kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
نخست‌وزیر عراق آب پاکی را روی دست تیلرسون و ملک سلمان ریخت

عبادی: آقای تیلرسون! رزمندگان حشدالشعبی عراقی و قهرمانان ملی ما هستند

دفتر نخست‌وزیری عراق به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در ریاض علیه بسیج مردمی، واکنش نشان داد و این اظهارات را دخالت در امور داخلی عراق دانست.

 سرویس خارجی-

دفتر رسانه‌ای «حیدر عبادی» به اظهارات «رکس تیلرسون» علیه بسیج مردمی عراق واکنش نشان داد و اعلام کرد: «رزمندگان صفوف تشکیلات بسیج مردمی، شهروندان عراقی هستند و برای دفاع از کشورشان و از ملت عراق، فداکاری‌های بزرگی کرده‌اند، آنها به موجب قانونی که پارلمان تصویب کرده است، زیر لوای دولت عراق هستند.»
دفتر رسانه‌ای عبادی افزود: «هیچ طرفی حق مداخله در امور داخلی عراق و تصمیم‌گیری درباره عراقی‌ها را ندارد. این عراقی‌ها هستند که در سرزمین عراق می‌جنگند و هیچ نیروی نظامی خارجی در عراق حضور ندارد.»
تیلرسون اخیرا طی یک کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود در ریاض، یاوه‌گویی‌های کاخ سفید علیه ایران را تکرار کرده و مدعی شده بود: «زمان آن رسیده که شبه نظامیان تحت حمایت ایران(بسیج مردمی عراق) به وطن خود برگردند.»
این در حالی است که اعضای بسیج مردمی از شیعیان، سنی‌ها، مسیحی‌ها و دیگر اقلیت‌های عراقی هستند.
همزمان با حضور تیلرسون در ریاض، عبادی نیز در این شهر حضور داشت و این دو به همراه «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان، نشست مشترک سه‌جانبه تشکیل دادند. هدف محوری تیلرسون،‌ ایجاد یک محور ضد ایرانی بود که البته، موفق نشد عراق را با خود همراه کند.
عبادی سپس به کشورهای مصر و اردن نیز سفر و با مقامات این دو کشور دیدار کرد.
درخواست انحلال حکومت اقلیم
از تحولات داخلی عراق نیز خبر رسیده حزب «گوران» منطقه خودمختار کردستان عراق، «مسعود بارزانی» رئیس این منطقه را «مسئول» شکست‌های نظامی و سیاسی اربیل دانسته و از وی خواسته به همراه معاونش، از قدرت کناره‌گیری کند.
به گزارش تسنیم، «شورش حاجی» سخنگوی «گوران» که بزرگترین اپوزیسیون دولت اربیل است گفته: «اوضاع بحرانی اقلیم کردستان، نتیجه تصمیم‌های انفرادی درباره همه‌پرسی(سوم مهر) است.» وی این را هم اضافه کرده که «اقلیم کردستان اکنون مساحت جغرافیایی زیادی را از دست داده و قدرت‌های بین‌المللی نیز به آن، پشت کرده‌اند.»
«شورش حاجی» که در یک کنفرانس مطبوعاتی در اربیل سخن می‌گفت، حتی تصریح کرده: «رئیس اقلیم کردستان و معاونش هیچگونه مشروعیتی ندارند و باید از پست‌های خود کناره‌گیری کنند.» وی در نهایت خواستار لغو نظام ریاستی و ایجاد نظام پارلمانی در اقلیم شده است. «شورش حاجی» از اعضای دولت اقلیم نیز خواسته استعفا دهند تا به جای این دولت، یک «دولت موقت نجات ملی» تشکیل شود و دولت جدید نیز برای پایان دادن به بحران جاری، با بغداد گفت‌وگو و انتخابات آتی پارلمانی در اقلیم را زمینه‌سازی کند. جنبش تغییر با همه‌پرسی جدایی سوم مهر مخالفت کرده بود، زیرا زمان آن را نامناسب می‌دانست.
