kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۲۷۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
رئیس‌جمهور در کنگره بزرگداشت آیت‌الله مصطفی خمینی مطرح کرد

اروپایی که به دشمن ما اسلحه می‌داد حق ندارد درباره تسلیحات ما حرف بزند

رئیس‌جمهور در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی اظهار داشت: اروپایی که به دشمن ما اسلحه داد حق ندارد درباره تسلیحات ما حرف بزند.



کنگره بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی صبح دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، دست‌اندرکاران همایش بزرگداشت مرحوم آیت‌الله حاج سیّدمصطفی خمینی در آستانه‌ چهلمین سالگرد رحلت ایشان روز یکشنبه نیز با رهبر معظم انقلاب دیدار کرده بودند.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی که صبح دیروز برگزار شد، تصریح کرد: مرحوم حاج آقا مصطفی به عنوان امید همه انقلابیون بود و نگاه به ایشان بر این مبنا بود که اگر خدای ناکرده یک روزی امام در میان ما نباشد فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را به ثمر و مقصد نهایی برساند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر ایشان به عنوان یک مشاور بزرگ،‌ معاون بزرگ، یار بزرگ در کنار امام بود، تنها ایشان فرزند امام نبود؛ خود جایگاه ویژه‌ای داشت.
هیچ وقت استکبار
به این اندازه ضعیف نبوده است
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در اصول و اهداف متحدیم،‌ ما در مسیر متحدیم، حالا یکی می‌گوید این راه را برویم زودتر به هدف می‌رسیم و یکی می‌گوید به چپ برویم زودتر به هدف می‌رسیم آنچه باعث شد امام در نهضت اسلامی پیروز شود اول اعتماد مردم بود. سرمایه اعتماد اگر از بین رفت همه چیز از بین می‌رود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه امروز در یک جایگاه بسیار بلندی قرار گرفتیم، خاطرنشان کرد: هیچ وقت استکبار در منطقه ما از امروز ضعیف‌تر نبوده است. عراق، سوریه، لبنان و حتی مردم مظلوم یمن را ببینید؛ استکبار در کجا پیروز است؟ آیا استکبار دنبال این بود که وضعیت امروز عراق و سوریه و لبنان را شاهد باشد؟
رئیس‌جمهور گفت: اگر استکبار پیروز است پس چرا امروز به دست و پا افتاده و مرتب در کشورها می‌چرخند. امروز عظمت اسلام و جمهوری اسلامی و ملت ایران در منطقه از هر زمان دیگر بیشتر است. در عراق، سوریه، لبنان، شمال آفریقا و منطقه خلیج‌فارس کجا هست که بدون نظر ایران بشود یک اقدام سرنوشت‌ساز انجام داد؟
روحانی جایگاه رفیع امروز جمهوری اسلامی را دستاورد آگاهی و وحدت ملت و هوشیاری و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: دلیل این قدرت و عظمت امروز نظام اسلامی این است که همه در کنار هم هستیم و اگر بین ما فاصله بیفتد دیگر این عظمت را شاهد نخواهیم بود.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: چه زمانی را سراغ دارید که رئیس‌جمهور آمریکا حرفی بزند و همه در دنیا با او مخالفت کنند. امروز جز چند کشور کوچک و یک رژیم جعلی، حتی در درون آمریکا کسی از رئیس‌جمهور آمریکا و حرف و راه او حمایت نمی‌کند.
روحانی تصریح کرد: اینکه امروز می‌بینیم عظمت ملت ایران از هر زمان دیگر بیشتر است، به خاطر اعتماد بین مردم و حاکمیت است. نگذارید این اعتماد صدمه بخورد. دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و در راس همه رهبری معظم انقلاب همه با هم حاکمیت کشور را تشکیل می‌دهیم. فکر نکنیم اگر به بخشی از حاکمیت ضربه زدیم، بخش دیگر تقویت می‌شود؛ نه اینگونه نیست، اگر کنار هم نباشیم همه حاکمیت فرو می‌ریزد.
دولت آمریکا
 نتوانسته با برجام کاری بکند
رئیس‌جمهور اضافه کرد: نکته مهم دیگر امید به آینده است. نباید امید را خدشه‌دار کنیم. مسیری را که انتخاب کردیم، مسیر درست و دقیقی بوده است که موفقیت‌های فراوانی نصیب ما کرده است و نباید از هیاهوی این و آن باکی داشته باشیم. ما یک توافقنامه بین‌المللی داریم که امروز حتی دولت جدید آمریکا بعد از 10 ماه که هر روز گفته این بدترین توافق تاریخ ماست و به تعبیر او باعث شرم آمریکاست، ولی هنوز نتوانسته با آن کاری کند. این نشان عظمت ملت، تدبیر دیپلمات‌ها و اقتدار نیروهای مسلح ماست.
روحانی اظهار داشت: ممکن است کسی حرفی درباره تسلیحات ایران بزند. خیلی به این حرف‌ها توجه نکنیم. تسلیحات ایران مثل تسلیحات همه کشورهای دنیاست. در جهان ما مقررات بین‌المللی داریم. مقررات بین‌المللی در این باره چه گفته است؟ ما قانون اساسی داریم. قانون اساسی ما چه گفته است؟ قانون اساسی ما می‌گوید تسلیحات ما باید بازدارنده باشد. ما چیز دیگری نمی‌خواهیم. قدرت نظامی ما باید در برابر تهدیدات بازدارنده باشد و در شرایط مبادا دفاع موثر انجام دهد.
