kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

آمریکا از براندازی در ایران می‌گوید مدعیان اصلاحات از کاهش تنش!



سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در یادداشتی نوشت:«گرد و غبار و شادی‌های ایرانیان که قدری فرو خواهد نشست، آنگاه به تدریج متوجه خواهند شد که شاید هم خیلی دلیلی برای شادی و سرور در رابطه با برجام و اینکه چه خواهد شد، موجود نبوده».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«ترامپ خروج آمریکا را از برجام اعلام نکرد اما برجام و «چه باید کرد» در مورد برجام را حوالت داد به کنگره. ظرف دو ماه آینده این کنگره است که باید در مورد برجام تصمیم بگیرد. یقینا کنگره هم همانند آقای‌ترامپ اعلام نخواهد کرد که آمریکا از برجام خارج شده چون دلیل محکمه‌پسندی برای خروج آمریکا وجود ندارد چراکه ایران به تمامی تعهداتش پایبند بوده است. اما کنگره دارد از همین الان چاقوی خود را تیز می‌کند و به سمت تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران خواهد رفت. آنچه که بسیاری متوجه نیستند آن است که درست است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند تحریم‌های جدیدی را در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران اضافه نمایند، زیرا همان‌طور که گفتیم ایران به تعهدات خود عمل کرده است، اما کنگره می‌تواند تحریم‌های دیگری را در زمینه‌های فوق علیه ایران به تصویب برساند. 1) کنگره می‌تواند بگوید که تحریم‌های جدیدی درباره مسائل حقوق بشری در ایران می‌خواهد به اجرا بگذارد. 2) کنگره می‌تواند بگوید که در رابطه با فعالیت‌های موشکی ایران تحریم‌های جدیدی را به تصویب می‌رساند. 3) کنگره ممکن است در رابطه با آنچه آمریکایی‌ها حمایت ایران از تروریسم می‌گویند، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال نماید و بالاخره باز کنگره می‌تواند علیه آنچه آمریکایی‌ها مدعی هستند یعنی نقش ایران در به هم زدن ثبات منطقه، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال نماید. هیچ کدام از این چهار دسته تحریم در رابطه با هسته‌ای نیستند. بنابراین هر قدر ایران یا دیگران بگویند که ایران به تعهدات خودش پایبند بوده است، کنگره پاسخ خواهد داد که این تحریم‌ها ارتباطی با فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد».
نویسنده یادداشت افزود:«واقعیت آن است که ما فعلا یک گردنه را پشت سر گذاشته‌ایم که آن‌ هم مخالفت ترامپ بود که فعلا صورت نگرفت. اما آمریکایی‌ها به‌اشکال دیگر می‌توانند برای ما ایجاد دردسر نمایند. لذا جای آن دارد که از خود بپرسیم چه سیاست‌هایی می‌تواند بهتر و درست‌تر در خدمت خیر و صلاح منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد و آیا زمان رفتن به سمت کاستن از تنش‌ها با آمریکا فرا نرسیده است؟».
مقامات آمریکایی- چه در دولت اوباما و چه در دولت ترامپ- بارها اعلام کرده‌اند که روح برجام تغییر رفتار ایران است.
علاوه‌بر این مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کرده‌اند که هدف اصلی در موضوع ایران، تغییر حکومت در این کشور است. بر همین اساس آمریکا با همراهی اروپا به دنبال دائمی کردن محدودیت‌های برجام و افزودن توانایی موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران به آن است.
روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات با بازی در پازل دشمن، این روزها- و البته در اقدامی مسبوق به سابقه- به تریبون کاخ سفید تبدیل شده‌اند.

جاده صاف‌کنی زنجیره‌ای‌ها برای تکرار خسارت محض برجام
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد نیز در گزارشی با عنوان «هر چه تهران بگوید» نوشت: «فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: «انتظار دارم تمامی طرف‌ها مانند دو سال گذشته به برجام پایبند باشند». این رویکرد موگرینی را می‌توان نقطه‌ای طلایی در دیپلماسی موفق سال‌های اخیر کشور تلقی کرد. هرگونه مذاکرات مجدد نه منوط به اظهارنظرهای واشنگتن است و نه با فشار اتحادیه اروپا راه به جایی می‌برد. تنها و تنها تهران تصمیم گیرنده خواهد بود».
روزنامه‌های زنجیره‌ای در سال 94 با تیترهایی همچون «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»،«صبح بدون تحریم»،«تحریم‌ها رفت» و تیترهای مشابه به بزک برجام پرداختند. در همان ایام مقامات ارشد دولت تاکید کردند که در دی ماه 94 تمامی تحریم‌ها بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق. اما همانطور که منتقدان نیز از ابتدا به درستی‌اشاره کرده بودند، به دلیل ضعیف بودن و یکطرفه بودن متن برجام، در نهایت «تحریم‌ها ماند و هسته‌ای رفت».
به اذعان مقامات ارشد دولت، آمریکا تاکنون به دفعات برجام را به صورت فاحش نقض کرده است. با این وجود مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به هیچ عنوان اعتراض ایران درباره نقض برجام از سوی آمریکا را وارد ندانسته و مدعی شده است که آمریکا تاکنون به برجام پایبند بوده است.
در حال حاضر اروپا و آمریکا با بازی نخ نمای «پلیس خوب و پلیس بد» به دنبال تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت ایران است. در این میان، روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات بدون توجه به منافع ملی، نقش جاده صاف‌کن را بازی می‌کنند.

