kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۲۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
منابع خبری فاش کردند

بده‌بستان‌های مشکوک میان داعش و کردهای تجزیه‌طلب در شرق دیرالزور!

گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد عناصر «داعش» تحت نظارت واشنگتن، مناطق تحت اشغال خود در شمال شرق «دیرالزور» را بدون هرگونه درگیری، به کردهای مورد حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» واگذار کرده‌اند!


روزنامه لبنانی «الاخبار» فاش کرده، مناطق شرق سوریه میان داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه دست به دست می‌شود!
این روزنامه نوشته: «عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه» که با حمایت آمریکا در حال انجام است، برای گروه تروریستی داعش هم موهبت‌هایی داشته است؛ تا آنجا که اعضای این گروه توانسته‌اند پس از توافق با کردها و واشنگتن، به طور امن از «رقه» خارج و عازم شمال شرق استان دیرالزور شوند.طبق این توافق، عناصر داعش حتی 28 روستا را تخلیه کرده و به نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا تقدیم کرده‌اند. بدون اینکه درگیری صورت بگیرد! در طول مدت تخلیه روستاها توسط عناصر داعش نیز جنگنده‌های ائتلاف نیز حملات خود را متوقف کرده بودند!
علاوه بر این، براساس توافق کردهای تجزیه‌طلب با داعش، قرار است که سرکرده‌های داعش مناطق راهبردی دیگری را در اختیار کردها قرار دهند.
گویا آمریکا قصد دارد با مسلط کردن کردهای تجزیه‌طلب برمناطق دیرالزور، دمشق را بر سر طرح فدرالی کردن سوریه تحت فشار قرار دهد.
کردهایی که تحت حمایت آمریکا هستند و خود را «نیروهای دموکراتیک سوریه» می‌خوانند، اخیراً و پس از مسلط شدن بر رقه، صریحاً اعلام کردند که این شهر را به ارتش سوریه تحویل نمی‌دهند و علاوه بر آن رسماً اعلام کرده‌اند که رقه تحت پوشش فدرالی اداره خواهد شد.
به گفته کارشناسان، کردهای مسلح در سوریه دو گروه هستند؛ یا خودمختاری می‌خواهند و یا اصولاً در صدد جدایی منطقه کردستان از سوریه هستند. دمشق مخالف برقراری یک نظام فدرالی در سوریه است.
افشای ماجرای دست به دست شدن مناطق شمال شرق دیرالزور میان کردها و داعش، یکبار دیگر ثابت کرد که آمریکا با سرکرده‌های داعش پیوند و ارتباط دارد. پیش از این نیز روسیه با انتشار تصاویری، از همزیستی مسالمت‌آمیز داعش و نیروهای آمریکایی در استان دیرالزور سوریه خبر داده بود.
پرواز گسترده هواپیماهای آمریکایی در رقه
واشنگتن که با اهداف شیطانی خاصی، شهر «رقه» را پس از بمباران‌های چهار ماهه، به اشغال نیروهای تحت امر خود درآورده، پرواز هواپیماهای نظامی باربری خود را به سمت فرودگاه «الرمیلان» در نزدیکی رقه، به شدت افزایش داده و حمایت‌های تسلیحاتی خود از کردهای مسلح را دو چندان کرده است. کارشناسان می‌گویند، هدف فوری آمریکا از این انتقال تسلیحات، افزایش توان مقاومت «نیروهای دموکراتیک سوریه» در برابر ارتش سوریه است. سوریه اعلام کرده به زودی رقه را از کردها پس می‌گیرد.
رقه که پیش از این و از سال 2013 به بعد، به مرکز خلافت خودخوانده داعش تبدیل شده بود، به نظر می‌رسد که از این پس نیز نقش پیشین خود (به چالش کشیدن دمشق) را ادامه خواهد داد و در این میان، تنها جای تروریست‌ها عوض شده است و کردهای تجزیه‌طلب مورد حمایت آمریکا جای داعش را گرفته‌اند.
در حال حاضر کردهای تجزیه‌طلب سوریه یک چیز کم دارند و آن، درآمد مالی است. به همین خاطر، آمریکا تلاش می‌کند منطقه نفتی «العمر» را از داعش بگیرد و در اختیار کردها قرار دهد. منطقه العمر دارای ذخایر نفتی معادل یک میلیارد بشکه (یعنی نیمی از ذخایر نفتی سوریه) است. هم اکنون ظاهراً مذاکره کردهای تجزیه‌طلب و آمریکا با داعش بر سر میدان نفتی العمر در جریان است. به اعتقاد کارشناسان، میدان نفتی العمر احتمالاً تبدیل به یکی از مهمترین سوژه‌های منازعه میان دمشق و واشنگتن خواهد شد.