kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۵۸۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰

تصویرسازی قیامت در قرآن

یکی از کارهای بزرگ تربیتی قرآن ، تصویرسازی قیامت است. قرآن قاب تصویر عظیمی از صورت قیامت است.




 این قاب تصویر درست مثل یک مدرسه است که باید در مدارس و مراکز تربیتی تدریس شود.
 این تصویر اجزایی دارد از جمله آن، نوع صورت انسانها در آن روز است.
 صورت انسانها در آن روز تماشایی است. خداوند در قرآن بالصراحه می‌فرماید که جهنم را برمی داریم و به محشر می‌آوریم « و جیء یومئذ بجهنم» و لذا جهنم را همه می‌بینند «و برزت الجحیم لمن یری».
حالا ملاحظه می‌شود کسی که پرونده‌اش سیاه است وقتی چشمش به جهنم می‌افتد چه حالی و قیافه‌ای پیدا می‌کند‌؛ این قیافه را ما نمی‌توانیم تصویر کنیم ولی خداوند تصویر کرده است.
در سوره آل عمران آیه 106 فرموده آن روز روزی است که بعضی صورت‌ها سفید و بعضی سیاه است و در سوره زمر آیه 60 به رسول خدا فرمود در آن روز کسانی را که آیات ما را زیر پا گذاشتند می‌بینی در حالی که صورتشان سیاه شده است، و در سوره ملک فرمود کفار می‌گویند این قیامتی که شما از آن خبر می‌دهید کی رخ می‌دهد؟ بگو علم آن پیش خداست و من جز انذار آشکار وظیفه‌ای ندارم اما همین قدر می‌گویم که وقتی کفار آن روز را می‌بینند صورت آنها از شدت غم ،سیاه سیاه می‌شود و گفته می‌شود این همان روزی است که شما آن را انکار می‌کردید ؛ و بیان تکمیلی در سوره یوسف است که می‌فرماید قانون این عالم این است که اگر نیکویی و کار زیبا کردید به همان اندازه و بلکه بیش از آن به نیکویی می‌رسید و صورت نیکوکاران سیاهی و غبار و ذلت نمی‌بیند، جزای انسانهای نیکوکار، بهشت دائمی است و کسانی که دنبال سیئات رفتند به طور حتمی سیئه و ذلت، آنها را احاطه خواهد کرد و از طرف خداوند هیچ عنایتی به آنها نخواهد شد و هر کس صورت آنها را نگاه کند خیال می‌کند قطعه‌ای از شب تاریک، صورت آنها را در برگرفته است؛ جزای چنین‌اشخاصی بی‌تردید آتش دائمی خواهد بود.
کانال رسمی آیت‌الله سید حسن عاملی
https://telegram.me/seyed_hasan_ameli