ایران باید برای حفظ انگلیس در کنار خود ملاحظاتی را رعایت کند!
روزنامه زنجیره‌ای شرق نیز به سیاست‌های اخیر دولت آمریکا پرداخت و نوشت : ایران بایستی علاوه‌بر چین و روسیه ارتباط خود را با اروپا تقویت و ملاحظاتی را رعایت کند!
این روزنامه بدون نام بردن از ملاحظاتی که انگلیس را در کنار ایران نگاه می‌دارد نوشته است: جمهوری اسلامی ایران باید موقعیت ممتاز خود را به‌خوبی تشخیص دهد و بداند اولا رمز موفقیت در ادامه پایبندی ایران به تعهداتش در برجام است که اجماعی جهانی را پشت‌ سر خود ایجاد کرده است و ثانیا برای حفظ این اجماع، باید بسیار تلاش کند و روابط خود را علاوه‌بر روسیه و چین با اروپا بسیار گسترش دهد و اجازه ندهد یکی از اعضای گروه ١+٥ و ازجمله بریتانیا، از این اجماع خارج شود. این البته ملاحظاتی را می‌طلبد که در این زمان ضروری است.
گفتنی است ایران به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود ذیل توافق برجام عمل کرده است و حال این کدامین تعهدات جدید است که بایستی ایران برای نگاه داشتن دیگر کشورهای اروپایی بخصوص انگلیس در کنار خود بار دیگر زیر بار آن برود روزنامه شرق از آن سخنی نگفته است.
مدعیان اصلاحات در سال‌های گذشته و به دنبال مشخص شدن نتیجه تحقیقا صفر توافق هسته‌ای برای ملت ایران علیرغم اجرایی شدن همه تعهدات از سوی کشورمان از برجام‌های بعدی سخن می‌گویند و به این سؤال پاسخ نمی‌دهند که وقتی نخستین برجام نتیجه‌ای برای ملت ایران نداشته است کدام انسان عاقلی زیر بار تعهدات جدیدی می‌رود؟!

اعتراض روزنامه زنجیره‌ای به یک دیدار روحانی
دیدار اخیر رئیس‌جمهور با اعضای جامعه روحانیت مبارز که خود روزگاری از اعضای آن محسوب می‌شد اعتراض روزنامه‌های زنجیره‌ای را در پی داشت.
شرق در گزارشی به این مسئله پرداخته و نوشت: «روحاني در حالي با نمايندگان جامعه روحانيت ديدار كرده است كه تاكنون هيچ خبري مبني بر ديدار او با مجمع روحانيون مبارز، همتاي دوقلوی جامعه روحانيت يا ديگر احزاب اصلاح‌طلب منتشر نشده است. اين مصداق گفته اخير عبدالله نوري است كه در گلايه‌اي از عملكرد حسن روحاني گفته است: «نمي‌شود رأي را از يک جريان فکري گرفت و ‏تعامل و ‏همراهي را با گروه ديگر کرد. ما با درک مشکلات دولت مي‌گوييم بايد توازن برقرار ‏باشد».
شرق برآیند عملکرد جامعه روحانیت را مخالفت با دولت دانسته و نوشته است : « برايند كنش سياسي اين نهاد روحاني در نهايت حركت در مسير مخالف با حسن روحاني بوده است. آنها سال ٩٢ و ٩٦ از روحاني حمايت نكردند. به‌عنوان نمونه ٢٠ تير خبري منتشر شد مبني بر ارسال نامه‌اي اعتراضي از سوي جامعه روحانيت مبارز به حسن روحاني. »
برای مدعیان اصلاحات دیدار و حمایت از تشکل‌های غیر همسو یک گناه نابخشودنی است که رئیس‌جمهور بایستی از آن خودداری کند، زنجیره ای‌ها برخلاف ادعای «زنده باد مخالف من » همواره در مسیر نابودی تشکل‌های غیر همسو با خود حرکت کرده‌اند.

