kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
گزارش کیهان از آخرین تحولات عراق

کرکوک 20 ساعته آزاد شد /زمزمه‌های استعفا و محاکمه بارزانی


سرویس خارجی-
نیروهای مسلح عراق می‌گویند طی 20 ساعت، استان و شهر کرکوک را تحت کنترل درآوردند. همزمان خبر رسیده که، «مسعود بارزانی» به خاطر برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی و حمایت از رژیم اسرائیل، تحت فشار قرار گرفته است.
نیروهای مسلح عراق که یکشنبه گذشته با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر این کشور، در استان کرکوک پیشروی خود را آغاز کرده بودند، پس از گذشت تنها 20 ساعت، بدون خونریزی علاوه بر تحت کنترل گرفتن فرودگاه‌ها، میدان‌های نفتی و شهرهای این استان، از جمله شهر کرکوک، شهرهای «جلولا» در استان «دیاله»، «طوز خورماتو» در استان «صلاح‌الدین» و «سنجار» در استان «نینوا» را نیز تحت کنترل درآوردند و در حال تقویت مواضع خود هستند.
در مقابل، نیروهای پیشمرگ که با اجازه دولت بغداد، طی سال‌های گذشته وارد این استان‌ها شده بودند تا مقابل پیشروی «داعش» بایستند، به منطقه خودمختار کردستان بازگشتند. البته این عقب‌نشینی طبق درخواست حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق صورت گرفته است. به عبارت دیگر، اصلا قرار نبوده است که نیروهای پیشمرگ مقابل نیروهای دولتی بایستند و با آنها بجنگند. پس از استقرار نیروهای دولتی در استان کرکوک، بسیج مردمی از همه عراقی‌ها خصوصا کردها خواست به خانه و کاشانه خود برگردند و زندگی و فعالیت روزانه خود را در آرامش ادامه دهند.
شادمانی‌ اهالی کرکوک
همزمان با ورود نیروهای دولتی به شهر کرکوک، ساکنان این شهر که متشکل از کردها، عرب‌ها و ترکمن‌ها هستند، به شادمانی پرداختند و از نظامیان دولتی، استقبال کردند.
این استقبال گرم، ادعای سران اربیل در مورد تجزیه‌طلبی را آشکارا زیر سوال برد و نشان داد که «مسعود بارزانی» به دلایل دیگر، از جمله منابع غنی نفت و گاز کرکوک، به دنبال انضمام غیرقانونی آن به منطقه کردستان عراق بوده است. استان کرکوک 40 درصد نفت و 70 درصد منابع گازی عراق را در خود جای داده است.بارزانی علاوه بر اینکه در میان عرب‌ها و ترکمن‌های کرکوک، جایگاهی ندارد، شمار زیادی از کردهای کرکوک و استان‌های سلیمانیه، دهوک و اربیل هم مخالف بارزانی هستند.
بارزانی استعفا می‌دهد
با فروکش کردن غائله همه‌پرسی جدایی و با پیشروی آسان نیروهای ارتش عراق در مناطقی که پیش از این در سیطره نیروهای پیشمرگ بوده است، فشارها از هر طرف بر مسعود بارزانی، به عنوان عامل اصلی کل غائله همه‌پرسی و ماجراهای پس از آن، افزایش یافته است؛ واحدهایی از نیروهای پیشمرگ و سران و اعضای حزب «اتحادیه‌ میهنی کردستان عراق»، بارزانی را مسئول حوادث جاری می‌دانند. روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» هم با اشاره به این تحولات، نوشت که با تسلط نیروهای عراقی بر کرکوک، حیثیت (نیروهای) پیشمرگ بر باد رفت. این روزنامه در ادامه، از احتمال استعفای بارزانی از ریاست اقلیم کردستان عراق طی ماه‌های آتی خبر داد.خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از منابع کردی، از احتمال کناره‌گیری «مسعود بارزانی» از تمام مناصب خود خبر داد. به گفته این منابع، بارزانی به نفع «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم خودمختار کردستان، کناره‌گیری خواهد کرد.«کاوه محمد» عضو پارلمان عراق از منطقه کردستان نیز از سران اربیل خواست به شکست خود در ماجرای همه‌پرسی اعتراف کنند. وی تأکید کرد که «مسعود بارزانی» مسئول شکست‌های اخیر و علت شرمساری در ماجرای کرکوک است.«سیدهاشم الموسوی» سخنگوی رسمی گروه «مقاومت اسلامی نجبا» وابسته به بسیج مردمی عراق نیز از «مسعود بارزانی» خواست، به خاطر برافراشتن پرچم رژیم صهیونیستی، عذرخواهی کند.
بیانیه عمار حکیم
به گزارش تسنیم، «سیدعمار حکیم» رئیس جریان «حکمت ملی عراق» هم با صدور بیانیه‌ای ضمن تجلیل از نقش برجسته نیروهای پیشمرگ در مبارزه با داعش، از اقلیم کردستان خواست به قانون اساسی عمل کرده و گفت‌وگو را بهترین راه‌حل مشکلات بداند. رئیس جریان حکمت ملی عراق در بخش دیگری از بیانیه، تأکید کرد: «حمایت‌های گسترده مردمی و پارلمانی از اقدامات دولت عراق در کرکوک، پیام دوستی و صلح به هموطنان عزیز ما در کردستان است و ما معتقدیم که یکی از آثار اقدامات دولت، برآوردن نیازهای اقتصادی شهروندان اقلیم کردستان است.»حکیم افزود: «ما خواستار عمل به قانون و قانون اساسی هستیم و گفت‌وگو را بهترین راه برای حل مشکلات و اختلافات می‌دانیم.»رئیس جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر ضرورت اجتناب از اقدامات یکجانبه، خواستار ترجیح دادن منافع عالی کشور بر منافع شخصی شد.
نوری مالکی
«نوری مالکی» معاون رئیس‌جمهور عراق نیز اظهار داشت: «من از نیروهای امنیتی می‌خواهم در حفظ جان غیرنظامیان و اموالشان (در کرکوک) بکوشند. وی از کردها، اعراب و ترکمن‌های کرکوک هم خواست به خانه‌های خود برگردند و زندگی عادی خود را از سر بگیرند.
عقب‌نشینی خفت‌بار آل‌سعود
عربستان، تنها کشوری که از تجزیه‌ عراق حمایت کرده بود اما پس از شکست بارزانی دیروز از این موضع ضدعراقی خود عقب‌نشینی کرد.به گزارش ایسنا، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان طی تماس تلفنی با «حیدر عبادی»، با نتایج همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق مخالفت و بر وحدت عراق تأکید کرد. مقامات عربستان در ارتباط با داعش نیز همین‌گونه عمل کرده‌اند و علی‌رغم سال‌ها حمایت مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای از این گروه تروریستی، وقتی دیدند که این گروه تروریستی در حال احتضار و اضمحلال است، سعی کردند که از آن فاصله بگیرند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است، احتمالا بارزانی پس از استعفا، محاکمه شود.
سایر رویدادها
* رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد، این کشور در مورد مسئله کرکوک، بی‌طرف است.
* آلمان مأموریت کارشناسان نظامی خود در اقلیم کردستان عراق را به حالت تعلیق درآورد.
* خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد، ابتکار و میانجی‌گری سردار «قاسم سلیمانی» باعث شد که به طرح جدایی اقلیم کردستان عراق خاتمه داده شود.