kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳

حکم دستگیری رهبران جدایی‌طلب اسپانیا صادر شد

دستگاه قضایی اسپانیا دستور بازداشت رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا و 9 نفر از دیگر مقامات ارشد این ناحیه را صادر کرده است.

سرویس خارجی-

نهم مهر ماه بود که دولت محلی منطقه کاتالونیا بی‌توجه به هشدارها و تهدیدات دولت مرکزی اسپانیا رفراندوم جدایی طلبی را برگزار کرد و یک هفته بعد، حکومت محلی از رأی «آری» 90 درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به جدایی خبر داد و ضمن امضای اعلامیه استقلال، به جریان انداختن آن را به تعویق انداخت. در مقابل دولت اسپانیا خواهان لغو کامل نتیجه همه‌پرسی شد و تاکنون در مواجهه با جدایی‌طلبی کاتالان‌ها، ضمن سرکوب جدایی‌طلبان و تعلیق خودمختاری کاتالونیا، مجلس و کابینه محلی این منطقه را نیز منحل کرده است.
روز پنج‌شنبه گذشته نیز دیوان عالی قضایی اسپانیا به درخواست دادستان کل این کشور، حکم بازداشت رهبران جدایی‌طلبان کاتالونیا را صادر کرد. بر اساس این حکم، «کارلس پوگدمون» رهبر منطقه کاتالونیا، «اوریول یونکراس» معاون وی و 8 نفر دیگر از رهبران منطقه کاتالونیا بایستی به اتهام «شورش و اختلاس» بازداشت شوند. بر اساس این حکم فقط «سانتی ویلا» از اعضای سابق حکومت منطقه‌ای کاتالونیا که پیش از اعلان استقلال از سمت خود استعفاء کرده، می‌تواند با سپردن وثیقه آزاد شود.این حکم در حالی صادر می‌شود که «کارلس پوگدمون» این روزها در بلژیک به سر می‌برد. وی پیش از این از حضور در دادگاه برای پاسخ دادن به اتهامات وارده، سر باز زده بود.
بین کشورهای اتحادیه اروپا، توافقی برای استرداد مظنونین و متهمین منعقد شده و حالا بلژیک باید بر اساس حکم سیستم قضایی اسپانیا، پوگدمون را به مادرید تحویل دهد. وکیل «پوگدمون» گفته وی به دلیل نامساعد بودن آب و هوا، نتوانسته در دادگاه حاضر شود؛ البته وی پیش از این گفته بود که موکلش به هیچ وجه به شرکت در محاکم قضایی اسپانیا که برای بررسی پرونده ناآرامی‌های مرتبط با همه‌پرسی استقلال برگزار می‌شود، متمایل نیست.
 از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها بلژیک هم اعلام کرده که دلیلی وجود ندارد به «پوگدمون» پناهندگی داده شود. بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «ماریه کریستین مارگن» وزیر انرژی، محیط زیست و توسعه پایدار بلژیک احتمال پناهندگی «پوگدمون» در کشورش را رد کرده و گفته تهدیدی متوجه زندگی وی نیست و دلیلی وجود ندارد که او در بلژیک پذیرفته شود.