kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵

پایان ضرب‌الاجل بغداد/ بارزانی نتایج همه‌پرسی را باطل نکرد!



با حساس‌ شدن اوضاع در کرکوک، رئیس اقلیم کردستان عراق به سلیمانیه رفت تا ضمن دیدار با سایر رهبران کرد (اتحادیه میهنی دموکرات) درباره ضرب‌الاجل بغداد برای ابطال نتایج همه‌پرسی و عقب‌نشینی اکراد از کرکوک تصمیم‌گیری کنند. برخی منابع خبری نوشته‌اند، دراین نشست ضمن تاکید بر وحدت با ابطال نتایج همه‌پرسی موافقت نشده است!
خبرگزاری‌ها عصر دیروز گزارش دادند ضرب‌الاجل بغداد در مورد خروج نیروهای پیشمرگ از استان کرکوک، 24 ساعت دیگر تمدید شد تا «فؤاد معصوم» رئیس‌جمهور عراق، یکبار دیگر به اربیل برود و با «مسعود بارزانی» دراین‌باره، رایزنی کند.
همزمان،  از «اربیل» خبر رسید، بارزانی دیروز به شهر «دوکان» در استان «سلیمانیه» رفته تا در آنجا و در جمع سران حزب خودش (دموکرات) و حزب‌ «اتحادیه میهنی کردستان عراق»،  تصمیم نهایی خود را مبنی بر جنگیدن و یا عقب‌نشستن، اعلام کند. بارزانی کسی است که همه‌پرسی جدایی را سوم مهر در منطقه کردستان عراق، برگزار کرد و به همین ‌خاطر، او تنها کسی بود که می‌توانست به غائله جاری پایان دهد و جلوی آغاز جنگ احتمالی در استان کرکوک را بگیرد. با این حال، در منطقه کردستان، شخص بارزانی و جریان جدایی‌طلبی، مخالفانی هم دارند. اما دیروز خبر رسید رؤسای احزاب منطقه کردستان عراق پس از رایزنی اعلام کرده‌اند، شرط بغداد را نمی‌پذیرند و حاضر نیستند همه‌پرسی برگزار شده را باطل اعلام کنند.  آنها می‌گویند از کرکوک نیز خارج نمی‌شوند.
در کل، بارزانی و سران اربیل در حالی سنگ کرکوک را به سینه می‌زنند که این شهر و استان، شهروندان عرب و ترکمن را نیز در خود جای داده است و اصولا، یک سرزمین کردنشین محسوب نمی‌شود. البته کرکوک یک منطقه نفت‌خیز است و همین می‌تواند برای بارزانی انگیزه ادعای مالکیت بدهد!در هر حال، هر چند اطرافیان رئیس اقلیم کردستان برای نبرد با نیروهای دولتی، اعلام آمادگی می‌کنند، ولی به اعتقاد کارشناسان، احتمال وقوع جنگ زیاد نیست، اگرچه شروط بغداد از سوی کردهای تجزیه‌طلب رد شده است.
دیروز «سیروان بارزانی» فرمانده نیروهای پیشمرگ در اقلیم کردستان عراق به یک شبکه تلویزیونی سعودی گفته، نیروهای تحت امرش برای نبرد آماده هستند. وی در عین حال تحرکات نیروهای دولتی در استان کرکوک را هم دور از انتظار خوانده است.
سلیمانی در اقلیم کردستان
دیروز همچنین خبر رسید، سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس صبح دیروز راهی اربیل شده بود تا با بارزانی دیدار کند و راه‌های حل بحران جاری را با وی، به بحث بگذارد. سردار سلیمانی پیش از این، اربیل را از سقوط به دست «داعش» نجات داده است.یک هیئت کردی نیز دیروز از سلیمانیه راهی بغداد شده بود. این هیئت را اتحادیه میهنی کردستان عراق اعزام کرده بود. هم‌اکنون «کوسرت رسول‌علی» رهبری موقت اتحادیه میهنی را برعهده دارد.نتایج نشست  دوکان، علاوه بر رد عقب‌نشینی از کرکوک و ابطال نتایج همه‌پرسی به شرح زیر منتشرشده است:
-تاکید بر وحدت داخلی و سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان که در این مقطع، اقدامات مشترک را تضمین خواهد کرد.
-تاکید بر چاره یابی تمام مسائل و مشکلات از طریق گفت وگوهای بدون پیش شرط و سازنده میان اربیل و بغداد.
-احزاب و جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان هنوز هم آمادگی آغاز گفت وگوهای بدون پیش شرط را در راستای منافع اربیل – بغداد و ملاحظات قانون اساسی عراق دارند.
-در راستای منافع تمام جریان‌ها خواهد بود که جریان‌های سیاسی اصلی و تاثیرگذار اقلیم و عراق در آغاز گفت‌وگوهای اقلیم کردستان و حکومت مرکزی پیشقدم باشند و همچنین طرف‌های بین المللی نیز بر این گفت وگوها نظارت داشته باشند.
- در ارتباط با مسائل امنیتی – نظامی مناطق مورد منازعه، هر گونه دخالت نظامی و تهدید، خطری برای روابط اقلیم و بغداد و تلاش‌های صادقانه‌ای خواهد بود که با هدف حل و فصل مسالمت آمیز مسائل و مشکلات انجام خواهد شد و نقض آشکار قوانین و مقرراتی خواهد بود که نباید از نیروهای نظامی و امنیتی عراق برای تسویه حساب‌های داخلی در این کشور به کار گرفته شود. گفتنی است، اقلیم کردستان عراق، لحظات حساسی را پشت سر‌ می‌گذارد و باید دید بغداد، با محاصره اقتصادی جلوی تجزیه کشورش را می‌گیرد یا نقشه‌های دیگری در سر دارد. گذشت زمان پاسخ این سؤال مهم را مشخص خواهد کرد.