نمی‌توانند درباره قدرت نظامی ایران حرفی بزنند
رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه دنیا همین است. کسی نمی‌تواند درباره قدرت نظامی کشوری دیگر که بر مبنای قانون اساسی و تدابیر و دکترین دفاعی طراحی شده است حرفی بزند. اما حالا بعضی دوست دارند با ما حرف بزنند. تشریف بیاورند با ما حرف بزنند. ببینیم کی ضرر می‌کند. ما از بعضی کشورها سؤال می‌کنیم آن روز که ما مظلومانه در برابر متجاوز می‌جنگیدیم، شما به ما اسلحه دادید یا به متجاوز؟
روحانی ادامه داد: ما سؤال می‌کنیم در شرایطی که مردم ما زیر آتش توپخانه و بمباران و موشک دشمن بودند، آیا حاضر شدید نه تنها سلاح تهاجمی بلکه حتی سلاح پدافند هوایی بدهید؟ آن زمان یک توپ ضدهوایی ساخت اروپا را که متعهد به تعمیرش بودند برای تعمیر ارسال کردیم اما نه توپ را تعمیر کردند و نه حتی همان توپ معیوب و خراب را به ما بازگرداندند و گفتند که شما در حال جنگ هستید و ما نمی‌توانیم این کار را بکنیم. حالا آنها می‌خواهند با ما درباره تسلیحات نظامی حرف بزنند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: طرح بحث حضور ایران در منطقه و قدرت دفاعی ایران نیز فرار به جلو است. چه کسانی در این منطقه ‌این همه برای مردم ویرانی آوردند؟ چه کسانی عراق را ویران و به تروریست‌ها کمک کردند و اصلا چه کسانی اینها را به وجود آوردند؟
روحانی گفت: حرف زیاد زده می‌شود. خیلی به این حرف‌ها اعتماد نکنید. اگر روزی که لازم باشد می‌دانیم چه جوابی به آنها بدهیم. همیشه در برابر سخن حق ما، جوابی ندارند که بدهند. راه ما صحیح و استوار است.
در دنیای سیاست صفر و صد نداریم
دکتر روحانی با اشاره به اینکه به هر حال مشکلات در این مسیر پیچیده وجود دارد و ما در برابر همه مشکلات ایستاده‌ایم، گفت: تحریم،‌ ظلم به ملت ایران و اقدامی غلط، نادرست و غیرعادلانه بود، اما کاری که دولت یازدهم انجام داد این بود که این ظلم را بردارد و تحریم را بشکند.
رئیس‌جمهور افزود: دولت یازدهم با تلاش خود در مذاکرات این ظلم را برداشته است، اما اینکه امروز بخواهند عده‌ای بگویند که همه این ظلم برداشته نشده و مثلاً 85 درصد آن از بین رفته، درست نیست، چرا که ما در مذاکرات و دنیای سیاست هیچ‌گاه صفر و صد به معنای واقعی نداریم.
روحانی تأکید کرد: ما به دنبال مصالح و منافع کشورمان هستیم و هر اقدامی که در این چارچوب باشد را دنبال می‌کنیم.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور محمدعلی انصاری دبیر ستاد برگزاری همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله حاج سیدمصطفی خمینی گزارشی از اقدامات و برنامه‌های انجام شده برای برگزاری این همایش ارایه کرد.
فدایی بابصیرت نهضت انقلاب اسلامی
رئیس‌ مجلس نیز در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی اظهار داشت: اخیرا در سن‌پترزبورگ یکی از روسای مجلس کشورهایی که با آمریکا خیلی ارتباط دارد در جلسه به من گفت آمریکایی‌ها شیطان هستند، همان جا به یاد صحبت‌های امام راحل درباره آمریکا افتادم که چطور پس از گذشت سال‌ها یک رئیس ‌مجلس کشور خارجی در مورد آمریکایی‌ها همان حرف را می‌زند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حاج مصطفی خمینی بعضی از مسائل پشت صحنه را ساماندهی می‌کردند و بعدها نیز حاج احمدآقا این کار را برای موفقیت انقلاب انجام دادند که البته کارهای آنان پنهان بود و در پس خورشید پیشوای انقلاب دیده نمی‌شد و البته نمی‌خواستند هم دیده شود ولی ما باید این موضوعات را بدانیم چرا که این عزیزان خیلی از مسائل را سهل و ساده حل می‌کردند.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی گفت: شهید حاج سید مصطفی خمینی شخصیت بسیار ممتازی بودند و یک نهضت وقتی زنده است که اینگونه فدایی‌های بابصیرت و باتدبیر داشته باشد.
علی‌اکبر محتشمی‌پور و سید محمد موسوی بجنوردی اعضای مجمع روحانیون مبارز نیز در این همایش سخنرانی کردند.
گفتنی است در این همایش، حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس ‌مجلس، سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی، سید علی خمینی، محمود واعظی رئیس ‌دفتر رئیس‌جمهور، محسن هاشمی رئیس ‌شورای شهر تهران، ‌اشرف بروجردی رئیس‌ کتابخانه ملی، علی‌اکبر صالحی رئیس‌ سازمان انرژی اتمی، رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، حجت‌الاسلام بجنوردی عضو مجمع روحانیون مبارز، محمدعلی بشارتی وزیر کشور دولت سازندگی، تابش نماینده اردکان، مجید انصاری، غلامعلی رجایی، محمد غرضی، حسین انواری، مصطفی کواکبیان، محمود صادقی و برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی حضور داشتند.