نتایج همه‌پرسی را تعلیق می‌کنیم
از سوی دیگر خبر رسیده یک هیئت بلندپایه کرد قصد دارد به زودی عازم بغداد شود و با مقامات عراقی مذاکره کند.
به گفته منابع کردی، 32 حزب کردی یکشنبه بر سر اعزام کردن یک هیئت کردی به بغداد، به توافق رسیده‌اند. «عرفات کرم» نماینده پارلمان عراق از حزب «دموکرات کردستان»(حزب مسعود بارزانی) در این‌باره گفته: «دولت عراق و اقلیم کردستان هیچ راهی جز مذاکره برای حل بحران کنونی ندارند و همچنان اقلیم جزیی از عراق است و هیچ جایگزینی برای مذاکره بر اساس قانون اساسی و قوانین اجرایی نیست.»
وی درباره همه‌پرسی نیز اینگونه موضع گرفت: «اقلیم آماده تعلیق نتایج همه‌پرسی و آغاز مذاکرات بدون شرط با گروه‌های عراقی است. این چیزی است که بارزانی در دیدارها و مذاکرات دوجانبه‌اش بر آن تاکید می‌کند.
کرم فاش کرد «تلاش‌هایی از سوی دولت آمریکا، کشورهای خارجی و منطقه‌ای برای حل بحران از طریق مذاکرات سازنده و توافقات در جریان است که به زودی آغاز خواهد شد.»
پیشتر «سعد الحدیثی» سخنگوی دولت عراق گفته بود، بغداد هیچ تاریخی را برای استقبال از هیئت رسمی کردستان و مذاکره با این هیئت تعیین نکرده است.
الحدیثی افزود: «هر مذاکره‌ای مشروط به تاکید بر وحدت کشور، قانون اساسی، احترام به حاکمیت دولت فدرال بر گذرگاه‌های مرزی، فرودگاه‌ها، منابع طبیعی، نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی کرد خواهد بود.»
این در حالی است که در استان سلیمانیه تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان عراق تلاشی برای به حاشیه راندن بارزانی از صحنه سیاسی کردها از طریق اعزام تیمی میانه‌رو از احزاب اپوزیسیون به بغداد در جریان است تا راه حلی مسالمت‌آمیز برای اوضاع کنونی یافت شود. پیش‌بینی می‌شود ریاست این تیم سیاسی کرد را «برهم صالح» برعهده خواهد داشت.
تعویق انتخابات
منابع خبری در عراق همچنین اعلام کرده‌اند انتخابات ریاستی و پارلمانی اقلیم کردستان عراق به تعویق افتاده است. علت این تعویق، معرفی نشدن نامزدها از سوی احزاب اقلیم عنوان شده است.
پیش از این، کمیته انتخابات اقلیم از احتمال تعلیق انتخابات خبر داده بود.
دولت اقلیم کردستان عراق قبلا و پس از برگزاری همه‌پرسی، اعلام کرده بود که اول نوامبر آینده(11 آبان) انتخابات ریاستی و پارلمانی را برگزار می‌کند.
قرار بازداشت برای مقامات عراقی!
دستگاه قضایی اقلیم کردستان عراق برای 11 تن از سیاستمداران و مسئولان عراقی قرار بازداشت صادر کرده است!
به گزارش فارس، در این قرار نام «اسکندر توت»، «حسن توران»، «حنان الفتلاوی»، «حنین قدو»، «ریان الکلدانی»، «سمیره الموسوی»، «عبدالرحمن اللوزیری»، «قیس الخزعلی»، «محمد الکربولی»، «محمد تمیم» و «نیازی اوغلو» ذکر شده است.
قبلا دستگاه قضایی بغداد برای «کوسرت رسول‌علی» معاون بارزانی قرار بازداشت صادر کرده بود.» «رسول علی» نیروهای عراقی مستقر در کرکوک را اشغالگر خوانده بود.