kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

افزایش 2 برابری قیمت فولاد منطقی نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از دولت خواستاریم هرچه سریعتر جلوی افزایش قیمت فولاد را بگیرد چرا که در شرایط رکود، بالا رفتن نرخ، غیرمنطقی است.


ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون افزایش قیمت فولاد اظهار کرد: افزایش قیمت ناگهانی فولاد که تا دوبرابر هم رسیده، منطقی نیست. وی افزود: در صورتیکه رونقی در بازار مسکن یا صنعت ایجاد می‌شد، بالا رفتن قیمت فولاد هم منطقی به نظر می‌رسید، اما حالا که رکود صنایع و مسکن ادامه دار است، این افزایش قیمت جای سؤال دارد. از دولت خواستاریم تا هرچه سریع‌تر  به این موضوع رسیدگی کرده و جلوی افزایش غیرمنطقی قیمت فولاد را بگیرد.
همچنین عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: کاهش تولید فولاد توسط کشور چین، افزایش قیمت مواد اولیه ذوب آهن، افزایش نرخ ارز، افزایش تعرفه واردات، کمبود شمش فولادی در بازار و کاهش واردات ورق از عوامل موثر در افزایش قیمت فولاد است.
به گفته رضا شهرستانی اگرچه قیمت برخی محصولات مانند ورق فولادی و میلگرد افزایش چشمگیری داشته‌اند، اما در مقایسه با رشد قیمت بین‌المللی هنوز هم جای افزایش قیمت دارد. روند افزایش قیمت فولاد به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت و دولت می‌تواند با استفاده از این افزایش قیمت فرصت مناسبی در اختیار تولیدکنندگان فولاد کشور قرار دهد، در واقع دولت می‌تواند سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و خودروسازی را افزایش دهد، تا فولادسازان نیز بتوانند از رونق به‌وجود آمده استفاده کرده و موقعیت خود را بهبود بخشند.در همین حال مدیرعامل شرکت فولاد ایران اظهار کرد: قیمت فولاد در ایران پایین‌تر از قیمت جهانی است و همین امر باعث شده تا در سال گذشته رشد صادرات داشته باشیم.منصور یزدی زاده در پاسخ به این سؤال که آیا فولادسازان محصول خود را در بازار با قیمت پایین‌تر از قیمت جهانی صادر می‌کنند یا خیر، پاسخ داد: چنین موضوعی صحت ندارد و اتفاقی که این اواخر رخ داد، این بود که صادرات فولاد به دلیل استفاده از مزیت‌های صادراتی کشور تا 15 درصد افزایش سود داشته است. ضمن اینکه میزان فولادی که وارد بازار می‌شد، اکنون به‌دلیل کاهش تقاضا پایین آمده و متناسب با نیاز بازار شده است.وی درخصوص انتقادهای فعالان اقتصادی در رابطه با افزایش قیمت فولاد،گفت: قیمت فولاد با نوسانات طبیعی بازار بالا رفت و الان در حدی است که مشتری قادر به خرید آن باشد. تا زمانی که عوامل خارجی همچون افزایش نرخ ارز بر قیمت فولاد تاثیرگذار است، نمی‌توانیم قیمت این نهاده را ثابت نگه داریم.