kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۶۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
با وجود مشکلات بانکی کشور مطرح شد

بانک مرکزی ایران تلاشی برای اجرای توافقنامه بانکی با عراق نکرده است


دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار کرد: مشاور عالي بانك مركزي عراق در همايش بزرگ تجارت ایران و عراق گفت که سال گذشته يك توافقنامه ١٧ بندي بانكي با بانك مركزي ايران امضاء كرديم ولي بانك مركزي ايران هيچ اقدامي در اين راه انجام نداده است.
سید حمید حسینی در کانال تلگرامی خود با اشاره به اظهارات ولید عیدی عبدالنبی، مشاور عالي بانك مركزي عراق در یکی از نشست های تخصصی همايش بزرگ تجارت ایران و عراق، نوشت: «مشاور بانك مركزي عراق صراحتا اعلام نمود كه آماده مذاكره جهت حل وفصل مسايل بانكي است و از اينكه نماينده بانك مركزي ایران در همايش حضور ندارد ابراز تعجب کرد و توضيح داد كه در فروردين امسال هم موفق به مذاكره نشده است.»
گفتنی است این همایش با هدف ایجاد ارتباطات تجاری B2B (نوعی بازاریابی صنعتی) و تجلیل از شرکت‌های پیشتاز در حوزه صادرات به عراق و با حضور هیئت‌های عالی‌رتبه عراقی از مقامات دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق به مدت دو روز در تهران برگزار شد. اما بر خلاف این قبیل همایش‌های سازنده و مفید، بر اساس اظهارات مسئولان فعلی و سابق، زمینه‌های همکاری بین دو کشور همسایه که نزدیکی و توان بالایی برای همکاری اقتصادی، فرهنگی و مذهبی دارند، چنان که باید، فراهم نشده است.
مهمتر آنکه در شرایط بین‌المللی موجود کشور و شکست برجام که ضرورت استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای دوچندان شده، بر اساس اظهارات حسینی، بانک مرکزی ایران در اجرای توافقنامه بانکی با عراق تعلل می کند.
علاوه بر اظهارات مشاور عالي بانك مركزي عراق درمورد تعلل بانك مركزي ايران در اجرای توافقنامه بانكي با عراق، نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت هم تیرماه امسال در دیدار با وزیر صنایع عراق گفته بود «علیرغم توافقنامه‌ای که یک سال قبل بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی عراق امضا شد اما همچنان این روابط بانکی ایجاد نشده است.» شیاع السودانی هم با اشاره به سخنان نعمت‌زاده درباره مشکل مبادلات بانکی بین دوکشور، با تأیید اظهارات نعمت‌زاده گفته بود «این مانع بسیار جدی است.»
نگاه دولت در چهار سال گذشته در اکثر حوزه‌های اقتصادی، تمایل بیشتر به غربی‌ها به جای تمرکز بر ظرفیت‌های منطقه‌ای بوده است. خطایی که با خلف وعده آمریکا و احتمالا اروپایی‌ها در آینده نزدیک، بیشتر نمایان خواهد شد. شاهد این سخن، اظهارات چندی پیش سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق است که  در همایش شناخت بازار صادراتی صنعت پلاستیک کشورهای افغانستان و عراق گفته بود «حضور ما در عراق چنان بی‌رمق است که گویا حضور نداریم».
دولت دوازدهم ناچار است مسیر اشتباه دولت یازدهم را اصلاح کند و به جای هدایت اقتصاد به سمت وابستگی به غرب و تبدیل کردن کشور به بازار محصولات وارداتی غربی‌ها که همان هم با بی‌نتیجه بودن برجام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به همکاری دو و چند جانبه با کشورهای همسایه بپردازد که هم نزدیکی جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی با آنها داریم و هم می‌توانیم آنها را به عنوان مقصد کالاهای صادراتی خود ببینیم و  هم قابل اعتمادتر از غربی‌ها هستند.