kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱

بازداشت 41 مقام سعودی به اتهام فساد / یک‌تیر محمدبن‌سلمان با چند هدف


پادشاهی عربستان به بهانه مبارزه با فساد مالی، دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده و ۳۰ مقام سابق و فعلی را صادر کرد که برجسته‌ترین آنها وزیر گارد ملی است.
محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در راه رسیدن به پادشاهی دو مشکل اصلی دارد: مخالفان داخلی و رکود اقتصادی. بنابراین وی با طرح‌های مختلف به دنبال حذف مخالفان و خروج از رکود اقتصادی است. در همین راستا دولت عربستان با تشکیل یک کمیته جدید برای به اصطلاح مبارزه با فساد ، 11 شاهزاده و 30 وزیر پیشین و کنونی این کشور را بازداشت کرد. این کمیته به ریاست «محمد بن سلمان»، ولیعهد و فرزند شاه عربستان، شنبه شب تشکیل شد و طی چند ساعت احکام این بازداشت‌ها صادر شد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، ترکی آل‌شیخ، رئیس‌شورای اداره هیئت کل ورزش و مشاور دفتر پادشاهی شنبه شب در توییتر نوشت، صبح روز یکشنبه هیچ کس جان سالم به در نخواهد برد. وی تاکید کرد، مقامات عربستان حمله‌ای بی‌امان علیه شاهزادگان، تجار و مسئولان سعودی متهم به فساد آغاز کرده‌اند و فاسدان هیچ جایی در عربستان ندارند. پس از این اظهار نظر رسانه‌های سعودی گزارش دادند، به دستور ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان ده‌ها مسئول و شاهزاده و تاجر به اتهام‌های مختلف فساد بازداشت شده‌اند. براساس گزارش این رسانه‌ها، کمیته مبارزه با فساد ۱۱ شاهزاده را بازداشت کرده است. در بین بازداشت‌شدگان نام متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی برکنار شده، شاهزاده ولیدبن‌طلال و شاهزاده ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیز امیر سابق ریاض هم به چشم می‌خورد.
در همین حال ملک سلمان بن عبدالعزیز، طی حکمی سلطنتی شاهزاده متعب‌بن‌عبدالله‌بن عبدالعزیز آل‌سعود، وزیر گارد ملی را از پستش برکنار کرد. پادشاه عربستان همچنین در حکمی شاهزاده خالد بن عبدالعزیز‌بن‌محمدبن‌عیاف‌آل مقرن را به جای شاهزاده متعب در پست وزیر گارد ملی تعیین کرد. ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان پنج دوره گارد ملی را هدایت کرد و شاهزاده متعب آخرین عضو از نسل فرزندان ملک عبدالله بود که هنوز در یکی از مناصب عالی ساختار سلطنتی فعالیت می‌کرد.
از سوی دیگر منابع رسانه‌ای فهرستی از اسامی تجار و شاهزاده‌های سعودی بازداشتی و شرکت‌هایش را منتشر کرده و مبالغی را که حکومت عربستان از آنها به تصرف خود درآورده قریب به دو تریلیون ریال سعودی برآورد می‌کنند. پایگاه خبری النباء لبنان با انتشار این خبر نوشت: «مجتهد فعال توئیتری عربستان هم که به افشاگری درباره اسرار پشت پرده خاندان سعودی معروف است در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که بازداشت 18 نفر از شاهزادگان سعودی و ده‌ها مقام بلندپایه عربستان با هدف تصرف اموالشان صورت گرفته است.» وی با ‌اشاره به اینکه جزئیات بیشتر درباره این قضیه را به زودی منتشر می‌کند، افزود: «محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی می‌خواهد بیشتر اموال آنها را به چنگ آورده و به حساب‌های خود حواله کند.»
روزنامه رای الیوم هم در این مورد اعلام کرد، ناظران بر این باورند که اقدام ناگهانی روز شنبه که گروهی از شاهزادگان و چهره‌های پیشکسوت خاندان سعودی از جمله شاهزاده متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی را هدف گرفت، منجر به تغییر قوانین بازی در عربستان شده و نشان می‌دهد که گروه حامی بن سلمان طبق گفته یک منبع آگاه و مورد اطمینان به دنبال به دست گرفتن تمامی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فضاهای اقتصادی از راه فساد و خرابکاری هستند که می‌تواند تمامی رقبای آنها را از دور خارج کند.
کارشناسان با اشاره به این اقدام محمدبن‌سلمان می‌گویند که شاهزاده سعودی با بازداشت 41 شاهزاده و مقام، قصد دارد به چند هدف برسد که مهمترین آنها، حذف رقیبان احتمالی خود از پست‌های حکومتی و دیگری نیز، چنگ انداختن بر اموال و نقدینگی شاهزادگان، برای رهایی از کمبود نقدینگی است.
علاوه بر آن، محمدبن سلمان با این اقدام، قصد دارد از خود چهره‌ای اصلاح‌طلب و موجه به جامعه معترض
 سعود قالب کند.