kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
در آستانه خروج کامل داعش

دمشق: اجازه اشغال رقه را از سوی کردهای تجزیه‌طلب نمی‌دهیم


سرویس خارجی-
با خروج عناصر داعش از شهر «رقه» و مسلط شدن کردهای مسلح مورد حمایت آمریکا بر این شهر، دمشق اعلام کرده، اجازه اشغال رقه این‌بار به دست کردهای تجزیه‌طلب را نمی‌دهد.
شماری از عناصر «داعش» طبق توافقی که قبلاً با کردهای مورد حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، امضاء کرده بودند، دیروز این شهر را با اتوبوس به سمت ناحیه‌ای در «دیرالزور» ترک کردند. اما تعدادی دیگر از این عناصر که عمدتاً خارجی هستند، در رقه ماندند و به همین خاطر، در برخی مناطق رقه درگیری همچنان ادامه دارد. با این‌ حال، می‌توان گفت که رقه از اشغال داعش خارج شده است.
اما، از نگاه دولت دمشق، رقه هرچند از اشغال داعش خارج شده، ولی به اشغال تروریست‌های جدید، یعنی همان کردهای مورد حمایت آمریکا درآمده است.
به گزارش فارس، «محمد حجازی» نایب رئیس شورای استانداری «رقه» اعلام کرده که دمشق اجازه نمی‌دهد که استان رقه به اشغال (کردها) درآید. وی گفت ساکنان رقه عرب هستند. حجازی شمار تروریست‌های باقی مانده در رقه را هم 450 نفر و شمار شهروندانی که در این شهر حضور دارند را هم 6000 تن ذکر کرده است. این مسئول سوری درباره «سرنوشت رقه پس از تسلط نیروهای کرد بر آن»، تأکید کرد که دمشق اجازه «اشغال» آن را نمی‌دهد و مسئولان سوریه از اقداماتی که در مسیر تجزیه این کشور صورت می‌گیرد، بیم دارند.» حجازی خاطرنشان کرد که مقامات سوری رقه را به ساکنان واقعی آن باز خواهند گرداند.
اعتراض شدید مسکو
وزارت دفاع روسیه هم بار دیگر آمریکا را به خاطر بمباران مکرر مناطق غیرنظامی شهر «رقه»، مورد اعتراض قرار داد. غیرنظامیان ساکن رقه چند ماهی است که به طور مرتب هدف بمباران جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضدداعش قرار می‌گیرند.در بیانیه‌ای که وزارت دفاع روسیه در این رابطه منتشر کرده، آمده است: «بمباران مناطق مسکونی (رقه) توسط آمریکا و ائتلاف و تخریب عمدی همه منابع آب رقه، تاکنون نتیجه‌ای به جز قربانی شدن هزاران نفوس به اصطلاح «آزاد شده» نداشته است.واشنگتن طی سال‌های گذشته چند پایگاه نظامی و فرودگاه در استان کردنشین «حسکه» سوریه احداث کرده و هدفش این است که در آینده، دمشق را با چالش کردهای شمال مواجه کند، به طوری که توجه سوریه به جنوب و رژیم صهیونیستی سلب گردد. رقه نیز یکی از مکان‌هایی است که آمریکا می‌خواهد کردها را بر آن مسلط کند.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه سوریه طی بیانیه شدیداللحنی، از ترکیه خواسته نیروهایش را هرچه سریعتر از استان ادلب سوریه خارج کند. ترکیه قرار است در چارچوب توافق آستانه، 500 نظامی خود را در ادلب مستقر کند.
* سوری‌تبارهای ساکن کشورهای فرانسه، آلمان، چک، بلغارستان، اسلواکی و رومانی با برگزاری تظاهرات در پایتخت این کشورها، حملات هوایی ائتلاف آمریکایی در سوریه را محکوم کردند.
* رئیس‌جمهور روسیه، برخورد دوگانه آمریکا با پدیده تروریسم را مورد انتقاد قرار داد.