kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۵۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳

پاسخ شرکت فولاد مبارکه اصفهان و توضیح کیهان



شرکت فولاد مبارکه اصفهان نسبت به گزارشی که روز سه‌شنبه دوم آبان ماه با عنوان «اروپا برای صادرات فولاد ایران جریمه مطالبه می‌کند» در روزنامه کیهان براساس گزارش رجانیوز منتشر شد، پاسخ داد.
در بخش‌هایی از این جوابیه آمده است: بهترین راه برای مقایسه قیمت بین کشورهای مختلف در نظر گرفتن قیمت پایه محصولات مشابه در مقطع زمانی مشابه است. براساس اطلاعات استخراج شده از متال اکسپرت، در مقایسه قیمت صادراتی کلاف گرم FOB ایران با کشورهای چین، روسیه و اوکراین در سال 2016 مشخص است که قیمت این محصول در ماه ژانویه پایین‌ترین میزان را دارا بوده و به طور متوسط ایران با قیمت 270 دلار و کشورهای چین، اوکراین و روسیه به ترتیب با قیمت‌های 282، 262 و 255 دلار این محصول را صادر کرده‌اند. همچنین در ماه می سال 2016 که این محصول بالاترین قیمت را دارا بوده ایران با قیمت 485 دلار و کشورهای چین، اوکراین و روسیه به ترتیب با قیمت‌های 414، 461 و 451 دلار این محصول را صادر کرده‌اند و در سایر ماه‌ها نیز همین روال صدق می‌کند. با این تفاسیر کاملاً مشهود است که قیمت صادراتی فولاد ایران در هر ماه متناسب با بازار‌های جهانی بوده و اتهام ارزان‌فروشی در گزارش‌هایی از این دست ناصحیح و هدف‌دار می‌باشد. همچنین اختلاف قیمت فروش در کشورهای مختلف که معمولا زیاد هم نیست یک امر طبیعی است و تجارب ما مؤید این است که بازارهای مختلف در هر دوره زمانی دارای کشش قیمتی متفاوتی است که ناشی از میزان تقاضا، نرخ ارز، شرایط پرداخت، سطح رقابت و... هستند.
نکته قابل توجه و تأمل دیگر این است که، در مورد اقدامات اخیر اتحادیه اروپا در وضع تعرفه برای وارد‌کنندگان عمده فولاد به این اتحادیه از جمله ایران،  بر خلاف ادعاهای مطرح شده این یک اقدام تنبیهی آن هم صرفا در مورد ایران به خاطر ارزان‌فروشی این کشور نبوده بلکه اتحادیه اروپا به درخواست انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا، با هدف حمایت از فولادسازان داخلی و برخلاف فشار و اعتراض صنایع پایین دستی این اتحادیه نسبت به وضع تعرفه برای شرکت‌های صادرکننده ورق به داخل اتحادیه از کشورهای مختلف اقدام نموده است که برای محصولات ایرانی 57/5 یورو و برای کشور روسیه 96 یورو به ازای هر تن تعرفه واردات وضع نموده که امری طبیعی و درحال اجرا در اکثر کشورهاست.
حال چگونه است که سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل از اعمال تعرفه واردات در جمهوری اسلامی ایران به شدت ناراحت بوده و به همین دلیل طی دو سال گذشته همواره به تخریب متولیان امر پرداخته اما از اعمال تعرفه توسط کشورهای دیگر عملا استقبال نموده است.  شایان ذکر است  طی دو سال گذشته 162 مورد پرونده آنتی‌دامپینگ در بازارهای فولاد دنیا ایجاد شده و بر همین مبنا کشورهای مختلف در راستای حمایت از صنایع فولاد خود اقدام به وضع تعرفه نموده‌اند.
کیهان:
1- کیهان از تمامی تولیدکنندگان موفق داخلی و به خصوص مجموعه بزرگی همچون فولاد مبارکه حمایت کرده و می‌کند، گواه این امر هم، انتشار پی‌درپی و همیشگی خبرهای آن صنعت مهم است.
2- آنچه در گزارش کیهان آمده، از قضا نه گلایه از فولاد مبارکه که گلایه از سیاست‌های نادرست سیاست‌گذاران دولتی است که در جوابیه هم به گوشه‌ای از آن اشاره شده، آنجا که به وضع تعرفه برای حمایت از تولیدکنندگان فولاد اروپایی اشاره شده است. انتظار این است که دولتمردان، در برابر سیل بی‌رویه واردات حداقل با وضع تعرفه‌های مناسب، از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند.
3- در جوابیه، قیمت فولاد صادراتی به اروپا از سوی کشورهای مختلف درج شده است. اما کاش آماری از قیمت فولاد در داخل هم در آن ماه‌ها منتشر می‌شد تا تطبیق منطقی‌تری ممکن بود.