kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷

صالحی: اگر برجام به‌هم بخورد اجرای پروتکل الحاقی هم متوقف می‌شود


رئیس‌ سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌و‌گویی تاکید کرد که با بر هم خوردن برجام اجرای پروتکل الحاقی نیز متوقف خواهد شد چرا که در چنین حالتی اجرای آن بی‌معنی است.
علی‌اکبر صالحی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با رد مطالبه نابحق و غیرقانونی ترامپ درخصوص بازرسی از مراکز نظامی کشورمان گفت: ما به موافقتنامه پادمان و پروتکل الحاقی متعهدیم، البته تا زمانی که برجام پابرجا باشد چون این پروتکل هنوز به تصویب مجلس نرسیده است و آن را داوطلبانه اجرا می‌کنیم.
رئیس ‌سازمان انرژی اتمی همچنین درباره بسته شدن پرونده بازرسی از مراکز نظامی کشورمان پس از بازدید آمانو از سایت پارچین گفت: از ابتدا سه بار از این سایت نظامی بازدید شده است دو بار در اوایل و یک‌بار هم همین اواخر که پرونده بسته شد و آخرش دیدند که تمام ادعاها و اتهامات مطرح نابجا بود.
صالحی افزود: در این بازدید نمونه‌گیری و آزمایش کردند و به جایی نرسیدند و نظر ایران تأمین و حقانیت موضع کشورمان تایید شد.
بازرسی‌ها صرفا
در چارچوب تعیین‌شده
وی بار دیگر تاکید کرد: فقط در چارچوب مواردی مانند پروتکل الحاقی که متعهد هستیم عمل می‌کنیم آن هم تا زمانی که برجام هست چون اگر قرار باشد برجام به هم بخورد اجرای این پروتکل نیز قطعاً متوقف می‌شود زیرا با توقف برجام، اجرای آن بی‌معنی خواهد بود.
صالحی افزود: درخصوص بازرسی‌ها در چارچوب موافقتنامه پادمان مانند دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز در چارچوب تعهدات برجام متعهدیم البته تا زمانی که این توافق پابرجاست.
وی تاکید کرد: صرفا در این چارچوب اجازه بازرسی می‌دهیم و شیوه‌ها و نحوه بازرسی در این چارچوب نیز روشن است که طبق قاعده‌ای باید عمل شود و ما فقط در آن چارچوب و قاعده عمل می‌کنیم.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی همچنین درباره تدابیر این سازمان در صورت لغو برجام تاکید کرد: یقین داشته باشید علاوه‌ براینکه پل‌های پشت سرمان را خراب نکردیم پل‌های متعددی را هم ساخته‌ایم.
رسیدن به غنی‌سازی
20 درصد در چهار روز
صالحی هشدار داد: اگر روزی مسئولان نظام به عللی ببینند که برجام دیگر منفعتی برای کشورمان ندارد و برای ازسرگیری غنی‌سازی 20 درصد در فردو تصمیم بگیرند‌، چهار روزه می‌توانیم غنی‌سازی 20 درصد را آغاز کنیم؛ خودشان می‌فهمند یعنی چه.
وی افزود: همان‌طور که آقای روحانی اعلام کرد خیلی از فعالیت‌ها را می‌توانیم در بازه زمانی ساعتی بازگردیم و محدودیت‌ها را برگردانیم؛ از سرگیری برخی فعالیت‌های دیگر چند ماه و برخی فعالیت‌ها تا حداکثر یک سال و دو سه ماه طول می‌کشد.
وی در عین حال هشدار داد: ما نمی‌خواهیم وارد میدان چالشی شویم و اعلام می‌کنیم که ما را وادار به عکس‌العمل نکنند.
معاون رئیس‌جمهور همچنین با تقبیح سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان تصریح کرد: سخنان او ناپسند و رکیک بود و بسیار زشت است که رئیس‌جمهور کشوری دیدگاه‌هایش را در این قالب بیان کند.
کافر همه را
به کیش خود پندارد!
وی با تاکید بر اینکه برجام قابل مذاکره مجدد نیست، افزود: آقای ترامپ با به کار بردن تعبیر «غروب آفتاب» در برجام می‌گوید جمهوری اسلامی ایران پس از 10 سال شرایط برایش هموار است تا برنامه هسته‌ای را در ابعاد مختلف توسعه دهد و این را سبب مشروعیت دادن به فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان می‌داند.
صالحی تصریح کرد: رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است ایران پس از 10 سال مبسوط ید خواهد بود که هر کاری می‌خواهد بکند. البته این تحلیل از دیدگان معیوب و توهم‌گرای ذاتی آنان است و حال آنکه کافر همه را به کیش خود پندارد؛ خودشان در هیروشیما و ناکازاکی مرتکب گناهان بزرگ شدند و اکنون دیگران را متهم می‌کنند.
رئیس‌ سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه با ابراز اطمینان از آمادگی کامل این سازمان برای مواجهه با اقدامات خصمانه آمریکا به ویژه در صورت لغو برجام تاکید کرد: همه تمهیدات برای برگشت‌پذیری هسته‌ای اندیشیده شده است.
صالحی افزود: همکاری با روس‌ها نیز به خوبی پیش می‌رود و در آینده نزدیک همتای روسی بنده به ایران می‌آید و برای آغاز رسمی عملیات اجرایی دو نیروگاه هسته‌ای با یکدیگر به بوشهر می‌رویم.