kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۷۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸

هلاکت 90 مزدور سعودی طی 7 روز توسط تک تیراندازان ارتش یمن

منابع نظامی نزدیک به یمن می‌گویند طی یک هفته گذشته بیش از 90 مزدور ائتلاف سعودی توسط تک تیراندازان یمنی به هلاکت رسیده‌اند.


یک منبع نظامی نزدیک به یمن به خبرگزاری رسمی این کشور (سبا) گفته یگان تک تیرانداز ارتش یمن و انصارالله موفق شدند 91 نفر از عناصر مزدور از جمله تعدادی از فرماندهان آنها را در دو منطقه «صراوح» و «نهم» بکشند. از این تعداد هفت نفر شبه نظامی وابسته به ائتلاف سعودی روز شنبه گذشته و در عملیات نیروهای تک تیرانداز ارتش یمن و کمیته های مردمی وابسته به انصارالله در منطقه «صراوح» استان مأرب از پای درآمده و 9 نفر دیگر نیز در جبهه‌های «تعز»،«الجوف» و «نهم» کشته و یا زخمی شده‌اند. این گزارش به محل هلاکت رسیدن باقی مزدوران سعودی اشاره نکرده است.
از سوی دیگر، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی تفصیلی با عنوان «محاصره یمن جان مردم را که با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌گیرد»، ائتلاف سعودی را به دلیل ممانعت یا به تاخیر انداختن رسیدن کمک های انسانی به غیرنظامیان جنگ زده یمن سرزنش کرد. بر اساس اسناد منتشر نشده و گزارش محرمانه سازمان ملل و همچنین گفت‌وگوها با آژانس‌های انسانی و خطوط کشتی‌رانی، کشتی‌های ائتلاف به فرماندهی عربستان مانع ورود کمک‌های ضروری به یمن می شوند، حتی در شرایطی که این کشتی‌ها حامل اسلحه نیستند. نتیجه این امر انزوای کنونی کشور یمن با 28 میلیون جمعیت بوده که سازمان ملل می‌گوید یک چهارم جمعیت آن با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند و شمار کشته‌های این جنگ هم به ده هزار نفر رسیده است. رویترز  در ادامه تاکید کرده «در سال جاری تنها 21 کشتی حامل کالا به بندر الحدیده رسیده در حالی که یک سال قبل 54 کشتی به بندر الحدیده رسیده بود و قبل از وقوع جنگ در هشت ماهه اول سال 2014  ، نیز نزدیک به129 کشتی تجاری به بندر الحدیده رسیدند.»