توطئه بارزانی شکست خورد ، مدعیان اصلاحات نگران شدند!
روزنامه زنجیره‌ای بهار تیتر یک و سرمقاله خود را به تحولات اقلیم کردستان عراق اختصاص داد و با تلفیق درست و نادرست آنچه که طی دو روز گذشته در این کشور رخ داده است نتیجه گیری مبهم و البته جهت دار و قابل تاملی را منتشر کرده است.
این روزنامه در گزارش خود با عنوان «بغداد در کرکوک» جابه جایی نیروهای ارتش عراق که امری کاملا طبیعی است را با آب و تاب فراوان و به مثابه جنگی تمام عیار با کشتار و خونریزی توصیف کرده و در این میان تلاش کرده است تا در دروغی آشکار پای نیروهای حشد‌الشعبی عراق را به این موضوع باز کرده و نقش آن را برجسته جلوه دهد.
بهار در گزارش خود نوشت : «در پی آغاز حمله وسیع نظامی نیروهای عراقی به شهر كركوك، دهها نفر از نیروهای کرد کشته و زخمی شده، هزاران نفر از ساکنان کرکوک بعد از آغاز عملیات کرکوک از سوی نیروهای عراقی و شبه نظامیان حشد‌الشعبی، از شهر‌گریخته‌اند.»
این روزنامه هم چنین در سرمقاله خود نیز به ملامت دولت عراق، ترکیه و جمهوری اسلامی برای مقابله با وقوع توطئه شوم و خطرناک تجریه منطقه پرداخته و نوشته است: «رجب طیب اردوغان به عنوان تصمیم گیر اصلی در کشور‌ترکیه از همان ابتدا سیاست مشت آهنین را برگزید و با نسبت دادن آنچه در اقلیم کردستان می‌گذرد به رژیم اسرائیل سعی کرد حساسیت‌های مقامات ایرانی را دوچندان کند. دولت مرکزی عراق نیز همانطور که قابل پیش‌بینی بود اقدامات مسعود بارزانی در اقلیم کردستان را تجزیه‌طلبی و اعلان جنگ با دولت مرکزی دانست و با قرار دادن پیش شرط لغو همه پرسی برای آغاز مذاکرات عملا پایان مذاکرات را پیش از شروع آن اعلام کرد و در این میان مقامات ایرانی در ابتدا همنوا با مقامات ‌ترکیه و عراق از سختگیری بر اقلیم کردستان خبر دادند و اظهارات خود را با رنگ و بوی تحریم و تهدید همراه کردند اما به مرور شاهد کاهش این شدت در گفتار بودیم و حالا چند روزی است که دوباره صحبت از نقش پررنگ ایران در حوادث اقلیم کردستان به میان آمده است.»
چنین قرائتی از تحولات کردستان عراق درحالی است که حضور نظامیان ارتش عراق در بر اساس قانون اساسی کشور عراق جزو اقلیم کردستان هم محسوب نمی‌شود ، نوعی اعمال حاکمیت بوده و اتفاقا چنین اقدامی از سوی عراق آنهم پس از بی‌نتیجه ماندن نصیحت‌های مکرر از سوی مقامات سه کشور به بارزانی کاملا هوشمندانه و مدبرانه چرا که بدون خونریزی و با عقب‌نشینی نیروهای کرد خاتمه پیدا کرد.
دلسوزی این روزنامه زنجیره‌ای برای تجزیه‌طلبان کشور عراق و ملامت مقابله کنندگان به این توطئه شوم در حالی است که اگر بنا به ملامت باشد ،بارزانی که با کلید زدن آتش فتنه تجزیه‌طلبی حاکمیت یکپارچه عراق پسا داعش و همچنین امنیت منطقه را نشانه گرفت باید ملامت شود.
گفتنی است علیرغم تلاش برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای برای وخیم نشان دادن اوضاع منطقه و حمایت از تجزیه عراق در این راستا «حسن دانایی فر» سفیر پیشین ایران در عراق در یادداشتی با عنوان «بازگشت ارتش عراق به شرایط پیش از داعش» که در روزنامه اعتماد منتشر شد تصریح کرد: «بغداد همواره اظهار كرده است كه برگزاري همه‌پرسي در اقليم غيرقانوني بود و اين غيرقانوني بودن براي استان كركوك دوچندان است. كركوك برخلاف استان‌هاي اربيل و سليمانيه كه تحت حكومت خودمختار اقليم كردستان قرار دارند، براساس قانون اساسي عراق، جزو مناطق اقليم نيست و از مناطق تحت ماده ١٤٠ قانون اساسي
محسوب مي‌شود.»