از دستگیری‌ها در عربستان است که نشان دهنده مخالفت عمیق با بلندپروازی‌های این شاهزاده جوان است».
«سايمون هندرسون» مدير برنامه سياست انرژي در موسسه واشنگتن هم با ‌اشاره به اقدام حکام عربستان در بازداشت شماري از مقام هاي پيشين و بازرگانان اين کشور گفته «هدف اصلي وليعهد سعودي از اين اقدام، مهار متعب بن عبدالله بن عبدالعزيز، وزير گارد ملي عربستان است.» پايگاه اينترنتي «گلوبال ريسرچ» نیز اعلام کرد. «عربستان در حال تجربه نشانه‌هاي فزاينده بي‌ثباتي است، عربستان برخي مشکلاتي را تجربه کرده است که به بي‌ثباتي داخلي منجر مي شود.» این پایگاه خبری در ادامه تاکید کرده «برخي علائم وجود دارد که خانواده سلطنتي سعودي نيز در حال تجربه ميزان زيادي از اختلافات داخلي است.» «فارين پالسي» دیگر رسانه غربی است که خاطر نشان کرده نيروهاي امنيتي عربستان تحت يک فرماندهي واحد نيستند که معنايش آن است که در صورت درگيري داخلي، ارتش با خطر شکاف مواجه می‌شود. اسپوتنيک نیز در گزارشي نوشته «بازداشت شبانه چهار وزير و ده شاهزاده عالي‌مقام و ده‌ها شخصيت سياسي و اقتصادي و رسانه‌اي در عربستان نشان مي دهد که اين کشور با يک انقلاب دروني مواجه است که مي‌تواند منجر به فروپاشي آن شود.»
با نگاهی به نوع پردازش رسانه‌های مختلف به اقدامات اخیر عربستان می‌توان به این نکته رسید که اقدامات «بن سلمان» که با پوشش مبارزه با فساد و تاکید بر اصلاحات اجتماعی انجام می‌گیرد در حقیقت آخرین ترفندهای وی برای تحکیم پایه‌های قدرت و حذف مخالفان است. مسئله‌ای که می‌تواند باعث شروع یک جنگ داخلی در عربستان شود و به نظر می‌رسد اقدامات بن سلمان در حال تشدید این وضعیت است. رهبر معظم انقلاب اخیراً پیش‌بینی کرده بودند که رژیم سعودی قطعا سقوط خواهد کرد. روند تحولات نیز ظاهرا در این مسیر پیش می‌رود.